Rynek kawiarni w Polsce wykazuje duży potencjał, ponieważ konsumenci coraz częściej znajdują okazję, aby wypić kawę poza domem. Według najnowszego badania „Cafe Monitor”, opracowanego przez ARC Rynek i Opinia, wybierając kawiarnię sieciową, klienci największą wagę przywiązują do sprawdzonego smaku kawy i napojów, korzystnej lokalizacji i dobrej atmosfery. Szczegóły badania i prognozy rozwoju kawiarni w Polsce przybliża Marzena Białasek, kierownik projektu „Cafe Monitor”.
Z naszego badania „Cafe Monitor” wynika, że systematycznie od kilku lat wzrasta liczba osób, które odwiedzają kawiarnie sieciowe. Mimo iż nadal to dom jest miejscem, w którym Polacy najczęściej piją kawę to jednak kawiarnie sieciowe w szybkim tempie „doganiają” domową kuchnię. Oznacza to, że światowy kryzys nie miał wpływu na rynek kawiarni w Polsce. Wprawdzie 1/5 respondentów jest zdania, że ceny napojów w kawiarniach sieciowych są za wysokie i woleliby płacić mniej, jednak fakt ten nie wpłynął na częstotliwość konsumpcji napojów w tych lokalach. Jednocześnie, zgodnie z deklaracjami w ciągu ostatniego roku kwota wydawana jednorazowo przez klienta w kawiarni sieciowej obniżyła się o niecałą złotówkę. (z 24,6 do 23,88)
Obserwując rozwój galerii handlowych w Polsce, które coraz częściej powstają też w mniejszych miejscowościach można przypuszczać, że trend skupienia w jednym miejscu lokali handlowych, usługowych i rozrywkowych na dobre zagościł na polskim rynku. Coraz częściej wybierając się na weekendowe zakupy Polacy wybierają galerię handlową, w której mogą załatwić wiele spraw: zrobić zakupy, pójść do kina, zjeść obiad i to bez względu na pogodę. Patrząc na nasze badania, które pokazują, że w ciągu ostatniego roku na znajomości zyskały takie marki jak Grycan czy Wedel otwierające swoje placówki głównie w centrach handlowych, należy przypuszczać, że w tą stronę będzie rozwijał się rynek. Oczywiście kawiarnie z głównych ulic handlowych nie znikną – zwłaszcza w miastach atrakcyjnych turystycznie. Konsumenci przyjeżdżający do danej miejscowości w celach wypoczynkowych czy turystycznych rzadko odwiedzają centra handlowe – dużo bardziej atrakcyjny jest dla nich spacer po mieście, gdzie również chętnie napiją się kawy czy zjedzą dobry deser.
Wybierając kawiarnię sieciową klienci największą wagę przywiązują do sprawdzonego smaku kawy i napojów, korzystnej lokalizacji i dobrej atmosfery. W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosło znaczenie smaku ciast i deserów w danej sieci, jednak nie jest ono priorytetowe. Oznacza to, że klienci wybierający się do kawiarni sieciowej rzeczywiście chcą się napić kawy. Upodobnienie oferty zarówno kawiarni jak i lodziarni i czekoladziarni mogłoby spowodować poczucie u konsumentów, że dany lokal oferując wszystko nie specjalizuje się w niczym. Dlatego pójście tą drogą rozwoju wydaje się wątpliwe. Jednocześnie z naszych badań wynika, że coraz więcej klientów liczy na to, że w kawiarni oprócz kawy będą mogli cos przekąsić – niekoniecznie słodkiego. Dlatego można się spodziewać, że kawiarnie sieciowe, które już teraz w swojej ofercie mają sałatki czy kanapki będą tą ofertę rozszerzały lub modyfikowały zgodnie z gustami klientów. Nowym trendem jest też oferta śniadaniowa kawiarni.
Zdecydowanie jakość produktów jest priorytetowa. Wybierając kawiarnię respondenci najczęściej kierują się przede wszystkim smakiem kawy i innych napojów, dobrą lokalizacją oraz miłą atmosferą. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosło znaczenie dwóch innych czynników: dobrego smaku ciast i deserów (wzrost o 4 punkty procentowe), oraz atrakcyjnych promocji (wzrost o 7 punktów procentowych). Rzadziej niż w ubiegłym roku konsumenci zwracają uwagę na miłą obsługę (spadek o 5%). Nie oznacza to jednak, że jest ona nieważna, bardziej – że stała się ona już standardem w lokalach usługowych.
Najwięcej klientów kawiarni sieciowych, bo 75% oczekuje, że będzie w nich dostępny bezprzewodowy internet. Kolejną pożądaną usługą dodatkową jest dostęp do aktualnej prasy (62%) oraz kącik dla dzieci (33%). O 9 pkt. proc. w stosunku do roku ubiegłego wzrósł odsetek respondentów, którzy chętnie widzieliby w kawiarni możliwość oglądania telewizji (24%).
Niezmiennie od kilku lat klientem kawiarni sieciowej jest najczęściej kobieta w wieku 20-29 lub 40-55 lat. To także osoba posiadająca średnie lub wyższe wykształcenie. Odwiedza kawiarnię by spotkać się ze znajomymi, czasem w trakcie zakupów. Ma to miejsce kilka razy w miesiącu. Najczęstszą porą odwiedzin są późne godziny popołudniowe.
Tagi: