Współczesne sklepy i centra handlowe znacząco różnią się od tych, w jakich zakupy robiliśmy jeszcze 5 czy 10 lat temu. Rozwój nowoczesnych, zaawansowanych technologii sprawia, że wirtualna rzeczywistość coraz częściej przenika się z tą tradycyjną, a zakupy w niektórych sklepach zaczynają przypominać kadry z gier komputerowych. Firma Mintel przeanalizowała najważniejsze trendy w branży retail na 2016 rok, opracowane w formie raportu Mintel′s Consumer Trends 2016. O najważniejszych nowościach i branżowych tendencjach opowiada Richard Cope, Consumer Trends Consultant Mintel.
Nowoczesne technologie coraz śmielej podbijają branżę retail. Jakie rozwiązania zasługują na uwagę detalistów?
Takich technologii jest wiele, a wśród nich wymienić można VR i AR. Rzeczywistość wirtualna (VR) i rzeczywistość rozszerzona (AR) stwarzają detalistom możliwość kreowania niezwykłych doświadczeń zakupowych w sklepach np. w zakresie testowania nowych produktów i ich umiejscowienia w konkretnych lokalizacjach. Z takich rozwiązań już korzystają brytyjscy detaliści, w tym John Lewis i Marks & Spencer, dzięki czemu klienci mogą sobie wyobrazić konkretne produkty w przestrzeni ich domów.
Na popularności zdają się także zyskiwać beacony.
To prawda. Beacony, czyli urządzenia krótkiego zasięgu zapewniające połączenie ze smartfonami i tabletami klientów, będą coraz częściej stosowane przy powitaniu osób wchodzących do sklepu. Ich zadaniem będzie informowanie o nowej ofercie, przypominanie o produktach, które powinni kupić, dostarczanie bardziej zindywidualizowanych i dopasowanych do potrzeb odbiorców informacji. Dzięki nowoczesnym technologiom sklepy są w stanie śledzić miejsca, w których najczęściej zatrzymują się klienci, mierzyć czas oczekiwania czy sprawdzać skuteczność kampanii promocyjnych oraz rozmieszczenia poszczególnych produktów w sklepie.
O ile klienci zawitają do tradycyjnych salonów, bo dziś coraz chętniej robimy zakupy przez internet. Często wynika to m.in. z ciągłego zabiegania i braku czasu.
Zgadza się, a warto dodać, że w miarę upływu czasu to właśnie sam czas staje się istotną wartością. Z tego względu będziemy obserwować wzrost zapotrzebowania na szybką dostawę produktów do klientów, nawet w przeciągu zaledwie godziny. Błyskawiczną dostawę już zapewniają m.in. Liefery w Niemczech i Zuper w Austrii.
Tradycyjne galerie handlowe nie muszą się chyba jednak martwić o klientów. Ich kompleksowa oferta również zapewnia oszczędność czasu, zwłaszcza gdy mamy kilka rzeczy do załatwienia.
Rozszerzanie umów najmu na wszystko, od ubrań po produkty DIY, podoba się konsumentom, którzy chcą załatwić wszystkie bieżące sprawy w jednym miejscu. Na pojedynczych kategoriach produktów skupią się ci producenci i sprzedawcy, którzy doceniają produkcję małoseryjną – jako sposób na oszczędność miejsca, energii i materiałów.