Centra handlowe stanowią ok. 20%
portfolio agencji Orchidea PR. Obecnie prowadzimy działania public
relations dla Centrum Handlowego Osowa w Gdańsku oraz Centrum Handlowego
NoVa Park w Gorzowie Wielkopolskim. Zdarzało się nam również pracować
projektowo dla Centrum Handlowego Platan w Zabrzu.
Różne podmioty w różnym momencie rozpoczynają współpracę z agencją PR.
Niektóre firmy już na etapie rozpoczęcia budowy obiektu współpracują z
agencją public relations, aby móc na bieżąco komunikować o postępach w
powstawaniu obiektu czy wynajmowanych powierzchniach. Są również firmy,
które decydują się na współpracę z agencją w momencie rozpoczęcia przez
nią działalności obiektu. Umowy o współpracy powinny być zawierane
długofalowo, minimum na okres jednego roku z możliwością przedłużenia,
ponieważ dopiero po takim okresie możemy mówić o pierwszych widocznych
efektach działań komunikacyjno-wizerunkowych.
Tworzenie strategii budowania wizerunku centrum handlowego zajmuje
średnio 1-2 miesiące i odbywa się w ścisłej współpracy z
inwestorem/właścicielem obiektu, ponieważ to Klient jest głównym źródłem
informacji o inwestycji – zna harmonogram budowy, ma pomysł na
pozycjonowanie centrum itd. Strategia wizerunkowa nie jest jednak
dokumentem ostatecznym, podlega bieżącej modyfikacji i uaktualnieniu,
chociażby w sytuacji jakichkolwiek zmian w harmonogramie budowy obiektu.
Komunikację jednak najlepiej zacząć już w momencie podjęcia decyzji o
budowie centrum handlowego.
Na etapie budowy inwestycji działania agencji PR skupiają się
najczęściej na informowaniu o postępach w budowie, podpisywaniu nowych
umów najmu, komercjalizacji obiektu. Czasem zdarza się również prowadzić
działania z zakresu komunikacji kryzysowej np. w przypadku dużych
opóźnień w realizacji inwestycji. Odbiorcami w/w treści są przede
wszystkim media – branżowe i lokalne, władze lokalne oraz społeczność
lokalna. W momencie otwarcia obiektu oraz później, działania agencji
skupiają się na dalszym informowaniu o ciekawych inicjatywach i
przedsięwzięciach, w które angażuje się galeria handlowa.
Agencja PR wykorzystuje wiele narzędzi i kanałów komunikacji, aby
dotrzeć do grupy docelowej ważnej dla danego centrum handlowego. W
przypadku kontaktów z mediami są to najczęściej komunikaty prasowe,
rozsyłane gdy chcemy zakomunikować o ciekawych inicjatywach centrum czy
informacjach z życia galerii. Z Klientem centrum handlowe komunikuje się
za pomocą strony internetowej czy mediów społecznościowych, w tym
profilu na Facebooku, a organizowane eventy promowane są dodatkowo z
wykorzystaniem materiałów POS, kampanii radiowych czy prasowych. W
komunikacji z najemcami najczęściej wykorzystywane są newslettery i
bezpośrednie spotkania.
Działania agencji PR nie muszą ograniczać się tylko do kontaktów z
mediami. Na etapie budowy centrum handlowego warto zaangażować agencję w
realizację działań z zakresu public affairs czyli np. kontaktów z
władzami lokalnymi, aby budować dobre relacje podczas całego procesu
powstawania obiektu. Od momentu otwarcia obiektu agencje PR prowadzą
natomiast działania w obszarze komunikacji wewnętrznej (komunikacji z
najemcami), community relations (budowanie pozytywnych relacji ze
społecznością lokalną), sponsoringu czy CSR. Coraz częściej agencje
public relations organizują także eventy w centrach handlowych, których
celem jest zaoferowanie Klientom wartości dodanej do codziennych
zakupów.
Nowo powstałe centra handlowe są Klientem podobnym do istniejących
centrów handlowych – klientem wymagającym, dla którego trzeba
przygotować holistyczną strategię wizerunku, z działaniami zaplanowanymi
wielotorowo. Szeroka grupa docelowa wymaga bowiem realizacji działań w
różnych obszarach oraz z wykorzystaniem wielu narzędzi i kanałów.
Największą korzyścią dla nowo powstających centrów handlowych jest
obiektywizm i możliwość spojrzenia na galerię/projekt galerii „od
zewnątrz”, dzięki czemu prowadzone działania komunikacyjne osadzone są w
realnych warunkach. Większe kompetencje agencji PR w zakresie
realizacji działań wizerunkowych to kolejna rzecz, która bardzo często
wpływa na decyzję o podjęciu współpracy z agencją public relations.
Tagi: