Po intensywnym czasie jaki minął od otwarcia krakowskiego centrum handlowego Factory przyszedł czas na podsumowania i postawienie sobie nowych wyzwań. Jeszcze 5 lat temu centrum tego typu było nowością na lokalnym rynku. Dziś w świadomości swoich klientów zajęli pozycję lidera wśród obiektów handlowych, w których można kupić dobre, markowe produkty w atrakcyjnych cenach. O szczegółach działalności, rynku outletowym w Polsce i planach na przyszłość opowiedziała Paulina Dudzik, dyrektor Centrum Outlet Factory Kraków.
W tym miesiącu mija 5 lat od otwarcia Factory Kraków. Jaki zatem był to czas dla Państwa obiektu? Jak na przełomie tego czasu zmieniało się centrum?
To był bardzo intensywny czas dla naszego centrum. 5 lat temu Factory było nie tylko nową marką na lokalnym rynku, ale także nowym, nie do końca jeszcze wszystkim znanym konceptem sprzedażowym. Na początku borykaliśmy się z błędnym postrzeganiem outletów przez mieszkańców Krakowa i okolic. Wiele osób uważało, że jest to nic innego, jak sklep z używaną odzieżą czy w najlepszym razie, z ubraniami gorszej jakości. Włożyliśmy dużo pracy w edukację Klientów na temat prawdziwego znaczenia słowa outlet. Dzisiaj możemy śmiało powiedzieć, że się udało. Docieramy z naszą ofertą do większości mieszkańców regionu. Klienci Factory Kraków wiedzą dzisiaj, że w naszym centrum kupią produkty wysokiej jakości w najkorzystniejszej cenie, że wyprzedaż trwa u nas cały rok, a promocje i obniżki cenowe obejmują cały asortyment. I są to dobre marki, które w regularnych centrach handlowych często pozostają poza możliwościami ich portfeli. Oczywiście w ślad za zmianą świadomości klientów, zmieniało się również samo centrum. Modyfikowaliśmy tenant mix, by w jak najlepszy sposób odpowiadał ich oczekiwaniom. Zadbaliśmy o strefę tzw. food&baverage, czyli szeroką pojęty relaks i rozrywkę, jak kawiarnie czy strefy zabaw dla najmłodszych. Nie ustajemy w poszukiwaniu nowych form promowania naszej oferty: od kampanii billbordowych, reklamy w mediach tradycyjnych i internecie, po akcje specjalne czy weekendy o charakterze prosprzedażowym: weekendy tematyczne, pokazy mody, pop-up story czy inne dedykowane akcje, które z roku na rok rozszerzamy, urozmaicamy i zmieniamy, by stale utrzymywać zainteresowanie. Stale obserwujemy m.in. wyniki odwiedzalności i sprzedaży centrum. One pokazują, że idziemy w bardzo dobrym kierunku.
Jak Państwo oceniają rynek outletowy w Polsce i jak on zmieniał się w przeciągu ostatnich lat? Czy można pokusić się o stwierdzenie, że został on zepchnięty do rynku „second hand”?
Wręcz przeciwnie! Z roku na rok zwiększa się liczba osób, które postrzegają outlety zgodnie z ich przeznaczeniem - jako miejsca, gdzie kupią ubrania, buty, czy akcesoria bardzo dobrych marek, coraz częściej również z segmentu premium, w dużo niższych cenach. Klienci radykalnie zmienili swoje nastawienie w ciągu ostatnich lat. W outletach królują smartshopperzy, czyli wyznawcy tzw. rozsądnego kupowania. Pojawiają się na zakupach rzadziej, ale dokładnie wiedzą, czego szukają. Oczekują kompleksowej oferty, bo jadą do centrum outlet, W Factory Kraków ceny są od 30 do nawet 70 proc. niższe od tych w regularnych centrach handlowych, dlatego można naprawdę sporo zaoszczędzić. I o tym wiedzą nasi klienci, odwiedzjący m.in. salony outletowe Calvina Kleina, Tommy Hilfigera, Simple, OCHNIKA, Kazara czy popularnego Levis′a.
