Rozwiązują skomplikowane zadania, godzinami wykonują żmudne czynności bez oznak zmęczenia. Są recepcjonistami lub kelnerami. Wspomagają ludzi starszych i wymagających pomocy w codziennych czynnościach. Potrafią zapamiętać ostatnie konwersacje i udzielić neizbędnych informacji. Ale nie mają uczuć i empatii. Dlatego nigdy nie będą w stanie zastąpić relacji człowieka z drugim człowiekiem, tak ważnej podczas zakupów. O humonaidalnej przyszłości branży handlowej mówi Bartosz Piotrowski, dyrektor działu rozwoju Neonet.
Czy humanoidalne roboty będą w niedalekiej przyszłości w stanie zastąpić człowieka i profesjonalnie obsługiwać Klientów? To pytanie do naukowców (śmiech). Jako firma reprezentująca branżę związaną z nowoczesnymi technologiami jesteśmy optymistami. Wierzymy jednak, że nic nie zastąpi kontaktu człowieka z drugim człowiekiem.
Branża retail już teraz przechodzi gruntowne zmiany związane z rozwojem technologii. Konsumenci kupują coraz więcej przez internet, a to wymusza przeobrażenia w modelu funkcjonowania sklepów stacjonarnych. W sektorze retail uwidacznia się to szczególnie w rozroście stref food court, które w nowych inwestycjach są zdecydowanie większe od tych projektowanych jeszcze parę lat temu. Obecnie wizyta w centrum handlowym ma przede wszystkim dostarczać wrażeń i rozrywki, zakupy robimy niejako przy okazji. Ciekawe rozwiązania proponuje nasza branża – RTV/AGD, która coraz częściej zaczyna postrzegać sklepy jako miejsca spotkań Klientów: ważne są przestrzenie, w których można wygodnie zapoznać się z wszystkimi funkcjami sprzętu, na przykład pograć na konsoli, przetestować telewizor czy telefon, ale również napić się kawy czy posłuchać DJ-a.
Ponieważ w Neonecie rozwijamy strategię omnichannel, bardzo ważne są dla nas rozwiązania sieciowe. Korzystamy z najnowszych narzędzi e-commerce, analitycznych i aplikacji usprawniających pracę sklepu internetowego. To jednak nie wszystko, możemy pochwalić się autorskim systemem POS oraz innymi nowatorskimi rozwiązaniami informatycznymi – strategiczną innowacją w przedsiębiorstwie było na przykład wprowadzenie narzędzia ZOHO Reports. Nie zapominamy jednak o sieci sprzedaży detalicznej. Duże innowacje poczyniliśmy w kwestiach usprawnienia logistyki. Od jakiegoś czasu już oferujemy Klientom opcję dostawy w ciągu godziny, co było możliwe dzięki wprowadzeniu nowych rozwiązań w naszym centralnym magazynie. Nowoczesne technologie wykorzystujemy też w codziennej pracy – dla pracowników organizujemy webinary czy szkolenia w formie e-kursów. Nasi sprzedawcy mają również dostęp do komputera z poziomu sklepu, a dzięki specjalnemu systemowi są w stanie pozyskać wszelkie niezbędne informacje w bardzo prosty i szybki sposób.