Nowe wyzwania i potrzeby branży RETAIL na przełomie 2022/23

2022-12-08 | 08:00

Oprócz zmieniających się trendów i preferencji konsumenckich, związanych z rozwojem nowych technologii oraz zmianą stylu życia, rynek retail został – podobnie jak inne gałęzie gospodarki – dotknięty także skutkami pandemii i wojny w Ukrainie. Wśród wyzwań, z jakimi borykają się właściciele, zarządcy, a także najemcy w dobie inflacji jest nie tylko konieczność poprawy funkcjonalności obiektów handlowych, ale także zwiększenie ich efektywności energetycznej. O trendach na rynku retail i roli modernizacji w dalszym rozwoju branży opowiada Lucyna Śliż, Członek Zarządu, Reesco Retail.


Oszczędność poprzez modernizację

Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że na koniec ubiegłego roku w Polsce działało ok. 560 centrów i parków handlowych o powierzchni powyżej 5000 mkw. Połowa z nich funkcjonuje na rynku już ponad dekadę, ponad 30 procent ma więcej niż 15 lat, a niektóre obchodziły 20-lecie. Przebudowy obiektów handlowych są czymś koniecznym i wpisanym w cykl życia każdej inwestycji, ponieważ pojęcie atrakcyjności centrum handlowego jest stale redefiniowane. Obecnie istotnym aspektem każdej modernizacji jest nie tylko uczynienie przestrzeni bardziej nowoczesną i funkcjonalną, ale także optymalną kosztowo i energetycznie oraz funkcjonującą zgodnie z założeniami ESG.

Powołanie do życia spółki Reesco Retail niemal dwa lata temu było wyjściem naprzeciw potrzebom właścicieli, zarządców i najemców. Z danych Deloitte wynika, że co drugi dyrektor finansowy z branży nieruchomości komercyjnych przewiduje spadek przychodów w ciągu kolejnych 12−18 miesięcy. Oczywiście mówimy o badaniach w perspektywie światowej, jednak na polskim rynku aspekt optymalizacji obiektów pod względem kosztowym i przeprowadzenie modernizacji tak, aby ich funkcjonowanie było opłacalne nabiera coraz większego znaczenia. Duży nacisk kładziemy na dokładne analizowanie możliwości przebudowy, a co za tym idzie proponujemy najbardziej optymalne rozwiązania w ramach procesu projektowania, wyceny oraz realizacji prac budowlanych.

Mniejsze polskie miasta sprzyjają rozkwitowi rynku handlowego

Obecnie polski sektor retail rozwija się przede wszystkim w mniejszych miastach, a najpopularniejszym formatem są parki handlowe. Według raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield, w trzecim kwartale 2022 najwięcej, bo niemal 50%, nowych budów zainicjowano w miastach poniżej 100 tys., mieszkańców. Do użytku oddano łącznie prawie 120 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w ramach 8 nowych obiektów, z czego aż 5 to parki handlowe.

Nasz zespół specjalizuje w przebudowach, modernizacjach i wykończeniach powierzchni handlowych, które realizujemy w całej Polsce. Posiadamy doświadczenie w zarządzaniu przebudowami w kilku różnych lokalizacjach jednocześnie, co wymaga odpowiedniego dokładnego planowania prac i ich nadzorowania. O naszej elastyczności i szerokim terytorialnym zakresie działania świadczy portfolio zrealizowanych dotychczas projektów.

W ostatnich dwóch latach Reesco Retail zrealizowało i zainicjowało projekty zlokalizowane w wielu polskich miastach i miasteczkach.  Od momentu powstania pracowało dla największych właścicieli, takich jak Nepi Rockcastle, Unibail Rodamco ,Westfield, EPP, LCP Properties, Mayland, jak również dla znanych sieci handlowych: Netto, Action, Kaufland. Zespół Reesco Retail przebudował łącznie ponad 25 tys m2 i zaaranżował 8,5 tys m2 powierzchni. Podążając za sukcesem w realizacji skomplikowanych przebudów spółka podjęła się również kompleksowej budowy hali logistyczno-magazynowej w Kielcach.

Tagi: handel Lucyna Śliż Retail Trends Reesco Retail
Oceń artykuł:

Fot: Reesco Retail Źródło: Reesco Retail

Nowe wyzwania i potrzeby branży RETAIL na przełomie 2022/23

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.