Sezonowość w branży dziecięcej stanowi nieodłączny element tego biznesu. Z tego też względu franczyzobiorcy trudno podjąć decyzję o uruchomienia pierwszej placówki. Jakie kroki należy podjąć, aby z sukcesem prowadzić sklep franczyzowy z odzieżą dziecięcą i kiedy najlepiej rozpocząć działalność odpowiada Paweł Okpisz, manager ds. franczyzy w firmie Komex SA, właściciela sieci 5.10.15.
Już prawie od 20 lat sprzedajemy ubranka dla dzieci. Rozwijamy się przez 3 kanały dystrybucji - sklepy własne, których jest 128, dynamicznie rozwijającą się sieć frnaczyzową (już ponad 70 sklepów) i szybko rosnący sklep internetowy. Pierwsze otwarcie sklepu franczyzowego 5.10.15. odbyło się w Siedlcach w 2008 roku. Sieć własna sklepów 5.10.15. to w chwili obecnej 128 punktów sprzedaży. Jest to jedna z największych sieci własnych na rynku krajowym i dalszy jej dynamiczny rozwój jest ograniczony podażą lokali dostępnych w dużych miastach. To powoduje, że w naturalny sposób nasze zainteresowanie kieruje się w stronę mniejszych miast, gdzie nasza sieć ma jeszcze bardzo duży potencjał rozwoju.
Oczywiście sezonowość występuje również w naszej branży i jest ona powtarzalna. Co roku możemy spodziewać się największego popytu w czerwcu (przed wakacjami), w sierpniu (przed startem szkoły). Zwiększony ruch konsumentów w naszych sklepach i większą sprzedaż zauważamy również w okolicach większych świat jak Boże Narodzenie, Wielkanoc, ale również przed Dniem Dziecka czy w „długie weekendy”. Jest jednak jeden czynnik zewnętrzny, który ma znaczący wpływ na ilości odwiedzin i poziom sprzedaży, jest nim pogoda. Co do czasu najbardziej właściwego na rozpoczęcie działalności franczyzobiorcy to nie można podać konkretnego miesiąca, ale zauważamy zdecydowane zwiększenie otwarć salonów w okresie wiosennym i jesiennym.
Poszukujemy partnerów z lokalami o powierzchni około 100 mkw. Partner franczyzowy musi być przygotowany na zainwestowanie kwoty rzędu 100 – 150 tys. zł. Oczywiście wysokość kwoty zależy od wielkości lokalu i jego obecnego stanu. Kwota ta obejmuje wszystkie koszty związane z otwarciem nowego sklepu (opłaty oraz koszt jego urządzenia).
Jeśli chodzi o kwestie związane z kosztami i zyskami z inwestycji to wszystko zależy od lokalizacji punktu sprzedaży, wielkości sklepu i franczyzobiorcy. Oczywiście największe znaczenie ma zaangażowanie partnera oraz lokalizacja sklepu. Mix wymienionych czynników ma bardzo duży wpływ na wyniki sprzedaży i powodzenie inwestycji. Podkreślić jednak należy fakt, że nasz partner nie płaci za towar, gdyż otrzymuje go w komis od Komex.
Zasadniczo franczyzobiorcy poszukują lokalu samodzielnie, ale zdarzają się przypadki, kiedy to Komex proponuje konkretny lokal swoim obecnym bądź potencjalnym klientom. Wielkość miast, w których otwieramy sklepy franczyzowe powoduje, że to nasi partnerzy mają największą wiedzę o dostępności lokali w mieście czy okolicy. To oni najlepiej wiedzą, gdzie szukać lokalu, a my pomagamy im w dobraniu właściwej lokalizacji.
Partnerów franczyzowych poszukujemy we wszystkich miastach od 15 do 50 tys. mieszkańców (np. w takich miejscowościach jak Sochaczew, Świdnica, Nysa, Oświęcim, Nowa Sól, Lębork, Wałcz), w których jeszcze nie posiadamy punktów sprzedaży. Najatrakcyjniejsze dla nas są centra handlowe oraz ścisłe centra takich miast (rynek lub główna ulica handlowa).
Nieustannie testujemy nowe rozwiązania. Możemy sobie na to pozwolić, gdyż dysponujemy dużą siecią własnych sklepów. To naszym partnerom daje sygnał, że wchodzą w pewny biznes z silnym partnerem. Oczywiście franczyzobiorcy korzystają z naszego know-how, ale dajemy im też wsparcie marketingowe. Podjęcie pracy z nami daje pewien komfort - wiele problemów jest już rozwiązanych zanim naszemu potencjalnemu franczyzobiorcy przyjdzie się z nimi zmierzyć.
Tagi: