Już od początku listopada obserwujemy bogato zdobione centra handlowe i witryny sklepów z różnych branż. Obecnie modne są aranżacje "nie wprost", z wykorzystaniem typowo świątecznych elementów dekoracyjnych - choinek bombek, prezentów, śniegowych elementów. Aktualnie trendy sugerują dekoracje w efektownych rozmiarach, często odbiegających od rzeczywistych. Na witrynach pojawiają się zatem ogromne kule śniegowe, wielkoformatowe śnieżynki bądź prezenty czy kokardy. Coraz częściej stawia się na elementy ruchome – misie polarne, renifery, bałwanki, śnieżynki, etc. Sprawdzą się także projekty typowo graficzne – atrakcyjnie opracowane plakaty czy naklejki na szyby.Ważne, z punktu widzenia sprzedaży, jest również to, aby skutecznie zasugerować klientom możliwość zakupu czegoś, co świetnie nadaje się na świąteczny prezent.
Świąteczny visual merchandising to także odpowiednia muzyka i zapach – te elementy skutecznie budują nastrój i odpowiednią oprawę dla oferowanego produktu. Bardzo efektownym trendem, jeszcze mało docenionym w Polsce jest zabawa światłem, które odpowiednio wykorzystane może dodatkowo podkreślić świąteczna atmosferę – podświetlone napisy, bombki, imitacje świec, kolorowe filtry na reflektory czy ażurowe abażury, to tylko niektóre z pomysłów. W komunikacji świątecznej atmosfery świetnie pomagają także plazmy, które znajdują się w sklepach lub na witrynach. A wszelkiego rodzaju multimedia to mocny trend w visual merchandisingu. W opracowaniu aranżacji bardzo pomocne są światowe firmy trendsetterskie, które obok prognozowania trendów w modzie zajmują się także trendami w visual merchandisingu.
Aranżacje świąteczne nierozerwalnie łączą się z zimową porą roku. Obok typowych dekoracji, takich jak bombki, choinki, girlandy, kolorowe prezenty, renifery, pojawiają się zmrożone szyby, śnieg, śnieżynki, gwiazdy, misie polarne. Kolorystyka najczęściej oscyluje wokół bieli, zieleni, czerwieni, złota i srebra. Przy odrobinie wyobraźni mogą się sprawdzić arystokratyczne fiolety, brązy czy modne ostatnio w dekoracjach czernie. Szklistość i błysk to oczywiście dodatkowe atuty. Mamy dzisiaj ogromne możliwości w aranżacji dekoracji świątecznych. Różnorodność materiałów dostępna na rynku pozwala na sporą swobodę i kreatywność. Wszystko zależy od koncepcji, ale też od charakteru marki. Punktem wyjścia każdego projektu dekoracji jest marka i jej klient.
Witryna sklepowa ma ogromne znaczenie dla sprzedaży. Jest pierwszą informacją o aktualnych działaniach marki i o tym, czego klient może spodziewać się wewnątrz sklepu. Dobra witryna ma zatrzymywać, zwracać uwagę, zachęcać, „zmuszać” do wejścia. W okresie świątecznym staje się miejscem, które emanuje właściwym nastrojem, dekoracją dopasowaną do charakteru marki – bardziej bądź mniej teatralną. Musimy pamiętać, że mamy jedynie kilka sekund na to, aby zwrócić uwagę klienta. Tyle czasu zajmuje mu minięcie naszego okna wystawowego. Ważne jest również to, aby dekoracja zwracała uwagę nie tylko z bliska, ale i z pewnej odległości, np. z drugiej strony ulicy czy pasażu.
Uwagę klientów przyciągają przede wszystkim elementy dekoracyjne, które są dość duże lub małe, ale zmultiplikowane, w ciekawej kolorystyce i dobrej kompozycji. O skuteczności witryny może świadczyć ilość wejść do salonu bądź zwiększone zainteresowanie produktami eksponowanymi w oknie wystawowym. Dobrą metodą jest także obserwacja przez sprzedawców jak klienci reaguję na okno wystawowe. Należy również pamiętać, że witryna nie powinna być jedynym miejscem, w którym pojawia się świąteczny klimat. Niektóre elementy dekoracji witryny powinny znaleźć swoje miejsce także wewnątrz sklepu – przy ladzie, na stołach, półkach. Najczęstsze błędy w aranżacjach witryn i to nie tylko świątecznych, to słaby pomysł, mało wyraźny temat, brak konsekwencji, a także wiedzy o elementarnych zasadach aranżacji witryn.
Emocje i klimat świąteczny nie zależą od branży. Wszędzie sprawdzą się elementy nierozerwalnie kojarzone ze świętami. Najbardziej spektakularne dekoracje prezentują z reguły centra handlowe i branża modowa.
Jak długo trwa przygotowanie świątecznego VM? Ciężko precyzyjnie określić zarówno czas jak i koszty związane z przygotowaniem aranżacji świątecznych. Wszystko zależy od marki, dla której projektujemy aranżację, ilości i wielkości sklepów, budżetu, pomysłu, etc. Czas na realizację jest uzależniony od stopnia skomplikowania projektu, a także od ilości sklepów, dla których mamy przygotować aranżację. Natomiast budżet zazwyczaj określa klient, a my projektując dekoracje staramy się go nie przekraczać. Dobrym rozwiązaniem stają się projekty, których poszczególne elementy po zmodyfikowaniu można wykorzystać powtórnie. Klienci coraz częściej doceniają takie rozwiązania.
Pomysły, wstępne koncepcje, tworzymy jeszcze w okresie wakacyjnym. Staramy się być przygotowani, zwłaszcza, że dla każdego klienta, z którym współpracujemy przygotowujemy min 2-3 propozycje, z których ostatecznie wybierana jest jedna do realizacji. Ważne, aby projekty były zróżnicowane, o możliwie różnorodnych inspiracjach, a przede wszystkim, aby nawiązywały do konkretnej marki, produktu, a także współgrały z wizją marketingową firmy. Czas na realizację jest uzależniony od stopnia skomplikowania projektu, a także od ilości sklepów, dla których mamy przygotować aranżację. Wszystkie elementy związane z projektem powinny być gotowe już pod koniec października tak, aby w każdej chwili można było podjąć decyzję o wdrożeniu ich do sklepów.
Najpiękniejsze i najbardziej efektowne witryny świąteczne i nie tylko w tej tematyce, można podziwiać w witrynach światowych, ekskluzywnych domów handlowych takich jak Holt Renfrew, Galeria Lafayette, Harrods, Printemps czy The Bay. To niesamowite spektakle, które często przykuwają widzów do witryn jak magnes. Moją ulubiona witryną jest propozycja Escady sprzed kilku lat. Dość minimalistyczna, a jednak spektakularna kompozycja śniegowych kul o różnej wielkości, w towarzystwie delikatnie podświetlonych instalacji. Na jednej ze śniegowych kul w pięknej, leżącej pozie manekin prezentuje kreację marki. Wszystko w bardzo zawężonej kolorystyce bieli i czerni. W pamięci mam również ogromne, potłuczone, złote bombki na witrynie Top Shop, czy ciekawe multiplikacje fioletowych bombek w oknach Asprey, z których kilka zostało ściętych tak, aby stworzyć ekspozytor pod akcesoria marki. Na świetne, klimatyczne dekoracje możemy zawsze liczyć także w sklepach Almi Decor.
Tagi: