Od kiedy oferują Państwo możliwość przystąpienia do systemu franczyzowego?
Pierwsza restauracja franczyzowa Sphinx została założona w Łodzi w 1997 r., a w 1999 r. została zawiązana spółka Sfinks Polska, by umożliwić dalszy dynamiczny rozwój sieci, m.in. właśnie poprzez franczyzę.
Dlaczego zdecydowali się Państwo na ten rodzaj współpracy?
Franczyza to model rozwijania biznesu, który jest korzystny dla obu stron – franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy. Główne korzyści polegają na tym, że biorca franczyzy otrzymuje dostęp do sprawdzonego pomysłu biznesowego oraz znanej marki, a właściciel systemu ma możliwość rozwijania sieci i umacniania pozycji na rynku w oparciu o współpracę z indywidualnymi przedsiębiorcami, którzy znają lokalne uwarunkowania i są zainteresowani rozwojem swojego biznesu, a także angażują się finansowo w jego uruchomienie.
Ile placówek liczy sieć sklepów prowadzonych pod Państwa marką w systemie franczyzy?
40 restauracji naszych marek działa w modelu franczyzowym. Pozostałe 70 lokali to restauracje własne.
Czy w Państwa branży można określić najbardziej sprzyjający czas na otwarcie punktu franczyzowego?
Na gastronomię pewien wpływ o charakterze sezonowym ma pogoda, co oznacza, że miesiące z łagodną i ciepłą aurą bardziej sprzyjają restauratorom. Dlatego zazwyczaj lepsze wyniki odnotowujemy w II i III kwartale roku. Jednak te zmiany nie wpływają na kalendarz otwarć i restauracje franczyzowe pod szyldami Sphinx, Wook i Chłopskie Jadło powstają przez cały rok.
Jakie koszty inwestycji zobowiązany jest ponieść franczyzobiorca?
Franczyzobiorca przystępujący do sieci ponosi jednorazową opłatę wstępną oraz nakłady inwestycyjne związane z uruchomieniem restauracji Sphinx, WOOK lub Chłopskie Jadło. Ostateczna wysokość nakładów zależy od lokalizacji, stanu lokalu i zakresu prac, które trzeba przeprowadzić, a także marki restauracji.
W jakim czasie przewidywany jest zwrot kosztów z poniesionej inwestycji?
Przeciętnie zwrot z inwestycji w przypadku restauracji Sphinx, WOOK lub Chłopskie Jadło powinien nastąpić w okresie trzech lat.
Jak wygląda kwestia lokalu – do kogo należy wybór?
Posiadanie lokalu lub prawa najmu do lokalu jest dużym atutem, chociaż nie jest to warunek konieczny, by przystąpić do naszej sieci. Jeśli jednak potencjalny franczyzobiorca dysponuje lokalem, musi on jeszcze zostać przez nas pozytywnie oceniony pod kątem potencjału biznesowego oraz możliwości dopasowania go do sieciowych standardów Sfinks Polska. Restauracje naszych sieci działają zarówno w centrach handlowych jak i w tzw. lokalizacjach miejskich. Podstawowy wymóg to zlokalizowanie w okolicy, gdzie jest duże natężenie ruchu pieszego.
Jakie korzyści z przystąpienia do umowy wynikają dla franczyzobiorcy?
Decydując się na współpracę ze Sfinks Polska franczyzobiorca zyskuje możliwość budowania własnego biznesu w oparciu o sprawdzony koncept restauracyjny oraz zyskuje prawo do korzystania z rozpoznawalnego znaku towarowego, co znacznie ułatwia wejście na rynek.
Co, oprócz możliwości działania pod szyldem znanej marki, zyskuje franczyzobiorca?
Nasi franczyzobiorcy otrzymują pakiet szkoleń, na których przekazywane są gotowe i sprawdzone procedury, które pozwalają na właściwe zarządzanie restauracją. Ponadto franczyzobiorca otrzymuje podręcznik operacyjny, który jest kompendium wiedzy na temat tego, jak efektywnie prowadzić restaurację. Oprócz tego przekazujemy księgę receptur. Stworzyliśmy także system centralnych dostaw do lokali, w ten sposób nasi franczyzobiorcy korzystają z wyselekcjonowanych produktów, co daje gwarancję jakości oraz atrakcyjnej ceny. Ponadto wspieramy naszych franczyzobiorców w ramach lokalnych akcji marketingowych. Jesteśmy też odpowiedzialni za dostosowanie menu w naszych sieciach i wdrażanie ewentualnych zmian.
Co według Państwa jest podstawą współpracy opartej na franczyzie?
Sprawą kluczową dla jakości przyszłej współpracy z franczyzobiorcami jest odpowiednio sformułowana umowa franczyzowa. Ważne, aby w jasny i kompleksowy sposób regulowała zasady współpracy. Istotne jest też, aby prawa i obowiązki obu stron umowy franczyzowej były w odczuciu zarówno dawcy jak i biorcy franczyzy satysfakcjonujące. Pozwala to na uniknięcie ewentualnych konfliktów w przyszłości i zwiększa szansę na długoterminowość współpracy. Ponadto, w przypadku sieci bardzo ważne jest przestrzeganie jednolitych standardów oferty i obsługi przez wszystkich partnerów franczyzowych.
Jak jeszcze można zapobiegać ewentualnym konfliktom z franczyzobiorcami?
Ewentualnym problemom z tego tytułu można zapobiegać poprzez zorganizowanie systemu centralnych dostaw. Dzięki temu do wszystkich restauracji trafiają produkty odpowiedniego typu i jakości, co w dużym stopniu wpływa na unifikację oferty. Innym narzędziem jest system nadzoru nad jakością, nie tylko przez samą spółkę ale i przy wykorzystaniu programów angażujących klientów w opiniowanie restauracji.
Tagi: