Początek działalności w branży dziecięcej to trudny okres, jednak zadaniem franczyzodawcy jest ułatwienie startu przedsiębiorcy. O korzyściach jakie niesie ze sobą współpraca franczyzowa, a także kosztach, które franczyzobiorca jest zobligowany ponieść, aby uruchomić sklep, opowiada Monika Klimczak, specjalista ds. marketingu w firmie Bartek.
Możliwość przystąpienia do systemu franczyzowego oferujemy od momentu powstania pierwszego sklepu firmowego Bartek, który został otwarty w 2004 roku. Działał właśnie na zasadzie franczyzy. Od tamtej pory nasza sieć znacznie się rozrosła. Sklepy firmowe własne zaczęliśmy otwierać od 2007 roku. Obecnie nasza cała sieć liczy 55 sklepów na terenie Polski. Prawie 50% z nich działa na zasadzie franczyzy.
Nasza branża jest bardzo sezonowa. Sprzedaż jest ściśle powiązana z porami roku. Największa sprzedaż jest prowadzona na początku wiosny i lata (marzec-maj), a następnie jesienią i zimą (wrzesień listopad). Z doświadczenia wiemy, że sklep najlepiej otworzyć przed sezonem, tak by mieć możliwość zapoznania się ze specyfiką branży i mieć możliwość odpowiedniego przygotowania się do sezonu.
Koszty po stronie franczyzobiorcy oscylują w granicach 80-200 tys. zł, przy czym jest to uzależnione od wielu czynników takich jak m.in. lokalizacja, powierzchnia itp. Jeśli chodzi o zwrot z poniesionej inwestycji to różni się on w zależności od punku sprzedażowego, ale czas to ok. półtora roku. Na ten element w głównej mierze mają wpływ wyniki sprzedażowe danego sklepu.
Takie punkty jak lokalizacja, powierzchnia handlowa, są ustalane zawsze indywidualnie. Lokalizacja jest wybierana wspólnie. Zarówno franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy zależy na tym, by nowo otwarty sklep był jak najbardziej rentowny, a tym samym wpływał na wysokie zyski obydwu partnerów.
Jeśli chodzi o działania marketingowe to analizując różne sklepy różniły się one w zależności od sklepu, który był otwierany. Nie mamy tu standardowego rozwiązania. Zawsze do każdego punktu podchodzimy indywidualnie. W większości przypadków firma przeprowadza kampanię promocyjną na otwarcie wykorzystując wsparcie franczyzobiorcy. Firma prowadzi działania promocyjno-reklamowe dla całej sieci sprzedażowej, działając w mediach ogólnopolskich. Franczyzobiorcy angażują się głównie w działania regionalne, przy czym firma zawsze służy pomocą w zakresie know-how, jak również wspiera partnera np. w przygotowaniu odpowiednich grafik, a często również angażując się finansowo.
Nie odnotowaliśmy jakiegoś szczególnego negatywnego punktu współpracy, który miałby znaczący wpływ na działania. Oczywiście występują pewne kwestie sporne, ale nie większej rangi niż z jakimkolwiek innym partnerem. Pracując z ludźmi zawsze znajdą się pewne, nawet najmniejsze konflikty.
Tagi: