Marketing w dzisiejszych czasach jest wielkim wyzwaniem. To przede wszystkim przemyślana strategia i wynikający z niej plan działania, dostosowany do docelowych odbiorców, osadzony mocno w realiach rynkowych i oparty na wiedzy. Postęp techniczny i rozwój marketingu i reklamy sprawiają, że musimy szukać wciąż nowych rozwiązań - podkreśla Anna Maciejewska, Dyrektor Sieci Sprzedaży VIVE Textile Recycling.
Trudno wskazać jeden konkretny przepis na idealną reklamę. Można natomiast wymienić pewne ogólne cechy, które powinna posiadać, aby zadziałać na klienta. Skuteczność danej reklamy zależy w głównej mierze od tego, do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć. Ważny jest jasny i zrozumiały przekaz, który pozwoli dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców.
Większość z nas żyje dzisiaj z telefonem w ręku. Młode pokolenie odbiera świat poprzez obrazy i właśnie dlatego ta forma przekazu będzie działała na nich najmocniej. W głównej mierze chodzi tu o media społecznościowe, YouTube. Przemawiają do nich vlogerzy, blogerzy, influencerzy – pokazujący, testujący, prezentujący dane produkty. Coraz częściej nasze zakupy opieramy o opinię i recenzje gwiazd, celebrytów. Media społecznościowe za rękę prowadzą nas na zakupy. Jeśli lubisz dany profil, wystarczy „kliknąć” i od razu możesz dokonać zakupu. Mimo różnicy pokoleń, nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nawet nasze babcie i dziadkowie przekonali się do telefonów. Korzystają z płatności Blik, piszą wiadomości na WhatsApp.
Jak tworzyć skuteczną reklamę? Przede wszystkim korzystać z wielu kanałów komunikacji na raz. Różne grupy docelowe - inne kanały. Recepta na efektywność: reklama w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram, korzystanie z kampanii reklamowych, geolokalizacji, co daje możliwość dotarcia do różnych grup wiekowych, w różnych miastach, przy jednoczesnym inwestowaniu w tradycyjne kampanie outdoorowe - billboardy i indoor, np. w centrach handlowych.
Naszą reklamę opieramy przede wszystkim na mediach społecznościowych. Jesteśmy na Facebook, Instagram, LinkedIn i YouTube. Są to kanały rozwijające się najszybciej, dające możliwości zmierzenia skuteczności przyrostów itd. Narzędzia te pozwalają nam realizować strategię sprzedaży na wielu poziomach. Prasa już dawno wypadła z obiegu. Wszystko toczy się online i właśnie to przemawia głównie do naszych klientów. Dzięki mediom społecznościowym możemy nie tylko reklamować naszą organizację czy produkt, ale również być „bliżej” naszych klientów, organizować dla nich konkursy z nagrodami, pozyskiwać fanów naszych stylizacji. Czerpać wiedzę o nich i dzięki niej rozwijać biznes, wprowadzając coraz nowsze rozwiązania i pracując nad udoskonalaniem obsługi klienta.
Z dotychczas obejrzanych reklam najbardziej zapadła mi w pamięci kampania „Christmas. Never out of fashion” firmy Zalando, emitowana przed Świętami Bożego Narodzenia. Na krótkim, ale zapadającym w pamięci spocie, klienci sieci Zalando śpiewają wspólnie kolędę. Najmłodszy z nich ma 1 rok, najstarszy 107 lat. Z jednej strony jest to jakby podziękowanie, z drugiej zaproszenie do zakupów w jednym. Uważam to za bardzo dobry scenariusz.