Handel jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki, a dzięki stałemu wzrostowi sprzedaży detalicznej Polska skutecznie opiera się globalnemu kryzysowi i może się poszczycić wzrostem PKB. O potrzebach sieci handlowych w zakresie partnerstwa technologicznego opowiada Mirosław Sopek, wiceprezes zarządu MakoLab SA.
W 2010 roku sprzedaż detaliczna zrealizowana w Polsce wyniosła 593 mld zł i była o 1,7% wyższa niż rok wcześniej. Sprzedaż detaliczna w okresie od stycznia do listopada 2011 wzrosła o 11,2%. Szacowana liczba sklepów na koniec 2010 roku wyniosła ok. 346 tys., przy czym zauważalny jest spadek liczby małych punktów handlowych i wyraźny wzrost placówek powyżej 100 mkw. Na koniec 2011 roku w Polsce było 368 centrów handlowych.
Zgodnie z obowiązującym polskim prawem wszystkie punkty handlowe muszą rejestrować każdą transakcję. Jednakże dla branży istotne jest dokumentowanie wszelkich procesów sprzedażowych oraz stały monitoring informacji gospodarczych uzyskiwanych z sieci. Wybranie odpowiedniego systemu służącego do zarządzania procesami sprzedażowymi jest zatem jedną z kluczowych decyzji mających wpływ na funkcjonowanie całej sieci. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań mogących sprostać wymaganiom zarówno pojedynczego punktu, jak i wielodziałowych przedsiębiorstw.
Niezależnie czy system zarządzania procesami sprzedażowymi jest wykorzystywany w małej, czy dużej firmie istotnym elementem umożliwiającym sprawne funkcjonowanie punktu handlowego jest rejestracja oferowanych towarów i usług. Wygodne i elastyczne segregowanie dostępnych opcji znacznie ułatwia oraz przyspiesza pracę. Ważna jest także możliwość budowania list bądź grup towarowych z możliwością intuicyjnego sortowania i wyszukiwania.
Kolejną kwestią jest posiadanie dobrej bazy podmiotów występujących w dokumentach handlowych, magazynowych i finansowych. Gromadzenie danych dotyczących historii transakcji i rozliczeń oraz ich odpowiednia filtracja czy eksport do dowolnego formatu umożliwiają odpowiednie systemy do zarządzania sprzedaży.
Obecnie sieci handlowe nie opierają się jedynie na stacjonarnych punktach sprzedaży. Pojawienie się sprzedaży bezpośredniej, opartej na sieci przedstawicieli handlowych wymusiło konieczność stworzenia systemów, pozwalających na stałą łączność sprzedawcy z centralą. Niezbędnym instrumentem pracy stały się urządzenia przenośne wyposażone w odpowiedni system, który pozwala mobilnym sprzedawcom na sprawne, niezależne funkcjonowanie.
Handel jest przykładem branży, która bez właściwego systemu zarządzania jest narażona na wiele problemów. Odpowiedni program, umożliwiający kontrolę oraz bieżącą aktualizację stanów magazynowych i zakupów, pozwala uniknąć sytuacji realizacji zamówień produktów niedostępnych, dzięki czemu usprawnia funkcjonowanie firmy. Skutecznie zarządzane i dobrze prosperujące przedsiębiorstwo ma szansę rozwoju. Prognozy na kolejne lata dla Polski wskazują na zwiększenie udziału dużych obiektów w strukturze sieci handlowych. Według szacunków, do 2014 roku w Polsce przybędzie ok. 670 tys. mkw. powierzchni handlowych, co będzie oznaczało wzrost o ok. 7,5% w porównaniu do stanu bieżącego.
Tagi: