Rozwój rynku centrów handlowych w Polsce rozpoczął się od Warszawy i największych miast Polski. Obecnie inwestorzy, jak i sami najemcy coraz częściej zainteresowani są terenami położonymi niedaleko granic. O potencjale przygranicznego obiektu, klienteli oraz kampaniach marketingowych opowiedział Michał Stanisz, dyrektor marketingu BOIG, firmy zarządzającej centrum Blue Park.
Głównym atutem centrum przygranicznego jest jego oferta handlowa. Blue Park w Przemyślu, jak i innych polskich centrów handlowych, proponuje dużo atrakcyjniejszy i często tańszy asortyment dla naszych wschodnich sąsiadów niż ta, którą oferują ich rodzime centra handlowe. Tym samym obiekt zlokalizowany przy granicy ma znacznie większy potencjał handlowy i szeroką strefę zasięgu. Propozycja handlowa najemców Blue Parku trafia nie tylko do naszych rodaków, ale i Ukraińców, którzy bardzo chętnie przyjeżdżają do nas na zakupy.
Miesięcznie w Blue Parku, w Przemyślu odnotowujemy blisko 40 tys. transakcji, z czego około 30% dokonują klienci z Ukrainy. Przeprowadziliśmy we wrześniu bieżącego roku szerokie badania marketingowe preferencji zakupowych oraz postrzegania obiektu przez naszych klientów. Badanie pokazało, iż klienci dobrze postrzegają i doceniają oferowany asortyment Blue Parku, który jest konkurencyjny pod względem ceny i jakości. Dodatkowo, zrealizowane badania pomogą nam także podjąć decyzje pozwalające spełnić i wyprzedzić oczekiwania naszych klientów.
Wszyscy pracownicy Blue Parku bez problemu komunikują się z Ukraińcami, co na pewno ułatwia zakupy naszym wschodnim klientom. Wszystkie produkty sprzedawane w centrum, jak np. sprzęt AGD, artykuły wyposażenia wnętrz, meble, czy farmaceutyki, zwolnione są z podatku VAT dla Ukraińców, pomagamy również w procedurze Tax Free. Dla wygody klientów strona internetowa Blue Parku prowadzona jest w języku rosyjskim i ukraińskim. Zamieszczamy na niej aktualne informacje o promocjach i specjalnych akcjach handlowych. Blisko połowa osób odwiedzających naszą stronę internetową to nasi wschodni sąsiedzi, w czym widzimy duży potencjał. Klienci z zagranicy przyjeżdżając do Blue Parku mają także wygodę robienia wszelkich zakupów w jednym miejscu oraz duży parking do dyspozycji. Prowadzimy również niezależną kampanię reklamową w języku ukraińskim, targetowaną wyłącznie na Ukraińców.
Ponadto wszystkie akcje specjalne planujemy z uwzględnieniem kalendarza świąt obowiązujących na Ukrainie. Jak zaobserwowaliśmy, w te dni odwiedza nas szczególnie wielu klientów zza wschodniej granicy. Staramy się tak planować wyprzedaże i akcje promocyjne, aby mogli z nich korzystać odwiedzający nas wtedy obywatele Ukrainy.
Wydarzenia oraz wszelkiego rodzaju promocje specjalne promujemy na stronie internetowej centrum, która jest regularnie odwiedzana przez naszych wschodnich klientów. Reklamujemy się także na billboardach w pasie przygranicznym po polskiej stronie, a za granicą w prasie i radiu ukraińskim. Prowadzimy również szeroko zakrojona działania BTL.
Jeśli zarządca przygranicznego centrum chce spełnić potrzeby zarówno klienta polskiego, jak i zagranicznego, stoi przed nim znacznie więcej wyzwań. Personel centrum handlowego musi umieć porozumieć się w języku zagranicznych klientów. Należy pamiętać o regularnej komunikacji z obcokrajowcami - poprzez stronę www, reklamy, czy akcje wyprzedażowe, a przed planowaniem jakichkolwiek wydarzeń trzeba zapoznać się z kalendarzem świąt i dni wolnych obowiązujących w kraju sąsiadów. Dobrze jest też śledzić na bieżąco sytuację rynkową i monitorować wahania cen za granicą, aby oferta proponowana przez nasze centrum była na tyle atrakcyjna dla zagranicznego klienta, by opłacało mu się przyjechać do nas na zakupy.
Wciąż jednak to polskie i europejskie marki przyciągają klientów zza wschodniej granicy, a nie odwrotnie. Nasza oferta - sprzęt AGD, żywność czy ubrania są nie tylko lepszej jakości, ale i nierzadko tańsze, niż podobne produkty na Ukrainie, co potwierdzają opinie, które słyszymy od naszych wschodnich klientów.
Tagi: