Za Państwem dwa lata działalności Europy Centralnej. Jaki to był czas dla obiektu?
W przypadku Europy Centralnej postawiliśmy na zrównoważony rozwój i strategię, która umożliwia nam zbliżenie się do naszych obecnych i zainteresowanie nowych klientów. Nasze centrum położone jest przy największym węźle komunikacyjnym w Polsce – jednak jak przekonuje się o tym wiele centrów handlowych położonych w bardzo dogodnych lokalizacjach, położenie to nie wszystko. Potrzeba czegoś więcej, czegoś co sprawi, że klienci będą mieli chęć wsiąść w samochód lub w autobus i do nich przyjechać. Na samym tylko Śląsku istnieją 44 obiekty handlowe – jest to zatem rynek wymagający.
I jak tu zostać dostrzeżonym?
Zarządca musi tak dobrać strategię funkcjonowania obiektu, aby była ona idealnie dobraną do jego specyfiki. Mogę śmiało powiedzieć, że nam udało się tego dokonać.
W jaki sposób?
Przez dwa lata obserwujemy znaczący wzrost frekwencji i coraz wyższe obroty. Widzimy coraz większe zainteresowanie całych rodzin, które korzystają z oferty handlowo-eventowej Europy Centralnej, szczególnie w weekendy, natomiast w tygodniu nasze centrum wybierają klienci zdecydowani na wygodne i szybkie zakupy.
Wiele z naszych wydarzeń i inicjatyw, jak np. Letnie Kino Samochodowe, Fundusz Małych Grantów, Zimowe Miasteczko, czy Biegi organizowane wspólnie z Fundacją Biegamy z Sercem to unikalne projekty stworzone przez zespół pracujący na miejscu, doskonale znający potrzeby lokalnej społeczności. Co niezmiernie cieszy, to fakt, że większość z nich na stałe wpisała się w kalendarz i krajobraz eventowy Górnego Śląska. Zaryzykowałabym nawet stwierdzenie, że zyskały one status kultowych w regionie. Wydarzenia te cieszą się niesłabnącą popularnością, ponieważ odwiedzający docenili ich jakość już za pierwszym razem i widzą, że uczestnictwo w przygotowanych przez Europę Centralną atrakcjach daje gwarancję wyjątkowości i nieszablonowość spędzonego czasu – z możliwością oczywiście zrobienia zakupów. Czyli dwa w jednym i to na najwyższym poziomie.
Czym charakteryzuje się oferta Europy Centralnej?
Już od samego początku postawiliśmy sobie za cel elastyczność w obliczu ciągle zmieniających się potrzeb naszych klientów. Jednym z działań, które pozwalają Europie Centralnej dopasować się do oczekiwań odwiedzających je osób to wysoce zróżnicowany mix najemców. Sam format centrum – połączenie parku handlowego i galerii – dało nam możliwość stworzenia unikalnego tenant mixu.
W parku handlowym znajdują się głownie najemcy z sektora DIY. Przestronny parking, możliwość zaparkowania samochodu tuż przed wejściem do pożądanego lokalu - gwarantuje wygodę i sprawne zakupy. W galerii handlowej natomiast znajdują się m.in. marki odzieżowe, obuwnicze, kosmetyczne lub wreszcie z drobnymi akcesoriami do domu. Stawiamy na różnorodność i innowacyjność. Stąd w naszym centrum pojawiły się marki, których w regionie, czy samych Gliwicach jeszcze nie było, np.: Sportsdirect, Jula, Triumph, Coccodrillo, Saturn, czy Smyk Megastore. Mamy tam również rozbudowany food-court z różnorodną ofertą gastronomiczną. Jedna z restauracji uzyskała status lokalnej sceny stand-upowej organizuje nawet swoje własne kameralne koncerty, akademię gotowania. Oferta centrum jest więc bardzo kompleksowa. Ale nie stajemy w miejscu. W naszym centrum na pewno jest miejsce dla nowych, popularnych marek odzieżowych z ofertą dla całej rodziny, wchodzących na polski rynek. Niezmiennie poszukujemy nowych propozycji zagospodarowania powierzchni pod ciekawe wystawy, projekty edukacyjne, rozrywkowe, będące magnesem dla całych rodzin w aglomeracji śląskiej, a co pokazała największa w Polsce wystawa budowli z klocków LEGO, jest na ten rodzaj tzw „Edutainment” niezwykle wysoki popyt.
