Nawet największe budżety nie pomogą, jeśli marka nie jest wiarygodna

2022-10-11 | 08:00

Reklama od zawsze i chyba na zawsze zostanie dźwignią handlu, ale z pewnością nie jedyną. Czynników wpływających na sukces w sprzedaży jest bardzo wiele – nie bez powodu jako marketerzy dostosowujemy się w swojej pracy do zasad marketingu mix 4P, a nawet 7P. Nawet najlepiej opracowana teoria musi być zmodyfikowana w obliczu bezprecedensowych wydarzeń, z jakimi w ostatnim czasie się mierzymy - mówi Sylwia Wiszowata-Łazarz, Associate Director, Head of Marketing, Asset Services Poland Cushman & Wakefield.


Pandemia Covid-19, inwazja Rosji na Ukrainę oraz stale rosnąca inflacja znacząco wpłynęły na handel w ujęciu globalnym. Ewolucja trendów zakupowych jest nieustająca i w ostatnim czasie nie tyle konkurujemy z innymi galeriami, a wprost z zachowaniami takimi jak np. zrównoważona konsumpcja i ograniczenia w ilości nabywanych dóbr. Konsumenci przyzwyczaili się również do zakupów online, dzięki elastyczności w procesach dostawy i zwrotu oraz atrakcyjniejszym promocjom, aniżeli w sklepach stacjonarnych. Mimo, że rynek e-commerce odnotował duży wzrost w czasie pandemii, nie jest on w stanie całkowicie zastąpić stacjonarnych punktów sprzedaży, które według prognoz nadal będą niekwestionowanym liderem rynku. Warto jednak pamiętać o tym, że retail ewoluuje, a rolą marek i marketerów jest dopasowanie i wdrożenie narzędzi skupiających się na unikalnych doświadczeniach konsumentów oraz personalizacji oferty. W tym z kolei znaczącą rolę odgrywa marketing automation i dostępne platformy CRM, łączące analitykę i automatyzację AI, które na podstawie zebranych danych nt. klientów pozwalają na ich segmentację oraz wysyłanie komunikacji dopasowanej do ich oczekiwań i preferencji.

Nie bez znaczenia są również kampanie mediowe, które zawsze powinny rozpoczynać się od dogłębnej analizy grupy docelowej, by dopasować do niej odpowiednie kanały komunikacji. To z kolei zaowocuje lepszymi zasięgami i znacznie wyższą skutecznością. Warto zastanowić się, jakie media konsumuje nasza grupa, by np. do nastolatków docierać za pomocą mediów społecznościowych i influencerów, którzy nadal cieszą się zaufaniem swoich obserwatorów, a do starszej grupy dzięki tradycyjnym kanałom takim jak prasa, czy lokalne stacje radiowe.

Choć realia rynkowe są znacznie trudniejsze niż w czasach przed pandemią Covid-19, jako marketerzy musimy pamiętać, że nawet największe budżety nie pomogą, jeśli marka nie jest wiarygodna dla coraz bardziej świadomych konsumentów. Postęp technologiczny poza optymalizacją, niesie za sobą także negatywny wpływ na nasze otoczenie, dlatego niezwykle istotna jest realizacja działań z zakresu Environmental, Social and Governance, które skupiają się nie tylko na aspektach środowiskowych jak np. redukcja emisji gazów cieplarnianych, ale też społecznych i organizacyjnych, jak choćby wdrożenie polityki różnorodności czy wspieranie lokalnej społeczności. Świadome wdrożenie ESG pomaga budować wiarygodność marki w oczach coraz bardziej świadomych konsumentów, bez zarzutów o tzw. greenwashing, czego nie jest w stanie dokonać nawet największy budżet marketingowy.

Wszystkie te działania pokazują, że myślenie o marketingu jako o reklamie i promocji już dawno "odeszło do lamusa”, a marketerzy muszą stale poszerzać swoje kompetencje i zdobywać wiedzę o narzędziach i technologiach w naszej branży, by skutecznie wdrażać działania dopasowane do potrzeb klientów i wspierać stacjonarny handel w zarządzanych przez Cushman & Wakefield galeriach handlowych.

Tagi: Cushman & Wakefield Sylwia Wiszowata-Łazarz
Oceń artykuł:

Fot: Cushman & Wakefield Źródło: Cushman & Wakefield

Nawet największe budżety nie pomogą, jeśli marka nie jest wiarygodna

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.