Rynek outletów bardzo dynamicznie się rozwinął na przestrzeni ostatnich lat, co nas bardzo cieszy. Outlety w całym kraju notują rocznie około 22 mln wizyt – to miernik wynikający z analiz rynku. Z tego centra Factory w ubiegłym roku odwiedziło ponad 13 mln klientów w czterech miastach: Warszawie (Annopol i Ursus), Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu. Krakowskie Factory to jedno z najpopularniejszych i największych centrów wyprzedażowych w Polsce oraz pierwsze i jedyne centrum outlet w Małopolsce. Mamy ponad 120 sklepów na 22 tys. metrów kw. powierzchni handlowej. Centra outlet coraz bardziej zbliżają się do regularnych galerii handlowych, głównie dzięki poprawie funkcjonowania, stałemu poszerzaniu oferty, dbałości o czas wolny Klientów, a także atrakcyjnym formatom prosprzedażowym i kampaniom reklamowym. Zawsze jednak pozostaną miejscem atrakcyjnych zakupów - dobrych marek w stale obniżonych cenach.
Co Państwo uważają za swój największy sukces? Gdzie tkwi recepta na sukces?
Na sukces zawsze składa się wiele czynników, począwszy od odpowiedniego i sprawnego zarządzania, a na jasnej i czytelniej komunikacji skończywszy.
Zdecydowanie najbardziej cieszy nas zwiększenie liczby osób przyjeżdżających na zakupy do naszego centrum, wzrost spontanicznej świadomości marki w umysłach konsumentów oraz rozszerzenie i uatrakcyjnienie oferty dla Klientów Factory. W ciągu ostatnich trzech lat centra FACTORY zwiększyły liczbę klientów o ponad 40%. W tym roku również notujemy wzrosty odwiedzalności i sprzedaży i właśnie Factory Kraków ma w tym bardzo duży udział.
Obecnie centra handlowe intensywnie działają w obszarze CSR. W jaki sposób działania Factory Kraków wkomponowują się w idee społecznej odpowiedzialności biznesu?
Factory Kraków, podobnie jak pozostałe centra Factory w Polsce, od lat prowadzi swój dobrze rozpoznawalny dzisiaj projekt CSR pod nazwą Stylowy Recykling. To akcja, która łączy w sobie funkcje społeczne, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, ekologię oraz promocję marki Factory. Każde 2 kilogramy ubrań oddane w ramach akcji nagradzamy voucherem na zakupy do naszego centrum. Kupony mają symboliczną wartość 10 zł, jednak to wystarczyło, aby osiągnąć efekt – tony zebranej odzieży. Wszystkie zbierane podczas akcji ubrania zostają przekazane na cele statutowe Polskiego Czerwonego Krzyża.
Factory Kraków to ekologiczne centrum, które w swoim codziennym funkcjonowaniu kładzie szczególny nacisk na ochronę środowiska naturalnego. Posiadamy certyfikat BREEAM In-Use potwierdzający wysokie standardy eko zarówno w zakresie bieżącego działania, jak i zarządzania obiektem. Nasze standardy ekologiczne minimalizują lub eliminują negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Posiadamy urządzenia umożliwiające odzyskiwanie energii z naturalnych źródeł, a dzięki licznym przeszkleniom w maksymalny sposób wykorzystujemy światło dzienne. Armatura sanitarna ma odpowiednio regulowany czas wypływu wody, co przekłada się na regularną jej oszczędność. Wszystkie odpady poddajemy segregacji zgodnie z powszechnie przyjętymi standardami eko – dotyczy to zarówno odpadów wyrzucanych przez Klientów centrum, jak również przez poszczególnych najemców obiektu.
Jakie mają Państwo plany na koniec 2016 roku oraz na kolejny 2017? Czym będzie różnił się następny rok od tego bieżącego? Czym zaskoczą Państwo swoich klientów?
Naszym głównym celem jest stałe podnoszenie jakości usług by iść w parze z oczekiwaniami klientów, a co za tym idzie, zwiększać sprzedaż i odwiedzalność. Z pewnością będziemy pozytywnie zaskakiwać, ale o szczegółach nie chcę na razie mówić. Zapraszam na zakupy do Factory Kraków!