Czy tegoroczne Święta będą bardziej wystawne niż w latach ubiegłych?
Dane makroekonomiczne wskazują, że wzrost konsumpcji oraz innych wskaźników powinien wpłynąć także na przygotowania świąteczne. Warto przypomnieć, że w kryzysowym 2012 roku średni koszt organizacji świąt wyniósł 832 złote (w tym 341 złotych średnio wydaliśmy na prezenty). Co ciekawe, z roku na rok, coraz niższy odsetek Polaków kupuje prezenty bożonarodzeniowe - w 2006 roku było to 86% Polaków a w roku 2012 już tylko trzech na czterech Polaków kupiło prezent (77%). Rosną także koszty organizacji świąt, które w roku 2012 były średnio o 50 zł wyższe (341 zł) niż w roku 2011 (443 zł).
Kto kupuje najwięcej?
Którzy Polacy są przede wszystkim nastawieni konsumpcyjnie do świąt? To głównie osoby w wieku 20-49 lat, mieszkańcy największych miast, posiadający dzieci, którym nie potrafimy odmówić prezentów, być może wynagradzając sobie w ten sposób okres naszego dzieciństwa.
Jaką kwotę planuje wydać Polak na tegoroczne zakupy świąteczne?
W tym roku szacujemy, że wzrosną wydatki na prezenty (wraz ze wzrostem wynagrodzeń, wypłatą premii). W mniejszym stopniu powinny wzrosnąć koszty organizacji świąt (efekt niskiej inflacji).
Z pewnością można zaobserwować pewnego rodzaju presję, aby święta były wystawne, aby dwa razy w roku (wliczając Wielkanoc) świąteczny stół był zorganizowany zgodnie z tradycją, z drugiej strony część Polaków dysponuje mocno ograniczonym budżetem.
W jaki sposób finansujemy Święta?
Polacy finansują święta przede wszystkim z dwóch źródeł – bieżących dochodów i bonów (49% w roku 2012) oraz oszczędności (47% w 2012 roku). Nieliczni zaciągają kredyty lub pożyczki (4% w 2012 roku). Być może część osób nie chce się przyznać w badaniach do tego, że święta organizowane są na kredyt, odbierając to za brak zaradności. Jednym ze sposobów na obniżenie kosztów organizacji świąt może być wyjazd do rodziny - w ubiegłym roku blisko co piąty Polak wyjechał na święta poza miejsce zamieszkania.
Jak dokonujemy zakupów świątecznych?
Zmienia się sposób zakupu prezentów gwiazdkowych. Coraz większą rolę zaczyna odgrywać Internet - w roku 2011 przez Internet prezenty kupiło około 13% Polaków, w ubiegłym roku było to już co czwarty Polak. Z pewnością rola Internetu będzie rosła i składa się na to m.in. większe zaufanie do zakupów online, wygoda i oszczędność czasu, a także jest to sposób na tańsze zakupy. Także obniżki kosztów przesyłki skutecznie wpływają na przyciągnięcie do tego kanału.
Co z prezentami dla najbliższych? Jesteśmy bardziej rozsądni czy ogarnia nas przedświąteczne szaleństwo?
Święta, a zwłaszcza okres przedświąteczny to nie czas na racjonalne myślenie, wystarczy na tydzień przed świętami zajrzeć do jakiejkolwiek galerii handlowej. Święta pozwalają na odrobinę usprawiedliwionego szaleństwa. Co ciekawe nie zawsze kupujemy to co sami byśmy chcieli dostać. Top 5 ubiegłorocznych najczęściej kupowanych prezentów to kosmetyki/perfumy, słodycze, zabawki, ubrania/obuwie oraz książki. A jak się okazuje, oprócz kosmetyków, ubrań i słodyczy z tej listy chcielibyśmy dostać także biżuterię/zegarki lub gotówkę.
A jak wypadamy na arenie międzynarodowej?
Duży wpływ na sposób obchodzenia świąt ma chociażby liczba dni świątecznych (inaczej celebrowane są święta w USA czy Wielkiej Brytanii). Polacy wraz ze wschodnimi sąsiadami z pewnością wyróżniają się większym przywiązaniem do tradycji, gdzie święta mają większy wymiar religijny. Jednak zachodnie trendy, wprowadzane także przez liczną rzeszę nowej fali emigracyjnej, będą wpływać na zmianę charakteru świąt i sposobu ich spędzania.