Niewątpliwie sztuka, w dosłownym tego słowa znaczeniu, coraz częściej widoczna jest w centrach handlowych. Dlaczego galeria Millenium Hall w Rzeszowie angażuje się w przedsięwzięcia tego typu? Jaka idea przyświeca organizacji tego typu wydarzenia? Czy jest to bardziej cel handlowy polegający na przyciągnięciu jeszcze większej liczby osób, którzy odwiedzając wystawę skuszą się prawdopodobnie również na zakupy, czy jedynie propagujący kulturę? Na te pytania odpowiada Marta Półtorak, prezes Develop Investment Sp. z o.o.
W Millenium Hall działają dwa obiekty poświęcone sztuce: Europejska Galeria Sztuki, a także Dom Aukcyjny Millenium. Europejska Galeria Sztuki to miejsce, gdzie można spotkać wielką sztukę na europejskim poziomie. Stanowi ona trzon kulturalnej funkcji Millenium Hall, goszcząc dzieła największych artystów światowego formatu, m.in. Magdaleny Abakanowicz, Leszka Żegalskiego czy Franciszka Starowieyskiego. Dom Aukcyjny pełni rolę dydaktyczną i edukacyjną poprzez organizację wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz spotkań z artystami. Ponadto, organizowane są tutaj aukcje dzieł sztuki.
Z pewnością wprowadzenie kultury do obiektu handlowego pozwala nam trafić do klienta, który zazwyczaj nie identyfikuje się z miejscami komercyjnymi. Jednak funkcję kulturalną traktujemy przede wszystkim, jako integralną część Millenium Hall. Kuratorami galerii sztuki i domu aukcyjnego są Emil Jurkiewicz i Krzysztof Motyka. To oni kontaktują się z artystami, instytucjami i planują przyszłe wystawy. To dzięki ich zaangażowaniu w Millenium Hall mogliśmy podziwiać prace tak wybitnych artystów, jak Abakanowicz, czy Starowieyski.
Wystawy zmieniają się cyklicznie, a dostęp do nich jest bezpłatny. Każdego dnia klienci odwiedzający centrum mogą, nawet przy okazji zakupów lub załatwiania innych spraw, zajrzeć do Galerii lub Domu Aukcyjnego. Od otwarcia centrum działalność kulturalna Millenium Hall cieszy się niesamowitą popularnością. Klienci są z jednej strony zaskoczeni, bo nie spodziewali się, że oferta kulturalna centrum jest tak szeroka i na tak wysokim poziomie. Z drugiej strony, miłośnicy sztuki doceniają, że w końcu powstało w Rzeszowie miejsce, które udowadnia, że można tutaj zorganizować wystawy z prawdziwego zdarzenia.
Centra handlowe to obecnie jedne z najchętniej odwiedzanych przez Polaków miejsc. Zarządzanie takim obiektem to również odpowiedzialność. Ludzie spędzają tutaj sporą część swojego wolnego czasu. Sztuka znaczy o tyle, o ile żyje, a dzięki organizacji wystaw w centrum handlowym, może być stale obecna. Wbrew pozorom to idealne miejsce, które daje ogromne możliwości. Myślę, że trend obecności kultury w centrach handlowych będzie się rozwijał.
Tagi: