Bez wątpienia najistotniejszym w branży detalicznej wydarzeniem minionego roku było wprowadzenie ustawy o zakazie handlu w niektóre niedziele - twierdzi Monika Maciejewska-Banaszczyk, Współzałożycielka Ergo International, Właściciela marki Villa Italia. Jest to problem dla branży. Odczuwamy spadek odwiedzalności, a w związku z tym spadek sprzedaży. Co istotne, mam wrażenie, że klienci szybko przyzwyczaili się do wolnych niedziel i nawet w te handlowe niedziele nie odwiedzają centrów handlowych w nadzwyczajnej ilości. Jak wiadomo problem będzie narastał, bo niedziel handlowych będzie coraz mniej.
Sprzedaż detaliczna przenosi się powoli do Internetu. Tu wzrosty sprzedaży są co najmniej dwucyfrowe, a centra handlowe jakby tego nie zauważały. Ciągle buduje się w Polsce wiele nowych centrów handlowych, inne się znacznie rozbudowują i wrażenie jest jakby świat się nie zmieniał. Te budowy i rozbudowy oczywiście mają wpływ na istniejące centra handlowe, na spadek odwiedzalności. Poza tym klienci preferują mniejsze obiekty. Z kolei działania marketingowe centów handlowych są bardzo tradycyjne. Głównie są to tzw. eventy wewnątrz obiektów.
Największą inicjatywą podjętą przez nas w mijającym roku było niewątpliwie znaczące poszerzenie oferty handlowej o nową grupę asortymentową, czyli wyposażenie kuchenne.
Moim zdaniem w 2019 roku branża detaliczna będzie się szybko zmieniać i musi się dostosować do nowych zwyczajów klientów, czyli zakupów w sieci. Zmiany i innowacyjne działania są niezbędne.