Niemal 300 elektromarketów na terenie całej Polski, ponad 12 lat działalności, liczne grono stałych klientów - liczby najlepiej świadczą o sukcesie sieci Media Expert. Pomimo pewnych zawirowań w branży, marka nadal dynamicznie się rozwija, a liczba sklepów otwartych w pierwszej połowie 2014 roku może imponować. O planach dalszego rozwoju, konkurencji w branży i przyszłości sektora sprzętu RTV/AGD rozmawiamy z Michałem Mystkowskim, rzecznikiem prasowym sieci Media Expert.
Media Expert to sieć obecna na polskim rynku już od ponad 12 lat. Jak mogą Państwo podsumować okres dotychczasowej działalności?
Jeśli miałbym pokusić się o podsumowanie 12 lat naszej obecności na polskim rynku, to przede wszystkim musiałbym zwrócić uwagę na ogrom pracy, którą wszyscy pracownicy Media Expert włożyli w budowanie świadomości naszej marki i jej dzisiejszą pozycję rynkową. Jesteśmy silnym graczem, stawiamy na rozwój, wyznaczamy standardy. Niemal 300 elektromarketów w całej Polsce, prawie 4 tys. miejsc pracy, doskonale rozwinięte kanały sprzedaży internetowej, optymistyczne, ale realne plany na przyszłość – wszystko to sprawia, że pomimo różnych okresów koniunkturalnych globalnej gospodarki, my wciąż idziemy do przodu. Staramy się na nasz rynek patrzeć również przez pryzmat tego, co dzieje się na świecie. Ułatwia nam to pozycja wspólnika największej w Europie Grupy Zakupowej Rynku Dóbr Elektroniki Konsumenckiej - EURONICS International. Wolumen sprzedaży tej grupy, realizowany w 30 krajach europejskich wynosi 16 mld EUR, a produkty docierają do 600 mln klientów. My po prostu wiemy, czego potrzebują nasi klienci i staramy się im to zapewnić po najniższych cenach.
Tym bardziej, że sieć cały czas dynamicznie się rozwija.
Skalę ekspansji dostosowujemy do struktury rynku RTV/AGD i multimediów. Decyzje odnośnie nowych lokalizacji elektromarketów Media Expert podejmujemy rozsądnie, bez zbędnego ryzyka. Nie zmienia to jednak faktu, że w pierwszej połowie 2014 r. otworzyliśmy 52 elektromarkety – 28 nowych i 24 po gruntownych remontach. Chcielibyśmy tę dynamikę utrzymać w kolejnych dwóch kwartałach tego roku. Jeszcze w te wakacje uruchomimy elektromarkety w Ostrowcu Świętokrzyskim, Częstochowie i Poznaniu. Pełną listę nowych otwarć prezentujemy na naszej stronie internetowej. Już dziś wszystkich zapraszam – jak zawsze, będzie wiele atrakcji i wspaniałe promocje cenowe.
Czym kierują się Państwo przy doborze lokali dla swoich sklepów?
Oczywiście pozostanie to naszą tajemnicą handlową. Procedury w tym zakresie wypracowywaliśmy przez ostatnie 12 lat. Ogólnie mogę jednak powiedzieć, że decyzja o nowej lokalizacji zawsze poprzedzona jest skrupulatną analizą.
Media Expert to nie tylko sklepy stacjonarne, ale także sklep on-line. Czy klienci chętnie z niego korzystają?
W dzisiejszych czasach ciężko jest planować sukces sprzedażowy bez wykorzystania potencjału handlu w sieci. Kanał e-Commerce jest ważnym elementem struktury sprzedażowej Media Expert, ale nie najważniejszym. Polacy są bardzo wymagającymi klientami i wielu z nas nie wyobraża sobie, na przykład, kupna lodówki bez wcześniejszego obejrzenia jej w elektromarkecie, rozmowy ze specjalistą, omówienia zasad gwarancji, itp. Na klientów sklepu internetowego zawsze czekają wyjątkowe akcje promocyjne i wyprzedaże, a po dokonaniu zakupu towar można odebrać osobiście w dowolnym elektromarkecie w ciągu godziny lub poczekać na kuriera z dostawą pod same drzwi. Klienci sklepu internetowego cenią sobie wygodę i my staramy się im ją zapewnić od momentu dodania produktu do wirtualnego koszyka do chwili rozpakowania go w miejscu dostawy.
Polska branża RTV/AGD i multimediów zdominowana jest przez kilka dużych sieci takich jak Media Expert. Jak oceniają Państwo konkurencję w tym sektorze?
Myślę, że po ostatnich perturbacjach związanych z działalnością kilku sieci, polski rynek zmierza do stabilizacji w tym sensie, że pozostanie na nim trzech, może czterech graczy. Staramy się jednak nie oglądać na konkurencję, konsekwentnie realizować swoją wizję rozwoju, a miejsce, w którym dziś jest Media Expert dowodzi, że nasza strategia jest skuteczna.
W jakim kierunku będzie się zatem rozwijać sektor RTV/AGD w najbliższych latach?
Doświadczenie ostatnich 12 lat nauczyło nas pilnie obserwować rynek, tendencje sprzedażowe i zachowania konsumentów oraz szybko reagować w przypadku zmian, również koniunkturalnych. W mojej ocenie rynek wciąż będzie się rozwijał - równolegle do wzrostu gospodarczego i siły nabywczej portfela przeciętnego Kowalskiego. Różnicą w porównaniu do ostatnich lat będzie znacząca konsolidacja rynku, na którym pozostaną jedynie silne podmioty i to one będą konkurowały o klienta. Nie spodziewam się pojawienia na nim nowego, znaczącego gracza.
Tagi: