Członkowie Grupy Muszkieterów – właściciele supermarketów Intermarché i Bricomarché – realizują koncepcję „przyjaznego sklepu” będącego blisko lokalnych społeczności i oferującego klientom wysokiej jakości produkty po niskich cenach. Sieć sklepów Intermarché wyróżnia niska cena dostępnego asortymentu, zawsze świeże produkty i stałe odpowiadanie na potrzeby klientów. Dla przykładu jako jedni z pierwszych na rynku wprowadziliśmy do supermarketów tradycyjne wędzarnie i rozbiór mięsa, dzięki czemu klientom dostarczane są smaczne, świeże i lokalne wyroby. W przypadku Bricomarché kierujemy się z kolei zasadą oferowania i dostarczania konsumentom tanich produktów i rozwiązań, w sposób jak najbardziej fachowy i wygodny dla klienta. Stale uzupełniamy nasz asortyment produktów, odpowiadając w ten sposób na zmieniające się tendencje na rynku i potrzeby konsumentów.
Mówiąc o strategii marketingowej udało nam się odnieść sukces dzięki odpowiednio dobranym lokalizacjom sklepów, odpowiedniej polityce cenowej, a także optymalnemu dobraniu asortymentu oraz skutecznym promocjom. O naszej silnej pozycji na rynku decyduje również rodzaj prowadzonej przez nas działalności. Każdy z właścicieli sklepów Intermarché i Bricomarché samodzielnie zarządza swoim przedsiębiorstwem. Może kierować jednym lub kilkoma punktami sprzedaży. Jednocześnie, jako członek Grupy Muszkieterów, poświęca dwa dni w tygodniu na rzecz struktury centralnej. Tym samym ma wpływ na kształtowanie polityki całej Grupy. Jest to pierwszy i do tej pory jedyny tego typu model franczyzowy funkcjonujący w Polsce. Co istotne, oprócz aspektu biznesowego uwzględnia on również rodzinny i społeczny charakter przedsiębiorstwa.
Zarządzanie placówką na poziomie lokalnym przez właściciela sklepu pozwala na szybką reakcję oraz dopasowanie asortymentu i cen do lokalnych warunków i potrzeb. Jednocześnie każdy franczyzobiorca ma zagwarantowaną pomoc merytoryczną Centrali Grupy w kwestiach handlowo-marketingowych. Dzięki idei uczestnictwa właścicieli sklepów w pracach Centrali możliwa jest również szybka wymiana informacji i doświadczenia. Jest to jedna z kluczowych zasad działania naszych sieci sklepów i jednocześnie jeden z czynników naszego sukcesu.
Jeżeli chodzi o sieć sklepów Intermarché, w minionym, 2012 r., zrealizowaliśmy kilka programów marketingowych, w tym kampanię promującą świeże pieczywo Intermarché. Poszerzyliśmy nasz asortyment m.in. o francuską bagietkę, przygotowywaną według unikatowej receptury znanej jedynie nad Sekwaną. Jest to wyjątkowy produkt dostępny w Polsce jedynie w naszej sieci sklepów. Chciałbym również zaznaczyć, że wszystkie nasze wypieki, m.in. croissanty czy słone oraz słodkie francuskie przekąski są wyrabiane i pieczone na terenie sklepu, dzięki czemu możemy zagwarantować klientowi świeże produkty po przystępnej cenie.
W ubiegłym roku wprowadziliśmy również na rynek marki Top Budget, dające konsumentom możliwość zakupu większej ilość wysokiej jakości produktów po najniższej na rynku cenie. W naszej ofercie znajduje się również duży wybór win, m.in. Expert Club, których uznana międzynarodowa jakość promowana jest od 2012 r. przez enologa Christophe’a Forgerit. W minionym roku zrealizowaliśmy po raz kolejny skierowaną do rodzin z dziećmi akcję lojalnościową „Zostań Zigoodkrywcą”, której istotą jest promocja wysokiej jakości, ale jednocześnie tanich produktów marek własnych, a której twarzą są „Zigosy”. Warto podkreślić, że produkty marek własnych Intermarché zostały docenione i odznaczone godłem „Doceń Polskie”, co potwierdza wysoką jakość oferowanych przez nas wyrobów.
