Ponad 73 procent Polaków chętnie widziałoby w centrum handlowych przychodnię. Z usług gabinetu lekarskiego w galerii skorzystałoby 62 procent ankietowanych. Na leczenie podczas zakupów wybrałoby się 69 procent kobiet i 56 procent mężczyzn. Tak wynika z sondy przeprowadzonej przez Silesia City Center.
Coraz częściej w centrach handlowych nie chcemy już tylko robić zakupów, chcemy się także leczyć, chudnąć i poprawiać swoją urodę. Nic więc dziwnego, że obok sklepów ze sprzętem AGD i butami znajdujemy gabinety stomatologiczne, przychodnie dermatologiczne czy punkty wstrzykiwania botoxu. Zdrowie od lat w centrach handlowych promują firmy kosmetyczne i farmaceutyczne, dzięki którym w galeriach można zmierzyć ciśnienie, zbadać zatoki, zrobić przegląd zębów czy ocenić jakość skóry i włosów.
Może niekoniecznie kardiologa czy neurologa, ale już dentystę, dermatologa i laryngologa Polacy chętnie widzieliby w centrum handlowym. Aż 79 procent pytanych o to, jaki lekarz powinien mieć swój gabinet w centrum handlowym, wskazało dentystę, który poprawi uśmiech po zakupowym szaleństwie. Na drugim miejscu był dermatolog – 67 procent. Z porad laryngologa w galerii skorzystałoby 43 procent. Polaków. Aż 95 procent uważa za naturalne, że w centrum handlowym może znajdować się gabinet chirurga plastycznego, który w przerwie między zakupami, doradzi jak pozbyć się zmarszczek i wstrzyknie nam botox.
Jest to przykład na to, jak zmieniają się funkcje centrum handlowego i jak rosną nasze oczekiwania. W galeriach handlowych robimy zakupy, spotykamy się z przyjaciółmi, chodzimy do kina, na koncerty, oglądamy wystawy sztuki. Teraz przyszedł czas na leczenie lub przynajmniej konsultacje lekarskie. To nic dziwnego, że chcemy mieć wszystko pod jednym dachem, na jednej ulicy – to kwestia wygody.
Powierzchnią handlową w centrach od lat interesują się firmy farmaceutyczne, które organizują tutaj swoje akcje edukacyjne, bezpłatne konsultacje, spotkania z lekarzami, konsultantami. Dziś w centrum handlowym można zmierzyć poziom cholesterolu, oddać krew, przy okazji wpisując się na listę potencjalnych dawców szpiku. Można także zasięgnąć opinii kosmetologów znanych firm kosmetycznych lub dietetyków.
Ponad 68 procent ankietowanych pozytywnie ocenia akcje prozdrowotne organizowane w centrach handlowych. Z kolei 73 procent chętnie widziałoby pod dachem centrum handlowego przychodnię działającą na stałe. Branże: medyczna i kosmetyczna coraz częściej zaglądają do centrów handlowych. Od lat widzimy rosnące zainteresowanie salonów kosmetycznych, masażu, SPA. Także branża stomatologiczna i medycyna estetyczna planuje wejście ze swoimi gabinetami do centrów handlowych. Dla przykładu, w Silesia City Center już jesienią 2011 powstanie pierwszy gabinet stomatologiczny w centrum handlowym w Polsce, w którym oprócz zabiegów dentystycznych, będzie można poddać się zabiegom medycyny estetycznej.
Z takiego obrotu sprawy zadowolone są w dużej mierze Polki. Dla 69 procent gabinet w centrum handlowym to idealne rozwiązanie. Centra handlowe stają się miejscem, które zapewnia swoim klientom wszystko, co związane jest ze współczesnym stylem życia – począwszy od mody, na samochodach i rozrywce skończywszy. Odkąd do modnych trendów dołączył zdrowy tryb życia oraz dbałość o urodę i idealną sylwetkę, nikogo nie powinno dziwić, że taka oferta powinna znaleźć się w centrach handlowych. Dzięki temu, podczas jednego wypadu możemy kupić sukienkę, wygładzić zmarszczki i stracić zbędne kilogramy na bieżni.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w Stanach Zjednoczonych. Tam od lat w galeriach działają nie tylko przychodnie stomatologiczne czy gabinety medycyny estetycznej, ale prężnie prosperujące kliniki, w których obok poradni laryngologicznych, spotyka się poradnie psychiatryczne, chirurgiczne czy gabinety ginekologiczne. Podobnie jest w Kanadzie, gdzie w jednym z centrów działa laboratorium diagnostyczne oferujące badania krwi, badania toksykologiczne, na badaniach patologicznych kończąc. W tamtejszych centrach handlowych powszechnie także uprawia się mall walking, specjalną formę aktywności dla seniorów, która łączy spacer i jogging. Zdaniem specjalistów, ruch i specyficzny mikroklimat w centrum handlowym pomagają w walce z nadwagą i chorobami serca.
Pojawienie się punktów medycznych w centrach handlowych, bo z tym w najbliższych latach będziemy mieli do czynienia w Polsce, to charakterystyczny dla Polski trend przenoszenia życia, do tej pory toczącego w centrach miast, do centrów handlowych. Klienci galerii stają się coraz bardziej wymagający, oczekują od nas kompleksowej oferty, nie tylko handlowej czy rozrywkowej, ale związanej z całym szeroko rozumianym stylem życia, także zdrowiem.
Póki co jednak, Polacy muszą zadowolić się ofertą firm związanych raczej z promocją zdrowego stylu życia, niż z medycyną bezpośrednio. W centrach handlowych od lat funkcjonują największe sieci salonów fitness, siłownie, a także gabinety kosmetyczne. Z centrami handlowymi silnie związana jest także Kardiologiczna Poradnia Servier, która tylko w 2010 roku odwiedziła kilkanaście centrów handlowych w całym kraju, oferując bezpłatne badania i konsultacje specjalistyczne w zakresie diagnostyki chorób układu sercowo-naczyniowego. Coraz częściej także w centrach handlowych pojawiają się salony SPA&Welles oraz salony masażu.
(MS)
Tagi: