Piotr Chojnowski, TNS Polska: W mniejszym stopniu powinny wzrosnąć koszty organizacji świąt

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-12-20 | 08:08
Świąteczny konsumpcjonizm vs rodzinne, tradycyjne święta. Przedświąteczna gorączka walczy z rozsądkiem. Jak znaleźć złoty środek? O wydatkach świątecznych Polaków opowiada Piotr Chojnowski, associate director, TNS Polska.


Czy tegoroczne Święta będą bardziej wystawne niż w latach ubiegłych? 

Dane makroekonomiczne wskazują, że wzrost konsumpcji oraz innych wskaźników powinien wpłynąć także na przygotowania świąteczne. Warto przypomnieć, że w kryzysowym 2012 roku średni koszt organizacji świąt wyniósł 832 złote (w tym 341 złotych średnio wydaliśmy na prezenty). Co ciekawe, z roku na rok, coraz niższy odsetek Polaków kupuje prezenty bożonarodzeniowe - w 2006 roku było to 86% Polaków a w roku 2012 już tylko trzech na czterech Polaków kupiło prezent (77%). Rosną także koszty organizacji świąt, które w roku 2012 były średnio o 50 zł wyższe (341 zł) niż w roku 2011 (443 zł). 

Kto kupuje najwięcej?

Którzy Polacy są przede wszystkim nastawieni konsumpcyjnie do świąt? To głównie osoby w wieku 20-49 lat, mieszkańcy największych miast, posiadający dzieci, którym nie potrafimy odmówić prezentów, być może wynagradzając sobie w ten sposób okres naszego dzieciństwa.

Jaką kwotę planuje wydać Polak na tegoroczne zakupy świąteczne? 

W tym roku szacujemy, że wzrosną wydatki na prezenty (wraz ze wzrostem wynagrodzeń, wypłatą premii). W mniejszym stopniu powinny wzrosnąć koszty organizacji świąt (efekt niskiej inflacji).  Z pewnością można zaobserwować pewnego rodzaju presję, aby święta były wystawne, aby dwa razy w roku (wliczając Wielkanoc) świąteczny stół był zorganizowany zgodnie z tradycją, z drugiej strony część Polaków dysponuje mocno ograniczonym budżetem.

W jaki sposób finansujemy Święta?

Polacy finansują święta przede wszystkim z dwóch źródeł – bieżących dochodów i bonów (49% w roku 2012)  oraz oszczędności (47% w 2012 roku). Nieliczni zaciągają kredyty lub pożyczki (4% w 2012 roku). Być może część osób nie chce się przyznać w badaniach do tego, że święta organizowane są na kredyt, odbierając to za brak zaradności. Jednym ze sposobów na obniżenie kosztów organizacji świąt może być wyjazd do rodziny - w ubiegłym roku blisko co piąty Polak wyjechał na święta poza miejsce zamieszkania. 

Jak dokonujemy zakupów świątecznych?

Zmienia się sposób zakupu prezentów gwiazdkowych. Coraz większą rolę zaczyna odgrywać Internet - w roku 2011 przez Internet prezenty kupiło około 13% Polaków, w ubiegłym roku było to już co czwarty Polak. Z pewnością rola Internetu będzie rosła i składa się na to m.in. większe zaufanie do zakupów online, wygoda i oszczędność czasu, a także jest to sposób na tańsze zakupy. Także obniżki kosztów przesyłki skutecznie wpływają na przyciągnięcie do tego kanału.

Co z prezentami dla najbliższych? Jesteśmy bardziej rozsądni czy ogarnia nas przedświąteczne szaleństwo?

Święta, a zwłaszcza okres przedświąteczny to nie czas na racjonalne myślenie, wystarczy na tydzień przed świętami zajrzeć do jakiejkolwiek galerii handlowej. Święta pozwalają na odrobinę usprawiedliwionego szaleństwa. Co ciekawe nie zawsze kupujemy to co sami byśmy chcieli dostać. Top 5 ubiegłorocznych najczęściej kupowanych prezentów to kosmetyki/perfumy, słodycze, zabawki, ubrania/obuwie oraz książki. A jak się okazuje, oprócz kosmetyków, ubrań i słodyczy z tej listy chcielibyśmy dostać także biżuterię/zegarki lub gotówkę.

A jak wypadamy na arenie międzynarodowej?

Duży wpływ na sposób obchodzenia świąt ma chociażby liczba dni świątecznych (inaczej celebrowane są święta w USA czy Wielkiej Brytanii). Polacy wraz ze wschodnimi sąsiadami z pewnością wyróżniają się większym przywiązaniem do tradycji, gdzie święta mają większy wymiar religijny. Jednak zachodnie trendy, wprowadzane także przez liczną rzeszę nowej fali emigracyjnej, będą wpływać na zmianę charakteru świąt i sposobu ich spędzania.
Tagi:
Oceń artykuł:

Piotr Chojnowski, TNS Polska: W mniejszym stopniu powinny wzrosnąć koszty organizacji świąt

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.