Nie możemy odpowiadać agresją na agresję

2019-12-30 | 09:00

Hejt zadomowił się w Internecie, od kiedy ten stał się szeroko wykorzystywaną platformą komunikacji. Dlaczego? Dzięki anonimowości oraz możliwości swobodnego wyrażenia opinii i prowadzenia dyskusji, jaką daje on poprzez media społecznościowe czy wszelkiego rodzaju fora połączone z sieciowymi publikacjami. Wirtualizacja internetowego dialogu powoduje, że dużo łatwiej dać jest upust negatywnym emocjom, antypatiom czy nawet kompleksom. Hejter nie staje twarzą w twarz z osobą (instytucją, firmą), którą hejtuje, i to dodaje mu odwagi. Może wirtualnie obrażać w każdej chwili, z dowolnego miejsca i – co niestety najgorsze – czuje się bezkarny, bazując na fałszywym przekonaniu, że „w Internecie można wszystko” - uważa Witold Bacia, Szef Działu Strategii i Dyrektor Zarządzający Agencją Reklamową RedComm.

Przeglądając treści rodzimych portali, ze smutkiem można zauważyć, że przed nami jeszcze długa droga w procesie „cywilizowania” internetowego dyskursu. Zjawisko hejtu jest dość powszechne i spotkać się z nim możemy w zasadzie na każdym kroku. Polska nie jest pod tym względem wyjątkiem. Nasze narodowe przywary (skłonność do kłótni, zazdrość) dodają tylko temu zjawisku dodatkowych rumieńców. Niezwykle istotne jest jednak odróżnienie krytycznych komentarzy od hejtu. To nie zawsze jest takie łatwe. Ważny jest kontekst, w którym pojawia się negatywna opinia. Wpisy o podobnej treści umieszczone w różnych kontekstach mogą być zarówno hejtem, jak i dopuszczalną formą krytyki.

Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że w komunikacji B2C bardzo istotne jest przestrzeganie standardów. Zarządzając profilem, musimy być na to szczególnie wyczuleni. Może się bowiem zdarzyć tak, że sami dla siebie możemy stać się źródłem problemów. Kiedy spotkamy się z krytyką, spróbujmy dotrzeć do jej przyczyny. Czy przypadkiem sami nie sprowokowaliśmy szeregu negatywnych komentarzy swoimi działaniami? Czy nasze treści są łatwe do zrozumienia, poprawnie zredagowane, interesujące i ciekawie podane?

Jestem zwolennikiem otwartej dyskusji. Jeśli negatywne wpisy są nieuzasadnioną krytyką, warto zapytać wprost o ich przyczynę. Pokazujemy w ten sposób, że słuchamy swoich odbiorców, liczymy się z ich zdaniem. Oczywiście bardzo ważne jest reagowanie na takie sytuacje ze spokojem, niepoddanie się potencjalnej prowokacji, pokazanie, że panuje się nad emocjami. Starajmy się racjonalnie odpowiadać na krytykę. A jeśli krytyka przekracza dopuszczalne granice i staje się mową nienawiści, to reagujmy. Odebranie hejterom poczucia bezkarności to bardzo skuteczny oręż w walce z tym zjawiskiem. 

Jestem zdecydowanym orędownikiem walki z hejtem. Ale zacznę od tego, czego nie należy robić. Przede wszystkim sami nie możemy stać się hejterami. W żadnym wypadku nie możemy odpowiadać agresją na agresję. Nie możemy też „karmić trolla” – hejterzy „żywią się” rozgłosem, zdenerwowaniem, które wywołują, negatywnymi emocjami, które temu towarzyszą.

Jeśli widzimy, że nie mamy do czynienia z krytyką, a z jawnym hejtem, powinniśmy jak najszybciej reagować. Oczywiste przypadki wpisów niecenzuralnych należy usuwać z profilu. W przypadku wyjątkowych natrętów skutecznym straszakiem może być prywatna wiadomość z profesjonalnie zredagowanym tekstem informującym, iż wpisy wulgarne, obraźliwe i naruszające dobre imię firmy są archiwizowane i stają się automatycznie materiałem dowodowym, a w przypadku kontynuacji tego typu działań, będą podstawą do wstąpienia na drogę sądową i żądania zadośćuczynienia zgodnie z przepisami zawartymi w Kodeksie cywilnym (art. 23 i 24). Mamy prawo do ochrony dóbr osobistych firmy i orzecznictwo z ostatnich lat pokazuje, że tematyka hejtu w Internecie nie jest już w sądownictwie zagadnieniem traktowanym po macoszemu.

Prowadząc publiczny fanpage, pamiętajmy, że nasze treści może przeczytać i skomentować każdy użytkownik. W interesie naszym, ale i każdego użytkownika Internetu leży umiejętne marginalizowanie treści nienawistnych.

Tagi: RedComm Witold Bacia
Oceń artykuł:

Źródło: RedComm

Nie możemy odpowiadać agresją na agresję

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.