Jakie udogodnienia, innowacyjne działania udało się Państwu wdrożyć w ciągu ostatnich dwóch lat działalności?
Jak już wspomniałam, Europa Centralna to unikatowy na skalę kraju format – połączenie parku handlowego z galerią. Nasze centrum posiada bardzo duży parking, dlatego też skala eventów tam organizowanych jest nieporównywalna do możliwości centrów znajdujących się w centrach miast. Z tego jesteśmy znani i tego chcemy się trzymać. Dla naszych klientów przygotowaliśmy sale zabaw dla dzieci a także podłogi interaktywne, pokoje dla rodziców z dziećmi, a także wypożyczalnię wózków inwalidzkich i dla dzieci, a nawet wypożyczalnię parasoli. Każdy niezmotoryzowany klient może też skorzystać z trzech linii naszych bezpłatnych różowych autobusów.
Ponadto, coraz więcej osób odwiedzających nasze centrum handlowe to rowerzyści. Wychodząc naprzeciw ich potrzebom i zgodnie z filozofią centrum – promocją zdrowego i aktywnego trybu życia - uruchomiliśmy samoobsługową stację naprawy rowerów, która umożliwia wykonanie wielu niewymagających specjalistycznego sprzętu napraw lub konserwacji. Cały czas pracujemy nad kolejnymi ulepszeniami i udogodnieniami dla naszych klientów.
Jak Pani zdaniem rynek centrów i galerii handlowych zmieniał się na przestrzeni ostatnich 5 lat?
Jeżeli chodzi o format, który reprezentuje Europa Centralna, doskonale sprawdza się on w Polskich warunkach. Jednak trzeba pamiętać o komplementarnej ofercie najemców ponieważ klient oczekuje kompleksowej oferty i obsługi. Dodatkowo, centrum handlowe to nie tylko miejsce, gdzie robimy zakupy i wracamy do domu.
A czym dla klientów jest obecnie centrum handlowe?
Centrum handlowe XXI wieku to miejsce gwarantujące swoim klientom coś więcej – miło i oryginalnie spędzony czas, odpowiednią atmosferę – muzykę, temperaturę, szereg udogodnień. Myślę, że udało się nam to osiągnąć. Ale nie spoczywamy na laurach - cały czas pracujemy nad tym, by coraz bardziej dostosowywać naszą ofertę do oczekiwań odwiedzających. Jeśli centrum, galeria, czy park handlowy chce osiągnąć sukces, to jego zarządcy muszą rozmawiać – z klientami i z najemcami. Tylko dialog i proaktywne podejście gwarantują rozwój i sukces.
Co może zatem stanowić zagrożenie dla obiektów handlowych?
Intensywny rozwój sklepów internetowych generuje zagrożenia w postaci spadku odwiedzalności w galeriach, z drugiej jednak strony daje szansę na przyciągnięcie klientów na tradycyjne zakupy, po dokonaniu przez nich selekcji oferty sklepów internetowych, dlatego dużą wagę przykładamy do obsługi klienta w naszym centrum. Żaden sklep internetowy nie zagwarantuje pozytywnych emocji zakupowych w kontakcie z dobrze przeszkolonym, profesjonalnym i uśmiechniętym personelem.
W którym kierunku ten rynek podąża?
Myślę, że w najbliższych latach nastąpi specjalizacja centrów handlowych, w myśl zasady „wyróżnij się albo zgiń”. Podsumowując – każdy dobry zarządca powinien już nie tylko na bieżąco reagować na potrzeby rynku, ale umieć te potrzeby przewidywać z wyprzedzeniem – bycie pierwszym w swojej kategorii gwarantuje sukces. My jesteśmy pierwszym na Śląsku centrum handlowym z tak szeroką i unikalną ofertą handlowo – rozrywkową dla całej rodziny. Nasi klienci to widzą i doceniają.
W jaki sposób klienci mogą spędzić wolny czas w galerii?
Zależy nam, aby klient czuł się w naszym centrum komfortowo i wyjątkowo. Już po zakupach lub nawet w ich trakcie, klienci mogą odwiedzić nasz food-court, na którym swoje lokale mają restauracje oferujące dania z wielu, nawet najbardziej odległych, zakątków świata, w tym z Grecji, Japonii czy Wietnamu. Funkcjonuje tu też strefa coworkingu, więc w zależności pod potrzeb można u nas zrelaksować się, ale także popracować.
Czym charakteryzują się eventy organizowane na terenie galerii?
W Europie Centralnej odbywają się również wszelkiego rodzaju eventy - przez wystawy kotów, pokazy samochodów i koncerty po wystawy tematyczne, jak np. zeszłoroczna wystawa budowli z klocków LEGO (musimy tak pisać), która była nie tylko okazją do świetnej zabawy, ale też lekcją na temat historii i architektury. Nasza oferta dla najmłodszych jest niezwykle bogata – dzieciaki mogą się wybawić na cotygodniowych minidisco, skorzystać z 2 placów zabaw i podłogi interaktywnej. Każde tego rodzaju wydarzenie jest dokładnie przemyślane i zaplanowane, spełnione są wszystkie wymogi w zakresie bezpieczeństwa, a co najważniejsze zachwycają one nie tylko formą, ale również treścią. Większość wydarzeń jest interaktywna, staramy się w jak największym stopniu angażować naszych klientów. Odwiedzający nasze centrum bardzo chętnie spędzają swój czas biorąc udział w organizowanych przez nas wydarzeniach.
Jaka strategia marketingowa/PR/filozofia zarządzania/elementy działalności centrum pozwalają na wyróżnienie Państwa galerii na tle lokalnej konkurencji?
Jednym z najistotniejszych dla nas elementów jest relacja z najemcami opierająca się na zaufaniu. Stawiamy na najwyższą jakość zarzadzania i współpracy z najemcami – czego rezultatem są nasze projekty – Bonomania oraz szkolenia dla personelu najemców. W centrum naszych działań jest zawsze klient i to z myślą o nim planujemy kalendarz naszych działań i eventów. Na ten rok mamy zaplanowanych w sumie ponad 150 wydarzeń – w tym imprezy mini disco dla dzieci, spotkania z blogerami modowym i w ramach projektu EC Blog Spot, biegi charytatywne, imprezy targowe, koncerty gwiazd, konsultacje ze stylistą i architektem wnętrz.
Niezmiernie ważna jest dla nas działalność na rzecz lokalnej społeczności, stąd nasze inicjatywy takie jak: współpraca z lokalnym klubem piłkarskim, Fundusz Małych Grantów, czy sportowe imprezy charytatywne. Realnie wspieramy działania i projekty z naszego regionu – ten element naszej działalności będziemy na pewno kontynuować i rozwijać.
Cały czas wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów i chcemy być dla niech atrakcyjni, stąd często odchodzimy od organizacji tradycyjnych eventów: zamiast nocy zakupów – weekend zakupów, zamiast zwykłego pokazu mody – fashion show z udziałem naszych klientek z zaprzyjaźnionego „Klubu Mamusiek”, zamiast loterii – program lojalnościowy „Bonomania” który nagradza wszystkich klientów, a nie tylko wybrańców. Jesteśmy więc blisko naszych klientów, ale także najemców. Stawiamy na dialog z kierownikami sklepów, firmami serwisowymi – to przekłada się na coraz wyższą jakość usług i bezpośrednio na wyniki centrum.
Reasumując – nieszablonowe podejście, ludzie pracujący z pasją, komunikacja i najwyższy standard zarządzania. To jest nasz credo w pigułce.
Czym zaskoczą Państwo swoich klientów w 2015 roku?
Zamierzamy nadal realizować naszą strategię, chcemy aby nasze eventy i działania z zakresu CSR jeszcze bardziej zyskiwały na popularności. Widzimy, że nasze centrum handlowe już na stałe wpisało się w krajobraz wydarzeń kulturowo - sportowych Śląska. Zamierzamy kontynuować działania na rzecz społeczności w regionie. Kontynuujemy nasza pracę i mam nadzieję, że nie tyle co zaskoczymy, a utwierdzimy naszych klientów w przekonaniu, że oferta Europy Centralnej jest wyjątkowa i że jesteśmy dla nich prawdziwym miejscem spotkań i pierwszym wyborem jeśli chodzi o miejsce zakupów. A jeśli chodzi o konkretne niespodzianki, to mogę zdradzić na przykład, że już wkrótce zawita do nas wyjątkowa wystawa dedykowana rodzinie. Pisały o niej media i w Polsce i za granicą. Jestem przekonana, że będzie ona wydarzeniem niespotykanym w regionie i niezwykłym przeżyciem dla każdego odwiedzającego.