Natura podejmuje szereg inicjatyw, aby dbać o naturę. Od tych małych, pozornie niewiele znaczących, wychodzących od jednostki, do tych, za które odpowiedzialna jest cała organizacja. O szczegółach opowiada Arkadiusz Szczepaniak, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Natura Sp. z o.o.
Drukujemy dwustronnie, kartony wykorzystujemy wielokrotnie, mydło w biurowych łazienkach dolewamy do zbiornika z doypacków, a wodę pijemy z dystrybutora, nie z butelek. To z tych małych rzeczy. Nasza gazetka promocyjna produkowana jest z certyfikowanego papieru w 92 proc. pozyskiwanego z makulatury. Publikujemy również wersję elektroniczną gazetki, co pozwala nam od kilku lat sukcesywnie zmniejszać zapotrzebowanie na produkcję egzemplarzy papierowych. Nasza dbałość o drzewa przejawia się również w tym, że zoptymalizowaliśmy obieg dokumentów w firmie i aktualnie większość z nich funkcjonuje tylko i wyłącznie w wersji elektronicznej.
W biurach i drogeriach wprowadziliśmy kilka lat temu segregację śmieci, zbieramy baterie i elektroodpady od naszych klientów. W 2017 roku zebraliśmy 341 ton papieru i tektury, 13 ton opakowań z tworzyw sztucznych oraz 108 ton zmieszanych odpadów opakowaniowych. W drogeriach wycofujemy również stopniowo torby jednorazowe na rzecz toreb papierowych pochodzących z makulatury lub na takie wielorazowego użytku. Aby zmniejszyć ilość odpadów, korzystamy w dostawach z magazynu do drogerii z pojemników wielorazowego użytku, które eliminują zwiększoną ilość opakowań kartonowych czy foliowych, wykorzystywanych ciągle jeszcze przez wiele firm. Sukcesywnie wymieniamy oświetlenie w naszych drogeriach na LED-owe, dzięki czemu jako firma pobieramy coraz mniej energii wytwarzanej głównie w naszym kraju ze źródeł nieodnawialnych. Wymieniamy również stopniowo klimatyzatory na bardziej energooszczędne i ekologiczne. Zoptymalizowaliśmy również łańcuch dostaw. Staramy się, aby trasy dostaw były skonstruowane w ten sposób, żeby jedno auto mogło dostarczyć towar do jak największej ilości drogerii na trasie przejazdu.
Nie przez przypadek wybraliśmy lokalizację dla naszego biura. Jest to zielony budynek przyjazny użytkownikom i środowisku, co zostało potwierdzone amerykańskim precertyfikatem LEED CS na najwyższym poziomie PLATINIUM. Oznacza to m.in., że woda wykorzystywana do spłukiwania toalet czy podlewania roślin w atriach jest wodą w 100 proc. deszczową. Zastosowane w konstrukcji duże przeszklenia pozwalają na oszczędność energii wykorzystywanej do doświetlenia powierzchni biurowych. Inteligentny system oświetleniowy, posiadający czujniki ruchu i zmiany natężenia światła, również wpływa na zmniejszenie poboru energii elektrycznej. Na terenie kompleksu znajdują się punkty ładowania samochodów elektrycznych oraz stacja Veturilo.
Nasza oferta jest również ecofriendly. Mamy w niej coraz więcej produktów kosmetycznych opartych o składniki naturalne lub w 100 proc. naturalne, nieszkodzące środowisku lub wytworzone w zgodzie z ekologią. W ślad za panującą dzisiaj modą nasi klienci żyją w zgodzie z naturą we wszystkich aspektach swojego życia. Chcą się zdrowo odżywiać, używać produktów tworzonych w oparciu o produkty naturalne i w trosce o środowisko czy dbać o przyrodę poprzez korzystanie np. z toreb wielorazowego użytku. Mogą i chcą wspierać inicjatywy takie jak sadzenie drzew wspólnie z nami, co umożliwia posiadanie aplikacji naszego klubu lojalnościowego.
W centrach handlowych codziennością w zasadzie są kosze na śmieci ułatwiające segregację odpadów czy punkty do zbierania zużytych baterii. Powszechnie stosuje się również zakaz palenia wyrobów tytoniowych, obowiązujący już nie tylko w samych budynkach, ale i na zewnątrz, w odległości kilku metrów od wejść. Proekologiczne rozwiązania wykorzystywane w obiektach handlowych są coraz bardziej cenione zarówno przez klientów, jak i najemców powierzchni. Coraz więcej centrów i galerii handlowych może poszczycić się „zielonym” certyfikatem BREEAM. Certyfikacja budynków staje się świadectwem ich jakości i odpowiedzialności za środowisko.
Działaniem stosowanym przez najnowsze obiekty jest m.in. odzyskiwanie nadwyżki ciepła. Ciepło wytwarzane przez np. oświetlenie, lokale gastronomiczne czy samych ludzi można odzyskać z powietrza dzięki specjalnym systemom. To z kolei zapewnia, oprócz oczywistych korzyści dla środowiska, dużą oszczędność dla właścicieli centrów handlowych. W obliczu alarmów smogowych próba ograniczania emisji dwutlenku węgla staje się również wyjątkowo istotna. Stąd też umiejscawianie galerii handlowych w lokalizacjach z dogodnym dojazdem komunikacją miejską lub (coraz częściej) bezpłatnymi autobusami galerii. Zapewnienie odpowiedniej ilości miejsc postojowych dla rowerów i uprzywilejowane miejsca parkingowe dla pojazdów ze zmniejszoną emisją CO2 to kolejne udogodnienia dla dbających o środowisko. Umieszczone na dachu zbiorniki na deszczówkę, którą podlewane są rośliny w centrum, oświetlenie LED zużywające mniej energii, to ciągle niewiele z ogromnej listy proekologicznych działań, których podejmują się największe i najlepsze centra handlowe w naszym kraju.