Piotr Lipiński, Payback: W tym roku wydamy mniej więcej tyle samo pieniędzy

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-12-18 | 08:09
Z roku na rok zmienia się sposób finansowania oraz dokonywania zakupów świątecznych. Wybieramy inne prezenty dla najbliższych, ale i sposób spędzania świąt. O szczegółach opowiedział Piotr Lipiński, senior marketing & PR manager, Payback.

Jaką kwotę, według Pana szacunków, pochłoną świąteczne prezenty Polaków? 

Badania przeprowadzone w ubiegłym roku pokazały, że zdecydowaną część świątecznego budżetu w 2012 roku stanowiły wydatki na prezenty oraz zakupy spożywcze. Stosunkowo najmniej pieniędzy przeznaczyliśmy na choinkę i ozdoby świąteczne. Większość z nas obchodzi zarówno Mikołajki, jak i Boże Narodzenie, obdarowując bliskich prezentami. W 2012 r. ponad połowa respondentów planowała wydać na mikołajkowe upominki powyżej 100 zł. Z kolei na prezenty pod choinkę 48% ankietowanych przeznaczyła od 201 do 500 zł, blisko co trzecia osoba – do 200 zł, zaś 19% respondentów – powyżej 500 zł.

Jak więc sprawa wygląda w tym roku?

71% badanych zamierza utrzymać wydatki związane z organizacją Świąt na poziomie z 2012 roku. Z tegorocznego badania wynika, że Polacy po raz kolejny podejdą z rozsądkiem do świątecznego budżetu. Przeciętny polski konsument wyda na prezenty mikołajkowe minimum 100 zł. Więcej wydamy na Boże Narodzenie – nawet do 500 zł. Jednak 67% badanych stawi czoła świątecznej gorączce i obierze jakąś strategię zakupową. W Nowy Rok wejdziemy bez pompy. Kupimy głównie jedzenie i alkohol, na które przeznaczymy maksymalnie po 100 zł. 

A co z wydatkami na jedzenie czy ozdoby świąteczne?

Podobnie jak w zeszłym roku wydatki te stanowią spora część naszego budżetu.  Na zakupy spożywcze ponad 40% ankietowanych planuje wydać od 201 do 500 zł, a 22% zwiększy tę kwotę nawet do 1000 zł. Za to około co czwarta osoba postara się zamknąć w kwocie 200 zł.  Równie duży koszt będą stanowiły upominki pod choinkę – choć zamierza je kupić 80% Polaków, czyli o 14% mniej niż w 2012. Za to w 2013 6 razy więcej osób samodzielnie wykonana podarunki. Ci, którzy zdecydują się na zakup prezentów, przeznaczą na nie od 201 do 500 zł – tak zadeklarowało 45% badanych.

Jakiego rodzaju prezenty będziemy kupować? 

Według badania Payback Opinion Poll z ubiegłego roku, szukając prezentu mikołajkowego, najczęściej decydujemy się na zakup słodyczy, a także książek, filmów, płyt muzycznych lub gier komputerowych – takie odpowiedzi wskazało odpowiednio 25% i 19% badanych. Równie chętnie wybieraliśmy zabawki oraz perfumy lub kosmetyki (po 17%).  Tym, co chcemy wręczyć bliskim w tym roku pod choinkę są głównie słodycze (44%) perfumy i kosmetyki (38%), a także książki, filmy, płyty muzyczne i gry komputerowe (39%), odzież, obuwie i dodatki (30%) oraz zabawki (28%).  

Czym kierujemy się wybierając prezent świąteczny? 

Respondenci wskazywali przede wszystkim na ich praktyczny aspekt (43%) oraz potrzebę obdarowywanych (37%). Co dziesiąty ankietowany zwrócił uwagę głównie na cenę prezentu, zaledwie 7% na jego markę.  W 2013 roku urządzenia elektroniczne nie są już upragnionym prezentem jak w 2012. Chciałaby je dostać blisko połowa mniej ankietowanych.  Jednak nadal najchętniej ucieszylibyśmy się z gotówki (18%).

Jaki rodzaj finansowania wydatków świątecznych wybierają Polacy? 

W 2012 roku pieniądz e na zakupy bożonarodzeniowe ponad połowa ankietowanych zamierzała wziąć z bieżącego budżetu domowego. W tym roku wygląda to podobnie, bo aż 60% ankietowanych odpowiedziało w ten sposób. 18% ma oszczędności odłożone specjalnie na ten cel, natomiast 11% ankietowanych, czyli niemal dwa razy więcej osób niż w ubiegłym roku, wykorzysta bony towarowe otrzymane od pracodawcy. 4% zapłaci za zakupy kartą kredytową. Także w tym roku Polacy nie chcą brać pożyczek na Święta.

W jaki sposób dokonujemy świątecznych zakupów? 

Zeszłoroczne badanie wykazało, że najpopularniejszym miejscem dokonywania świątecznych upominków są centra handlowe, gdzie blisko 1/3 ankietowanych zamierzała iść po prezenty. Spora część respondentów, bo około co czwarta osoba, decydowała się też na zakupy w sklepach online.  W tym roku n a zakupy udamy się głównie do centrów handlowych (51%) lub zrobimy je przez internet (39%). Wzrosło zainteresowanie sklepami z wyspecjalizowanym asortymentem – w tym roku odwiedzi je o 10% więcej osób niż w 2012 roku. 

Czy zachowujemy rozsądek wybierając prezenty?

Wyniki badań pokazują, że coraz więcej osób jest przekonane, że przygotowanie do świątecznych zakupów pozwoli im zaoszczędzić. Dlatego 67% Polaków przyjmie jakąś taktykę zakupową. W tym roku stawiamy przede wszystkim na listę z którą do sklepów uda się 41% ankietowanych. Na zakupy z wyprzedzeniem pójdzie 34% konsumentów, którzy w ten sposób zamierzają rozłożyć wydatki w czasie. Coraz chętniej korzystamy z benefitów, jakie daje nam uczestnictwo w programach lojalnościowych. Ponad 1/4 Polaków wykorzysta zebrane punkty podczas świątecznych zakupów. Za to rzadziej będziemy szukać produktów na wyprzedażach lub w promocji.

Jak najchętniej spędzamy święta?

Niemal 1/3 respondentów Payback Opinion Poll przyznała, że czas spędzony z rodziną stanowi istotę Bożego Narodzenia.  „Tradycja” (82%) oraz „rodzina” (78%) – to słowa najczęściej wskazywane przez respondentów Payback Opinion Poll.  Być może są to powody, dla których niemal wszyscy ankietowani (98%) mieli spędzić ubiegłoroczne Święta Bożego Narodzenia z rodziną - w tym 72% z najbliższymi jej członkami, a 26% w szerszym gronie. W związku z tym 55% Polaków zostało na Święta u siebie w domu, a 44% udało się do domu swoich bliskich. 

Pomimo świątecznej gorączki pamiętamy o innych?

Święta to wyjątkowa okazja do dzielenia się i okazywania wsparcia. W okołoświątecznej krzątaninie 76% Polaków zadeklarowało, że będzie pamiętać o najuboższych.

A jak Polacy planują wejść w 2014 rok?

Większość respondentów spędzi Sylwestra na tzw. domówce (44%). Coraz więcej Polaków zamierza jednak przywitać rok 2014 w zaciszu własnego mieszkania, przed telewizorem (38%, w 2012 – 31%). Coraz bardziej cenimy też towarzystwo członków najbliższej rodziny – z którymi w Nowy Rok chce wejść 44% ankietowanych (czyli o 1/4 więcej niż w ubiegłym roku).
Tagi:
Oceń artykuł:

Piotr Lipiński, Payback: W tym roku wydamy mniej więcej tyle samo pieniędzy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.