Hejt jest zjawiskiem, które polega na rozpowszechnianiu nienawiści, pogardy i dyskryminacji. To przemoc werbalna wobec konkretnych osób, grup lub mniejszości. Najczęściej skierowana do przedstawicieli danego narodu, osób o innym światopoglądzie czy wyznawców innej religii. Hejterzy to osoby propagujące nienawiść rasową, antysemityzm, ksenofobię oraz pozostałe formy nietolerancji. Z czego wynika to zjawisko? Z braku wiedzy lub pobieżnych informacji posiadanych na dany temat. Wiele osób bazuje na stereotypach i uprzedzeniach. W sposób uproszczony i schematyczny podchodzą do danego zjawiska. Stereotypy kształtują się na bazie świadomie lub nieświadomie przyswajanych informacji czy przekazów medialnych, a często również plotek - uważa Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman.
Niepokojący jest fakt, że mowa nienawiści staje się coraz częściej akceptowana. Hejt w naszym kraju staje się codziennością. Nie tylko w Internecie, ale również w codziennym życiu. Wiele osób nie wie, jak reagować na tego typu sytuacje, i mimo że chciałyby zareagować, nie wiedzą jak. Coraz powszechniejsza staje się pasywna postawa wobec hejterów.
Wyzwaniem dla społeczeństwa jest ograniczenie mowy nienawiści. Wg Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research hejter w Polsce to mężczyzna (53% hejterów) w wieku od 16 do 24 lat (aż 73% hejtujących), który ma wykształcenie średnie. Przyzwolenie na przemoc werbalną wśród młodych osób staje się powszechne. Nie możemy być obojętni wobec tego zjawiska. Walka z mową nienawiści powinna być wspólnym celem wszystkich grup społecznych.
Kluczową wartością w naszej firmie jest najwyższa jakość oferowanych produktów i usług, dlatego z uwagą i zainteresowaniem czytamy opinie Klientów. Najczęściej tego typu informacje zwrotne otrzymujemy online. Hejt jest marginalnym zjawiskiem wśród naszych Klientów. Niemniej każdą informację zwrotną, a szczególnie krytyczną, traktujemy indywidualnie. Po rzetelnej analizie odpowiadamy w sposób merytoryczny i konkretny. Jeżeli wiadomość jest uzasadniona, staramy się znaleźć przyczynę problemu, rozwiązać sytuację po myśli Klienta i wyciągnąć wnioski, aby w przyszłości nie popełnić danego błędu.
Do tej pory pojawiły się jednostkowe przypadki hejtu skierowanego pod naszym adresem na portalach zewnętrznych. Jeżeli była to mowa nienawiści, bez żadnych argumentów merytorycznych oraz wiarygodnych treści, zgłaszaliśmy tego typu zdarzenia administratorowi danej strony, aby usunąć konkretny komentarz lub zablokować konto danej osoby. Ważne, abyśmy reagowali – nawet jeżeli sytuacja nie dotyczy nas samych. Jeżeli jesteśmy zadowoleni z produktu lub usługi – zostawiajmy pozytywne komentarze.
W wielu przypadkach najskuteczniejszym rozwiązaniem w walce z hejtem jest nieodpowiadanie na negatywne komentarze. Hejterzy czekają na podjęcie dyskusji, a to wywołuje w nich jeszcze większą agresję. Jeżeli jesteśmy świadkami mowy nienawiści, powinniśmy każdorazowo zgłaszać tego typu naruszenia do administratora danej witryny. W przypadku firm – istotne jest bieżące monitorowanie pojawiających się opinii. Jeżeli mamy do czynienia z hejtem, a nie merytoryczną krytyką, nie powinniśmy podejmować dyskusji. Należy usunąć taki komentarz, a jeżeli to nie pomaga – zablokować lub usunąć danego użytkownika. Hejt nie jest wartością dodaną w dyskusji. Prowadzi jedynie do wzmożonej agresji. Istotna jest również profilaktyka. Warto, abyśmy coraz częściej rozmawiali o tym zjawisku oraz metodach walki z nim. Pozytywny jest fakt, że pojawia się coraz więcej akcji społecznych, które pobudzają nas do dyskusji i mobilizują do reakcji.