W tym roku mija 14 lat odkąd wywodząca się z Francji marka L′Occitane rozpoczęła ekspansję w Polsce. Strategia rozwoju w naszym kraju, zupełnie odwrotnie niż w krajach Europy Zachodniej, skłania się zdecydowanie do lokalizacji sklepów sieci w centrach i galeriach handlowych. Mikołaj Pietrzak, L′Occitane, general manager L′Occitane Central & Eastern Europe wyjaśnia dlaczego i ocenia dotychczasową działalność marki w Polsce.
Minęło już sporo czasu od momentu otwarcia pierwszego sklepu L′Occitane w Polsce. Dlaczego właściwie zdecydowano się na ten krok?
Pierwszy sklep w Polsce otworzyliśmy w 2000 roku, czyli 14 lat temu w Warszawie w Galerii Mokotów. Był to czas intensywnego rozwoju i ekspansji międzynarodowej L’Occitane w tej części Europy. Polska była i jest nadal postrzegana jako ważny rynek w Europie Centralnej dla naszej marki.
Aktualnie posiadają Państwo 21 sklepów w 8 największych miastach Polski. To Pana zdaniem dobry wynik?
Jesteśmy zadowoleni z naszych wyników, jak również z lokalizacji naszych sklepów. L’Occitane jest obecnie marką dobrze rozpoznawalną. Jednocześnie udało się nam zbudować bardzo dobry i pozytywny wizerunek.
Jaka reakcja spotkała Państwa ze strony polskich klientów?
Mogę powiedzieć, że w Polsce marka została znakomicie przyjęta. Najlepszym tego dowodem jest duża rzesza wiernych klientek i klientów, którzy cenią L’ Occitane nie tylko z powodu znakomitej jakości naturalnych kosmetyków, ale również za wysoką jakość obsługi w naszych sklepach, jak również filozofię i wartości naszej marki takie jak autentyczność, śródziemnomorska zmysłowość i szacunek.
Taki stan rzeczy z pewnością ułatwił tylko uruchomienie sklepu internetowego.
Od momentu otwarcia, czyli od 2009 r., jest to
nasz najbardziej dynamicznie rozwijający się sklep i kanał sprzedaży.
Sprzedaż przez Internet jest ważną częścią naszej strategii rozwoju,
pozwala w naszym przypadku dostarczyć nasze produkty do klientów w całej
Polsce również w tym miejscowościach, gdzie nie ma naszych sklepów.
L’Occitane liczy już ponad 2 tys. sklepów na całym świecie. Czy ich wygląd oraz asortyment różni się od polskich sklepów?
Koncept sklepów L’Occitane jest ten sam na całym świecie. W ponad 85 krajach na świecie, gdzie sprzedajemy nasze produkty, nasze sklepy wyglądają bardzo podobnie i posiadają ten asortyment.
Jaką formę prowadzenia działalności preferują Państwo w naszym kraju?
W Polsce posiadamy jedynie własne sklepy i jest to główna strategia rozwoju naszej marki w tym kraju. Rozważamy również możliwość rozwoju poprzez franczyzę w mniejszych miastach, gdzie lokalny partner, dobrze znający rynek, będzie stanowił dodatkowy atut.
Przykładają Państwo dużą wagę do rozwoju w centrach i galeriach handlowych.
Tak, to prawda. Właściwie wszystkie nasze sklepy znajdują się w galeriach handlowych. Mamy tylko 2 sklepy na ulicach handlowych: Nowy Świat w Warszawie i na Rynku w Krakowie.
Skąd taka strategia?
Handel detaliczny w Polsce jest obecnie mocno skoncentrowany w galeriach handlowych. Pod tym kątem Polska różni się znacząco od krajów Europy Zachodniej, gdzie większość naszych sklepów znajduję się przy ulicach handlowych w centrach miast. Ten trend powrotu handlu na ulice możemy powoli zaobserwować również w Polsce, jednak na razie poza paroma wyjątkami nie widzę dla L’Occitane wielu możliwości wystarczająco dobrych lokalizacji na tzw. "high streets”, gdzie moglibyśmy otworzyć nasze sklepy.
Jak postrzegają Państwo konkurencję, w szczególności wśród francuskich marek, które prowadzą lub dopiero rozpoczynają działalność w Polsce? Kogo uznają Państwo za swojego potencjalnego konkurenta wśród polskich marek?
Nie chciałbym, aby zabrzmiało to pretensjonalnie, ale uważam, że obecnie nie mamy bezpośredniej konkurencji. Nie ma obecnie na rynku innej marki z własnym konceptem retailowym sprzedającym naturalne selektywne kosmetyki. Oczywiście, rynek kosmetyczny w Polsce jest bardzo konkurencyjny, w szczególności biorąc pod uwagę tradycyjnie mocną pozycję lokalnych producentów.
Czym więc wyróżnia się L’Occitane?
Jeśli chodzi o elementy, które wyróżniają L’Occitane to jest ich wiele, lecz ta najważniejsza to z pewnością najwyższa jakość naszych produktów wytworzonych z naturalnych składników kontrolowanego pochodzenia z basenu Morza Śródziemnego. Myślę, że równie ważna jest jakość obsługi w naszych sklepach i fakt, że nasze konsultantki mogą rzeczywiście poświęcić czas i w pełni skoncentrować się na potrzebach naszych klientów oraz doborze odpowiednich produktów.
Tagi: