Mirosław Sopek, MakoLab SA: Handel jest branżą, która potrzebuje właściwego systemu zarządzania

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-03-28 | 08:00
Handel jest jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki, a dzięki stałemu wzrostowi sprzedaży detalicznej Polska skutecznie opiera się globalnemu kryzysowi i może się poszczycić wzrostem PKB. O potrzebach sieci handlowych w zakresie partnerstwa technologicznego opowiada Mirosław Sopek, wiceprezes zarządu MakoLab SA.

W 2010 roku sprzedaż detaliczna zrealizowana w Polsce wyniosła 593 mld zł i była o 1,7% wyższa niż rok wcześniej. Sprzedaż detaliczna w okresie od stycznia do listopada 2011 wzrosła o 11,2%. Szacowana liczba sklepów na koniec 2010 roku wyniosła ok. 346 tys., przy czym zauważalny jest spadek liczby małych punktów handlowych i wyraźny wzrost placówek powyżej 100 mkw. Na koniec 2011 roku w Polsce było 368 centrów handlowych.
Zgodnie z obowiązującym polskim prawem wszystkie punkty handlowe muszą rejestrować każdą transakcję. Jednakże dla branży istotne jest dokumentowanie wszelkich procesów sprzedażowych oraz stały monitoring informacji gospodarczych uzyskiwanych z sieci. Wybranie odpowiedniego systemu służącego do zarządzania procesami sprzedażowymi jest zatem jedną z kluczowych decyzji mających wpływ na funkcjonowanie całej sieci. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań mogących sprostać wymaganiom zarówno pojedynczego punktu, jak i wielodziałowych przedsiębiorstw. Niezależnie czy system zarządzania procesami sprzedażowymi jest wykorzystywany w małej, czy dużej firmie istotnym elementem umożliwiającym sprawne funkcjonowanie punktu handlowego jest rejestracja oferowanych towarów i usług. Wygodne i elastyczne segregowanie dostępnych opcji znacznie ułatwia oraz przyspiesza pracę. Ważna jest także możliwość budowania list bądź grup towarowych z możliwością intuicyjnego sortowania i wyszukiwania.
Kolejną kwestią jest posiadanie dobrej bazy podmiotów występujących w dokumentach handlowych, magazynowych i finansowych. Gromadzenie danych dotyczących historii transakcji i rozliczeń oraz ich odpowiednia filtracja czy eksport do dowolnego formatu umożliwiają odpowiednie systemy do zarządzania sprzedaży. Obecnie sieci handlowe nie opierają się jedynie na stacjonarnych punktach sprzedaży. Pojawienie się sprzedaży bezpośredniej, opartej na sieci przedstawicieli handlowych wymusiło konieczność stworzenia systemów, pozwalających na stałą łączność sprzedawcy z centralą. Niezbędnym instrumentem pracy stały się urządzenia przenośne wyposażone w odpowiedni system, który pozwala mobilnym sprzedawcom na sprawne, niezależne funkcjonowanie.
Handel jest przykładem branży, która bez właściwego systemu zarządzania jest narażona na wiele problemów. Odpowiedni program, umożliwiający kontrolę oraz bieżącą aktualizację stanów magazynowych i zakupów, pozwala uniknąć sytuacji realizacji zamówień produktów niedostępnych, dzięki czemu usprawnia funkcjonowanie firmy. Skutecznie zarządzane i dobrze prosperujące przedsiębiorstwo ma szansę rozwoju. Prognozy na kolejne lata dla Polski wskazują na zwiększenie udziału dużych obiektów w strukturze sieci handlowych. Według szacunków, do 2014 roku w Polsce przybędzie ok. 670 tys. mkw. powierzchni handlowych, co będzie oznaczało wzrost o ok. 7,5% w porównaniu do stanu bieżącego.
Tagi:
Oceń artykuł:

Mirosław Sopek, MakoLab SA: Handel jest branżą, która potrzebuje właściwego systemu zarządzania

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.