Marketing sensoryczny i jego wpływ na decyzje zakupowe konsumentów

2023-10-09 | 08:00

Marketing sensoryczny opiera się na wykorzystywaniu zmysłów klientów w celu wzmocnienia ich doświadczenia związanego z marką. Celem tej taktyki jest stworzenie silnej emocjonalnej więzi z klientem, poprzez stymulację jego zmysłów takich jak wzrok, słuch, dotyk, smak i węch. Jak podkreśla Filip Gabryelczyk, Retail Manager TRILUX Polska - w TRILUX jesteśmy w stanie stworzyć dedykowaną atmosferę zarówno dla nowoczesnego salonu z elektroniką czy luksusowego butiku jak i delikatesów, w których robimy codzienne zakupy.


Jaką rolę odgrywa lub powinien odgrywać marketing sensoryczny w całej strategii działań marketingowych?

W przypadku obiektów handlowych i sieci sklepów marketing sensoryczny, to naprawdę potężne narzędzie, które odwiedzających pomaga zmienić w klientów. Klientów, z którymi wrażenia zakupowe pozostaną na długo i będą budziły pozytywne skojarzenia. Dzięki odpo  wiednio dobranym impulsom sensorycznym – światło, dźwięk, zapach i dotyk, które oddziałują na wszystkie nasze zmysły, proces zakupowy wzbudzi pożądane przez markę emocje, a te są najsilniejszą pobudką zakupową. Wyobraźmy sobie, że w jednym ze sklepów wita nas zbyt jasne, oślepiające światło, które męczy wzrok i nie zachęca do zatrzymania się przy półkach czy wystawach. W kolejnym sklepie dostrzegamy natomiast podkreśloną światłem ekspozycję i zróżnicowane oświetlenie w alejkach, które tworzy ciekawą ścieżkę zakupową i podkreśla wybrane produkty. W którym sklepie zostaniemy dłużej i kupimy więcej? Myślę, że jest to pytanie retoryczne. Według raportu Lighting Europe, odpowiednio dobrane oświetlenie LED może zwiększyć sprzedaż nawet o 20%.

Na jakie aspekty należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o wdrożeniu działań związanych z marketingiem sensorycznym?

Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu działań związanych z marketingiem sensorycznym, w tym oświetlenia, istotne jest uwzględnienie kilku aspektów. Po pierwsze, zrozumienie grupy docelowej i ważnych dla niej aspektów sensorycznego postrzegania przestrzeni. Po drugie dopasowanie preferencji klientów do marki i jej celów biznesowych, aby tworzyć spójne i zgodne z identyfikacją wizualną doświadczenia. Po trzecie, monitorowanie i mierzenie efektywności działań sensorycznych, aby ocenić ich wpływ na zachowania klientów i wyniki biznesowe. Czy chcemy być postrzegani jako marka luksusowa, przyjazna rodzinom czy innowacyjny tech-store – jako TRILUX każde z tych miejsc jesteśmy w stanie „pomalować” światłem w sposób, który wydobędzie z niego konkretny przekaz i nastrój.

Jakie korzyści przynosi dziś stosowanie marketingu sensorycznego w sklepach tradycyjnych i obiektach handlowych i w jaki sposób określone działania wywierają wpływ na decyzje zakupowe klientów?

Oświetlenie sklepu, będące składową marketingu sensorycznego, który tworzy unikalne doświadczenia, zakupowe, wyróżniające markę na tle konkurencji i zapadające w pamięć klientów. Światło tworzy atmosferę miejsca, która wpływa na emocje odwiedzających, co przekłada się bezpośrednio na większą lojalność i powtarzalność zakupów. Według raportu Lighting for People, dedykowany projekt oświetlenia sklepu może zwiększać czas eksploracji oglądanych produktów i interakcji z nimi nawet o 50%, a to duży krok w stronę większej sprzedaży.

Jakie narzędzia, technologie i innowacje związane z marketingiem sensorycznym w wykorzystywanym przez Państwa obszarze są dziś stosowane?

Naszą ofertę dla obszarów retail tworzymy w oparciu o potrzeby klientów i marek. Oprawy TRILUX wychodzą poza podstawową funkcję rozproszenia ciemności i stają się częścią marketingu sensorycznego poprzez dobór odpowiedniej barwy i natężenia światła LED. W realizacjach skupiamy się na kreowaniu nastroju i emocji, które mają bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe. W TRILUX jesteśmy w stanie stworzyć dedykowaną atmosferę zarówno dla nowoczesnego salonu z elektroniką czy luksusowego butiku jak i delikatesów, w których robimy codzienne zakupy. Instalację oświetleniową projektujemy tak, aby odwiedzający nie tylko kupowali, ale wychodzili ze sklepu z niezapomnianym doświadczeniem zakupowym. Za pomocą światła podkreślamy chrupkość pieczywa, świeżość owoców czy warzyw lub kolory najnowszej kolekcji odzieżowej, którą możemy dostosować do sezonu czy okresu wyprzedażowego. Z inteligentnym systemem zarządzania oprawami LiveLink Premium, tworzenie indywidualnych scenariuszy oświetleniowych to czysta przyjemność i doskonały efekt!

Dziękujemy za Pana opinię.
Dziękuję.

 

Tagi: Marketing Shopping Mall Marketing 2023 Trilux Polska
Oceń artykuł:

Fot: TRILUX Polska Źródło: TRILUX Polska

Marketing sensoryczny i jego wpływ na decyzje zakupowe konsumentów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.