Marzena Białasek, ARC Rynek i Opinia: Jednorazowa kwota wydawana w kawiarni obniżyła się prawie o 1 zł

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-12-12 | 09:49
Rynek kawiarni w Polsce wykazuje duży potencjał, ponieważ konsumenci coraz częściej znajdują okazję, aby wypić kawę poza domem. Według najnowszego badania „Cafe Monitor”, opracowanego przez ARC Rynek i Opinia, wybierając kawiarnię sieciową, klienci największą wagę przywiązują do sprawdzonego smaku kawy i napojów, korzystnej lokalizacji i dobrej atmosfery. Szczegóły badania i prognozy rozwoju kawiarni w Polsce przybliża Marzena Białasek, kierownik projektu „Cafe Monitor”.

Z naszego badania „Cafe Monitor” wynika, że systematycznie od kilku lat wzrasta liczba osób, które odwiedzają kawiarnie sieciowe. Mimo iż nadal to dom jest miejscem, w którym Polacy najczęściej piją kawę to jednak kawiarnie sieciowe w szybkim tempie „doganiają” domową kuchnię. Oznacza to, że światowy kryzys nie miał wpływu na rynek kawiarni w Polsce. Wprawdzie 1/5 respondentów jest zdania, że ceny napojów w kawiarniach sieciowych są za wysokie i woleliby płacić mniej, jednak fakt ten nie wpłynął na częstotliwość konsumpcji napojów w tych lokalach. Jednocześnie, zgodnie z deklaracjami w ciągu ostatniego roku kwota wydawana jednorazowo przez klienta w kawiarni sieciowej obniżyła się o niecałą złotówkę. (z 24,6 do 23,88)
Obserwując rozwój galerii handlowych w Polsce, które coraz częściej powstają też w mniejszych miejscowościach można przypuszczać, że trend skupienia w jednym miejscu lokali handlowych, usługowych i rozrywkowych na dobre zagościł na polskim rynku. Coraz częściej wybierając się na weekendowe zakupy Polacy wybierają galerię handlową, w której mogą załatwić wiele spraw: zrobić zakupy, pójść do kina, zjeść obiad i to bez względu na pogodę. Patrząc na nasze badania, które pokazują, że w ciągu ostatniego roku na znajomości zyskały takie marki jak Grycan czy Wedel otwierające swoje placówki głównie w centrach handlowych, należy przypuszczać, że w tą stronę będzie rozwijał się rynek. Oczywiście kawiarnie z głównych ulic handlowych nie znikną – zwłaszcza w miastach atrakcyjnych turystycznie. Konsumenci przyjeżdżający do danej miejscowości w celach wypoczynkowych czy turystycznych rzadko odwiedzają centra handlowe – dużo bardziej atrakcyjny jest dla nich spacer po mieście, gdzie również chętnie napiją się kawy czy zjedzą dobry deser.
Wybierając kawiarnię sieciową klienci największą wagę przywiązują do sprawdzonego smaku kawy i napojów, korzystnej lokalizacji i dobrej atmosfery. W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosło znaczenie smaku ciast i deserów w danej sieci, jednak nie jest ono priorytetowe. Oznacza to, że klienci wybierający się do kawiarni sieciowej rzeczywiście chcą się napić kawy. Upodobnienie oferty zarówno kawiarni jak i lodziarni i czekoladziarni mogłoby spowodować poczucie u konsumentów, że dany lokal oferując wszystko nie specjalizuje się w niczym. Dlatego pójście tą drogą rozwoju wydaje się wątpliwe. Jednocześnie z naszych badań wynika, że coraz więcej klientów liczy na to, że w kawiarni oprócz kawy będą mogli cos przekąsić – niekoniecznie słodkiego. Dlatego można się spodziewać, że kawiarnie sieciowe, które już teraz w swojej ofercie mają sałatki czy kanapki będą tą ofertę rozszerzały lub modyfikowały zgodnie z gustami klientów. Nowym trendem jest też oferta śniadaniowa kawiarni.
Zdecydowanie jakość produktów jest priorytetowa. Wybierając kawiarnię respondenci najczęściej kierują się przede wszystkim smakiem kawy i innych napojów, dobrą lokalizacją oraz miłą atmosferą. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosło znaczenie dwóch innych czynników: dobrego smaku ciast i deserów (wzrost o 4 punkty procentowe), oraz atrakcyjnych promocji (wzrost o 7 punktów procentowych). Rzadziej niż w ubiegłym roku konsumenci zwracają uwagę na miłą obsługę (spadek o 5%). Nie oznacza to jednak, że jest ona nieważna, bardziej – że stała się ona już standardem w lokalach usługowych.
Najwięcej klientów kawiarni sieciowych, bo 75% oczekuje, że będzie w nich dostępny bezprzewodowy internet. Kolejną pożądaną usługą dodatkową jest dostęp do aktualnej prasy (62%) oraz kącik dla dzieci (33%). O 9 pkt. proc. w stosunku do roku ubiegłego wzrósł odsetek respondentów, którzy chętnie widzieliby w kawiarni możliwość oglądania telewizji (24%).
Niezmiennie od kilku lat klientem kawiarni sieciowej jest najczęściej kobieta w wieku 20-29 lub 40-55 lat. To także osoba posiadająca średnie lub wyższe wykształcenie. Odwiedza kawiarnię by spotkać się ze znajomymi, czasem w trakcie zakupów. Ma to miejsce kilka razy w miesiącu. Najczęstszą porą odwiedzin są późne godziny popołudniowe.
Tagi:
Oceń artykuł:

Marzena Białasek, ARC Rynek i Opinia: Jednorazowa kwota wydawana w kawiarni obniżyła się prawie o 1 zł

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.