Maszyny nie mają empatii

2018-04-13 | 09:00

Prawdopodobnie każdy z nas natychmiast odróżniłby człowieka od robota. Sam wygląd to nie wszystko - android musi również dość realistycznie poruszać ustami, mrugać oczami i obracać głową. Jest to bardzo trudne do osiągnięcia, lecz zdeterminowani w działaniu naukowcy powiadomili o prawdziwym przełomie jakim jest robot Sophia, do złudzenia przypominający człowieka. I choć roboty mogą pomóc człowiekowi na wielu płaszczyznach to nigdy nie będę miały uczuć. O przyszłości handlu w perspektywie nowoczesnych technologii opowiada Wojciech Chochołowicz, Dyrektor Marketingu Gino Rossi S.A.

Nie wyobrażam sobie, aby w niedalekiej przyszłości roboty zastąpiły człowieka na poziomie profesjonalnej obsługi. Pomimo rozwoju technologii (i coraz lepszych wyników testów na robotach) jestem pewien, że dobrze się one sprawdzą w produkcji, magazynach lub w takich obszarach jak powtarzalne automatyczne czynności, np. kierowanie ruchem czy sprzątanie. Jeśli chodzi o profesjonalną obsługę Klienta, przełomem może stać się rozwój sztucznej inteligencji. Już teraz widzimy, że próby wprowadzenia botów w automatycznych centrach obsługi dostarczają wielu błędów, konieczna jest obecność ludzi do moderowania rozmów. Sam proces obsługi to nie tylko obsługa. To miła rozmowa, porady stylistyczne, wymiana doświadczeń. Jaki robot zapewni taką obsługę? Maszyny nie mają empatii. Działają automatycznie.

Weźmy np. wizytę w barze – scena często spotykana w filmach. To właśnie barman jest zawsze powiernikiem, spowiednikiem. A robot? To już nie to samo. Człowieka nie da się wszędzie zastąpić.

Produkcja czy magazyny mogą bardzo skorzystać na rozwoju technologii. Przede wszystkim zostaną mocno obniżone koszty pracy. Roboty będą mogły pracować niemal 24 godziny na dobę. Zyskamy na tym wszyscy, odczuwając korzyść widoczną w cenie produktu. Dodatkowo ważnym czynnikiem wprowadzenia takiej technologii jest przejęcie przez roboty pracy w niebezpiecznych lub uciążliwych dla człowieka warunkach. Ponadto futuryści przywołują wizję świata, w którym pracują roboty, a ludzie czerpią z tego tylko korzyści. Nie jestem aż takim optymistą, ale pewne zmiany społeczne z pewnością nastąpią.

Osobiście największe nadzieje pokładam w obniżeniu kosztów produkcji i logistyki. Dodatkowo roboty mogą zająć się obsługą automatyczną, sprzątaniem itd. Rodzą się więc pytania: Czy roboty zabiorą ludziom pracę? Czy spowoduje to wzrost bezrobocia? Czy zostanie skrócony średni tygodniowy czas pracy? Kto będzie beneficjentem tych zmian? Firmy czy całe społeczeństwo? Scenariusze mogą być różne. Podział dóbr powinien być równy i sprawiedliwy. Inaczej czeka nas mało optymistyczna przyszłość.

Tagi: Gino Rossi Wojciech Chochołowicz
Oceń artykuł:

Źródło: Gino Rossi

Maszyny nie mają empatii

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.