Jaką kwotę, według Pana szacunków, pochłoną świąteczne prezenty Polaków?
Badania przeprowadzone w ubiegłym roku pokazały, że zdecydowaną część świątecznego budżetu w 2012 roku stanowiły wydatki na prezenty oraz zakupy spożywcze. Stosunkowo najmniej pieniędzy przeznaczyliśmy na choinkę i ozdoby świąteczne. Większość z nas obchodzi zarówno Mikołajki, jak i Boże Narodzenie, obdarowując bliskich prezentami. W 2012 r. ponad połowa respondentów planowała wydać na mikołajkowe upominki powyżej 100 zł. Z kolei na prezenty pod choinkę 48% ankietowanych przeznaczyła od 201 do 500 zł, blisko co trzecia osoba – do 200 zł, zaś 19% respondentów – powyżej 500 zł.
Jak więc sprawa wygląda w tym roku?
71% badanych zamierza utrzymać wydatki związane z organizacją Świąt na poziomie z 2012 roku. Z tegorocznego badania wynika, że Polacy po raz kolejny podejdą z rozsądkiem do świątecznego budżetu. Przeciętny polski konsument wyda na prezenty mikołajkowe minimum 100 zł. Więcej wydamy na Boże Narodzenie – nawet do 500 zł. Jednak 67% badanych stawi czoła świątecznej gorączce i obierze jakąś strategię zakupową. W Nowy Rok wejdziemy bez pompy. Kupimy głównie jedzenie i alkohol, na które przeznaczymy maksymalnie po 100 zł.
A co z wydatkami na jedzenie czy ozdoby świąteczne?
Podobnie jak w zeszłym roku wydatki te stanowią spora część naszego budżetu.
Na zakupy spożywcze ponad 40% ankietowanych planuje wydać od 201 do 500 zł, a 22% zwiększy tę kwotę nawet do 1000 zł. Za to około co czwarta osoba postara się zamknąć w kwocie 200 zł.
Równie duży koszt będą stanowiły upominki pod choinkę – choć zamierza je kupić 80% Polaków, czyli o 14% mniej niż w 2012. Za to w 2013 6 razy więcej osób samodzielnie wykonana podarunki. Ci, którzy zdecydują się na zakup prezentów, przeznaczą na nie od 201 do 500 zł – tak zadeklarowało 45% badanych.
Jakiego rodzaju prezenty będziemy kupować?
Według badania Payback Opinion Poll z ubiegłego roku, szukając prezentu mikołajkowego, najczęściej decydujemy się na zakup słodyczy, a także książek, filmów, płyt muzycznych lub gier komputerowych – takie odpowiedzi wskazało odpowiednio 25% i 19% badanych. Równie chętnie wybieraliśmy zabawki oraz perfumy lub kosmetyki (po 17%).
Tym, co chcemy wręczyć bliskim w tym roku pod choinkę są głównie słodycze (44%) perfumy i kosmetyki (38%), a także książki, filmy, płyty muzyczne i gry komputerowe (39%), odzież, obuwie i dodatki (30%) oraz zabawki (28%).
Czym kierujemy się wybierając prezent świąteczny?
Respondenci wskazywali przede wszystkim na ich praktyczny aspekt (43%) oraz potrzebę obdarowywanych (37%). Co dziesiąty ankietowany zwrócił uwagę głównie na cenę prezentu, zaledwie 7% na jego markę.
W 2013 roku urządzenia elektroniczne nie są już upragnionym prezentem jak w 2012. Chciałaby je dostać blisko połowa mniej ankietowanych.
Jednak nadal najchętniej ucieszylibyśmy się z gotówki (18%).
Jaki rodzaj finansowania wydatków świątecznych wybierają Polacy?
W 2012 roku pieniądz
e na zakupy bożonarodzeniowe ponad połowa ankietowanych zamierzała wziąć z bieżącego budżetu domowego. W tym roku wygląda to podobnie, bo aż 60% ankietowanych odpowiedziało w ten sposób. 18% ma oszczędności odłożone specjalnie na ten cel, natomiast 11% ankietowanych, czyli niemal dwa razy więcej osób niż w ubiegłym roku, wykorzysta bony towarowe otrzymane od pracodawcy. 4% zapłaci za zakupy kartą kredytową. Także w tym roku Polacy nie chcą brać pożyczek na Święta.
W jaki sposób dokonujemy świątecznych zakupów?
Zeszłoroczne badanie wykazało, że najpopularniejszym miejscem dokonywania świątecznych upominków są centra handlowe, gdzie blisko 1/3 ankietowanych zamierzała iść po prezenty. Spora część respondentów, bo około co czwarta osoba, decydowała się też na zakupy w sklepach online.
W tym roku n
a zakupy udamy się głównie do centrów handlowych (51%) lub zrobimy je przez internet (39%). Wzrosło zainteresowanie sklepami z wyspecjalizowanym asortymentem – w tym roku odwiedzi je o 10% więcej osób niż w 2012 roku.
Czy zachowujemy rozsądek wybierając prezenty?
Wyniki badań pokazują, że coraz więcej osób jest przekonane, że przygotowanie do świątecznych zakupów pozwoli im zaoszczędzić. Dlatego 67% Polaków przyjmie jakąś taktykę zakupową. W tym roku stawiamy przede wszystkim na listę z którą do sklepów uda się 41% ankietowanych. Na zakupy z wyprzedzeniem pójdzie 34% konsumentów, którzy w ten sposób zamierzają rozłożyć wydatki w czasie. Coraz chętniej korzystamy z benefitów, jakie daje nam uczestnictwo w programach lojalnościowych. Ponad 1/4 Polaków wykorzysta zebrane punkty podczas świątecznych zakupów. Za to rzadziej będziemy szukać produktów na wyprzedażach lub w promocji.
Jak najchętniej spędzamy święta?
Niemal 1/3 respondentów Payback Opinion Poll przyznała, że czas spędzony z rodziną stanowi istotę Bożego Narodzenia.
„Tradycja” (82%) oraz „rodzina” (78%) – to słowa najczęściej wskazywane przez respondentów Payback Opinion Poll.
Być może są to powody, dla których niemal wszyscy ankietowani (98%) mieli spędzić ubiegłoroczne Święta Bożego Narodzenia z rodziną - w tym 72% z najbliższymi jej członkami, a 26% w szerszym gronie. W związku z tym 55% Polaków zostało na Święta u siebie w domu, a 44% udało się do domu swoich bliskich.
Pomimo świątecznej gorączki pamiętamy o innych?
Święta to wyjątkowa okazja do dzielenia się i okazywania wsparcia. W okołoświątecznej krzątaninie 76% Polaków zadeklarowało, że będzie pamiętać o najuboższych.
A jak Polacy planują wejść w 2014 rok?
Większość respondentów spędzi Sylwestra na tzw. domówce (44%). Coraz więcej Polaków zamierza jednak przywitać rok 2014 w zaciszu własnego mieszkania, przed telewizorem (38%, w 2012 – 31%). Coraz bardziej cenimy też towarzystwo członków najbliższej rodziny – z którymi w Nowy Rok chce wejść 44% ankietowanych (czyli o 1/4 więcej niż w ubiegłym roku).