W przypadku Bricomarché, wśród naszych priorytetów w 2012 r. znalazła się modernizacja konceptu sklepów oraz wprowadzenia marek własnych, m.in. farb Nuance i pokarmów dla psów i kotów Apiron. Zarówno wprowadzenie na rynek nowych marek własnych, zmodernizowanie supermarketów, jak również przeprowadzenie kampanii marketingowych przyniosło bardzo pozytywne rezultaty. Odnotowaliśmy większe obroty i znaczny wzrost sprzedaży promowanych produktów.
W kolejnych latach planujemy umacniać naszą pozycję w zachodniej i południowej Polsce oraz zwiększać naszą obecność w województwach Polski Wschodniej i Centralnej. Supermarkety będziemy otwierać przede wszystkim w małych i średniej wielkości miejscowościach, z uwagi na spore nasycenie rynku marketów w dużych miastach. W ten sposób chcemy odpowiadać na potrzeby klientów, tj. aby sklepy znajdowały się jak najbliżej domu. W poprzednim roku otworzyliśmy 22 supermarkety spożywcze oraz typu „dom i ogród”. W obecnym planujemy podwoić liczbę otwarć sklepów.
Galeria w Ciechanowie, którą otworzyliśmy niewiele ponad miesiąc temu, okazała się być bardzo dobrą lokalizacją dla supermarketu Bricomarché. Jednak pomimo sukcesu tej placówki, otwieranie kolejnych sklepów typu „dom i ogród” w galeriach handlowych nie jest preferowaną przez nas drogą rozwoju naszej sieci. W tym roku, planujemy otworzyć supermarkety Bricomarché przede wszystkim w sąsiedztwie istniejących już sklepów sieci Intermarché. Powstanie też kilka wolnostojących Bricomarché w miejscowościach, w których nie działały dotychczas żadne nasze supermarkety.
Jak będzie wyglądał rynek dużych sklepów spożywczych oraz sklepów typu dom i ogród za kilka lat? W Polsce mamy do czynienia z bardzo dużym rozdrobnieniem sektora spożywczego. Jednak po okresie intensywnego wchodzenia na polski rynek zagranicznych inwestorów oraz co się z tym wiąże znacznego wzrostu liczby supermarketów spożywczych, obserwujemy obecnie, że branża marketów spożywczych wchodzi w fazę stopniowej koncentracji. Świadczy o tym chociażby sprzedaż sieci Real w Europie Wschodniej, w tym w Polsce i przejęcie jej przez sieć Auchan. W przyszłości przewidujemy dalsze ograniczenie liczby działających na rynku podmiotów.
Jeżeli chodzi o rynek marketów typu „dom i ogród”, to biorąc pod uwagę doświadczenie dojrzalszych rynków Europy Zachodniej, stwierdzić można, że Polski rynek będzie stawał się coraz bardziej wymagający pod względem jakości asortymentu oraz trwałości i kosztów użytkowania produktów. Dla klientów, coraz większe znaczenie odgrywa marka. Oczekują oni ponadto dostarczania rozwiązań technicznych, które nie są jeszcze dostępne w naszym kraju. Inną tendencją, która jest już zauważalna nie tylko w Europie Zachodniej, ale także i w Polsce, jest wzrost znaczenia dekoracji oraz urządzeń ogrodniczych.
W perspektywie kilku najbliższych lat zamierzamy kontynuować dynamiczny rozwój zarówno sieci supermarketów spożywczych jak i supermarketów typu „dom i ogród”. Planujemy zintensyfikować obecność Grupy Muszkieterów w Polsce Centralnej i Wschodniej oraz utrzymać silną pozycję w zachodniej oraz południowej części kraju. Zgodnie ze strategią Grupy, w tym roku planujemy otworzyć w różnych częściach Polski łącznie ponad 40 supermarketów Intermarché oraz Bricomarché. Przewidujemy również dalsze wzmacnianie naszej pozycji na rynku przymarketowych stacji paliw, aby uzyskać pozycję lidera w tym sektorze.
Tagi: