Z każdym rokiem na terenie Polski powstają kolejne centra handlowe, galerie, ale również obiekty typu outlet. W ubiegłym roku w województwie zachodniopomorskim został otwarty Outlet Park Szczecin, który od pierwszego dnia zyskał sobie wielu klientów. O przyszłości rynku centrów handlowych typu outlet w Polsce oraz o przykładach zagranicznych inwestycji opowiedział Mariusz Machnicki, dyrektor Outlet Park Szczecin.
Spółka Echo Investment jest obecna na rynku nieruchomości komercyjnych od kilkunastu lat i uważnie obserwuje potrzeby klientów. Rozwój centrów typu outlet w Polsce oraz zapotrzebowanie na tego typu obiekt w woj. zachodniopomorskim zachęciły nas do wybudowania outletu w Szczecinie i rozpoczęcia działalności w kolejnym po centrach handlowych oraz handlowo–rozrywkowych segmencie rynku.
Aby mógł powstać obiekt typu outlet musi być spełnionych kilka warunków. Po pierwsze atrakcyjna lokalizacja ułatwiająca dotarcie do obiektu jak największej liczby klientów. W przypadku Outlet Park Szczecin jego lokalizacja przy węźle autostrady A6, a jednocześnie głównym szlaku komunikacyjnym do centrum Szczecina jest dużym atutem. Ważny jest wygodny parking, ponieważ ok. 80-90 proc. klientów dociera do outletów samochodami. Po trzecie ważny jest dobór i zestaw najemców. Musimy sprostać oczekiwaniom rynku oferując bardzo dobre marki w obiekcie. Sieci handlowe prężnie rozwijające działalność w Polsce dostrzegły potencjał outletów i co raz chętniej otwierają własne sklepy w tego typu obiektach.
Jeżeli chodzi o warunki zabudowy, to obiekty typu outlet specjalnie nie odbiegają warunkami zabudowy od klasycznych centrów handlowych.
W przyszłości na pewno outlety będą ewoluować, nasz obiekt jest tego przykładem. Oprócz sklepów z ofertą outlet, znajdują się w nim sklepy oferujące towary w cenach bez obniżki z aktualnych kolekcji, np. Smyk Mega Store. Są punkty usługowe, jest supermarket oraz część rozrywkowa w postaci 7-salowego kina Helios. W przyszłości centra typu outlet mogą być tak jak np. w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii częścią większego konceptu handlowego w którym jest normalne centrum handlowe, centrum outlet, hipermarket, sklep DIY, park rozrywki, itd.
Polski rynek jest stosunkowo młody. Od otwarcia pierwszego obiektu typu outlet minęło dopiero 10 lat. Na pewno jest jeszcze miejsce na kolejne obiekty, np. na ścianie wschodniej czy w aglomeracji śląskiej. Ważna jest również ewolucja tenant mix. Wraz ze wzrostem zamożności Polaków pojawiają się nowe marki z nieco wyższej półki, a nawet marki luksusowe. A więc dążymy do tego co można zaobserwować na dojrzałych rynkach Niemiec, Włoch czy Wielkiej Brytanii. W przyszłości może dojść do konsolidacji na polskim rynku centrów outlet, wzorem Europy zachodniej, gdzie działa kilka bardzo silnych firm będących deweloperami i zarządcami tego typu obiektów.
Tagi: