Paulina Baer, pr-owiec.pl: Innowacyjne centrum handlowe to nowe centrum miasta

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-04-08 | 08:48
W dobie internetu, nowoczesnych technologii, mobilnych aplikacji i e-commerce coraz większym wyzwaniem staje się skuteczne i umiejętne przyciągnięcie klienta. Pomóc mogą ciekawe i atrakcyjne kampanie reklamowe, które wbrew pozorom nie zawsze muszą szokować. Co więcej efektywny marketing centrów handlowych wcale nie musi być drogi. O tym czym powinna się charakteryzować dobrze przeprowadzona kampania marketingowa, czym kampanie w Polsce różnią się od zagranicznych i jakie trendy aktualnie obowiązują w marketingu rozmawiamy z Pauliną Baer, autorką bloga pr-owiec.pl, specjalistą ds. marketingu i PR, SENS.US Polska.

Czym Pani zdaniem powinna charakteryzować się dobrze przygotowana kampania marketingowa centrum handlowego/sieci handlowej, tak aby wzbudzała zainteresowanie i przyciągała uwagę klientów?
Kampania marketingowa centrum handlowego/sieci handlowej nie różni się zasadniczo od innych kampanii. Każda dobrze przygotowana promocja powinna odpowiadać na następujące, podstawowe pytania: Jaka jest grupa docelowa, do której chcemy dotrzeć? Jaki jest cel naszej promocji? Za pomocą jakich mediów chcemy dotrzeć do określonej grupy docelowej? Jaki budżet jesteśmy w stanie przeznaczyć na realizację kampanii? Gdy odpowiemy na powyższe pytania postarajmy się by przekaz marketingowy był jasny i klarowny. Sprawmy by nasza myśl była szybka i szybko przekazywana. Nie od dziś wiadomo, że w prostocie tkwi geniusz. Rozszerzajmy swoje horyzonty patrząc dalej, nie kopiujmy bezmyślnie działań konkurencji. Nie bójmy się nowości pamiętajmy, że marketing to w największej mierze obserwacja i analiza. Jeśli konkurencja nas naśladuje, cieszmy się, bo to najlepszy znak, że zmierzamy do wytyczonego celu.
Jakie kampanie marketingowe centrów i sieci handlowych, w Polsce i za granicą, zrobiły na Pani szczególne wrażenie w ostatnich latach i dlaczego?
Jedną z takich kampanii była ta przeprowadzona w 2013 r. przez Centrum Handlowe Janki. Podczas nietypowego eventu organizowanego w pięciu centrach handlowych, polscy klienci mogli po raz pierwszy przetestować wirtualne przymierzalnie. Dzięki innowacyjnej technologi opartej na systemie rozszerzonej rzeczywistości klienci mogli przymierzyć kilkaset elementów damskiej, męskiej i dziecięcej garderoby, co ułatwiło im podjęcie trafnej decyzji zakupowej. Zastosowanie tego typu technologii w promocji centrum handlowego uważam za moment przełomowy. Na szczególną uwagę zasługuje również kampania przeprowadzone przez centrum handlowe Grafton Centre w Cambridge, które poszło jeszcze o krok dalej w innowacyjnych projektach uruchomiając wirtualnego asystenta zakupów. Tensator Virtual Assistant to obraz osoby, wyświetlany przy pomocy technologii projekcyjnej. Zadaniem wirtualnego asystenta jest wchodzenie w interakcję z klientami, odpowiadanie na standardowe pytania i promocja oferty sklepów. Badania wykazały, że produkty promowane w ten sposób wykazują wzrost sprzedaży nawet o 75%. Z takimi danymi nie sposób polemizować.
Jakie różnice można zauważyć pomiędzy kampaniami marketingowymi polskich i zagranicznych sieci? Jak na tle innych państw wypada pod tym względem nasz rynek?
Na naszym rynku nadal brakuje innowacyjnych kampanii promocyjnych. W dalszym ciągu centra i sieci handlowe skupiają się na promocji głównie w tradycyjnych mediach. Drogie, standardowe eventy, które wygenerują ruch w sieci, mogą okazać się niewystarczające. A kampania outdoorowa – niezauważalna. Takie działania nie są angażujące, nie budują lojalności i nie generują sprzedaży. Warto zainwestować w dobre treści w Internecie, a także niestandardowe formy komunikacji, takie jak marketing partyzancki, który idealne sprawdzi się w promocji centrum handlowego. Przykładów wykorzystania guerrilla marketingu na świecie znajdziemy wiele – niekonwencjonalna reklama z wykorzystaniem windy, ruchomych schodów, drzwi czy torb pakunkowych. Centra handlowe to idealne miejsce również do przeprowadzenia flash mobów. Niestandardowe akcje realizowane w centrach handlowych mają jedną znaczącą przewagę nad lokalizacjami plenerowymi. Niezależnie od pogody  gwarantują sukces i dotarcie do grupy docelowej. Oceniając kampanie marketingowe polskich i zagranicznych sieci należy wziąć pod uwagę, że nasz rynek jest bardzo dynamiczny, a działania promocyjne coraz bardziej przemyślane i świadome. Na pewno nie odbiegamy znacząco od zagranicznej konkurencji, jedynie brakuje nam odwagi do robienia tego, czego nie robi konkurencja. Konsumenci zmieniają się nie do poznania, dlatego i marketerzy muszą coś zmienić w swoim podejściu do marketingu.
Jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się kampanie marketingowe obiektów i sieci handlowych? W jakim kierunku idą te zmiany?
Globalne trendy spowodowały, że obecnie centra handlowe stanęły w obliczu poważnych wyzwań. Wszystko przez wzrost popularności zakupów online. Centra handlowe nigdy nie będą mogły konkurować z niekończącą możliwością wyboru produktów, porównywaniem cen i wygodną możliwością zakupów przez Internet. A nawet nie powinny. Zamiast tego, centra handlowe muszą poruszać się w innym kierunku, rozszerzając swoją propozycję poza tradycyjne zakupy. Innowacyjne centrum handlowe to - nowe centrum miasta. Miejsce spotkań tysiąca ludzi. Dlatego obecnie centra handlowe tworząc strategię marketingową powinny skupiać się nie na zwykłych zakupach, ale promocji szeroko rozumianej rozrywki. W jednym miejscu konsument powinien znaleźć: kluby fitness, spa, koncerty, parki rozrywki, restauracje, a nawet sztukę. Usługi te zapewniają wypoczynek i rozrywkę, którą nie może spełniać Internet. Cyfrowe przekształcanie sprzedaży detalicznej nie jest wcale złą wiadomość dla centrów handlowych. Wręcz przeciwnie, otwierają nowe możliwości dla centrów, które mogą zaangażować konsumentów w całej ich podróży decyzyjnej.
Jakiego rodzaju kampanie są w Pani ocenie najefektywniejsze w promocji centrów i sieci handlowych?
Najbardziej innowacyjne centra i sieci handlowe dziś niczym nie przypominają swoich poprzedników. Są one przedłużeniem relacji z klientami przed, a nawet po ich wizycie. Dlatego najefektywniejsze kampanie centrów i sieci handlowych będą opierać się o zaangażowanie swoich klientów, a co za tym idzie o tworzenie z nimi więzi. Do tego celu niezbędna jest obecność w social mediach, posiadanie własnej strony internetowej, programów lojalnościowych, aplikacji, a także wykorzystywanie nowoczesnych technologii. Widzę też szansę w niestandardowych formach komunikacji, takich jak ambienty czy marketing partyzancki. Media społecznościowe mogą być użyte na przykład do tworzenia szumu wokół marki. Nawiązać kontakt z klientem umożliwi Real-Time Marketing, dobrze przeprowadzony daje szansę na zdobycie popularności dzięki inteligentnym, szybkim i adekwatnym działaniom w Internecie. Można tego dokonać na różne sposoby używając np. Twittera. Programy lojalnościowe wspomogą bezpośrednią relację z klientem, która nie skończy się na jednej wizycie w centrum, co więcej pomogą zebrać cenne informacje na temat naszej grupy docelowej. Wykorzystując marketing mobilny możemy zbierać jeszcze więcej niezbędnych informacji na temat użytkowników. Do danych tych należą ich lokalizacja, czas pracy i wiele innych aspektów naszego codziennego życia. Przy pomocy smartfona klient może zapłacić za swoje zakupy, a w zamian otrzymać punkty, które będzie mógł wymienić na bilet na koncert, do kina, książkę, kupony zniżkowe, bezpłatny parking, a nawet zaproszenie na imprezę np. pokaz mody. Dzięki temu zatrzymujemy go na dłużej z nami. Przy pomocy aplikacji mobilnej możemy ułatwić naszym klientom sprostanie największego wyzwania, jakie stoi przed nimi, a mianowicie – znalezienie wolnego miejsca parkingowego. Oczywiście coraz bardziej popularnym rozwiązaniem promocyjnym dla centrum handlowego jest wykorzystanie elementu e-commerce, czyli sprzedaży internetowej i umożliwienie konsumentom zakupów również online. Poza wszelkimi działaniami marketingowymi jednym z kluczowych elementów do osiągnięcia sukcesu jest lokalizacja i wygląd samego centrum handlowego. Wiele nowoczesnych centrów handlowych na świecie budowanych w miastach jest otwartych i w pełni zintegrowanych z krajobrazem. Centrum handlowe Cabot Circus, które jest zlokalizowane w środku Bristolu, w Anglii ma np. niepowtarzalny szklany dach w kształcie muszli. Aby podejmować efektywne działania marketing managerowie muszę rozszerzać swoje horyzonty, muszą dostrzec zmieniającą się rolę centrum/ sieci handlowej, postrzegać te miejsca szerzej – nie tylko jako dostawcę zakupów, lecz jako dostawcę kontaktów z ludźmi, przeżyć i emocji. Dziś konsumenci oczekują, że to marki zaczną aktywnie działać i zmieniać świat na lepszy.
Tagi:
Oceń artykuł:

Paulina Baer, pr-owiec.pl: Innowacyjne centrum handlowe to nowe centrum miasta

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.