Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) to dokument umożliwiający realizację inwestycji w oparciu o porozumienie dwóch stron: partnera prywatnego i partnera publicznego. Jednak na polskim rynku inwestycyjnym nie jest ono często wykorzystywane. O tym jakie elementy powinny zostać zawarte w umowie o PPP, na co należy zwrócić szczególną uwagę oraz na jaki okres czasu podpisywana jest taka umowa opowiada Marcin Oszczak, starszy prawnik z Departamentu Energetyki i Projektów Infrastrukturalnych Kancelarii CMS Cameron McKenna
Przepisy ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym umożliwiają zastosowanie tej formuły prawnej do projektów o zróżnicowanym charakterze. Niezależnie jednak od rodzaju przedsięwzięcia, które ma być realizowane w ramach partnerstwa - z uwagi na długi okres obowiązywania umowy - zasadne jest kompleksowe uregulowanie praw i obowiązków podmiotu publicznego i partnera prywatnego zamierzających wspólnie realizować takie przedsięwzięcie. Umowa w szczególności powinna regulować następujące kwestie: rodzaj przedsięwzięcia, które będzie wspólnie realizowane przez strony umowy, podział ryzyk pomiędzy partnerem prywatnym i podmiotem publicznym, określenie wkładu własnego (tj. świadczeń, do których będą zobowiązane strony umowy), skutki nienależytego wykonania i niewykonania zobowiązań (w szczególności kary umowne lub obniżenie wynagrodzenia partnera prywatnego), zasady i szczegółowy tryb kontroli czynności partnera prywatnego oraz zasady zwrotu składnika majątkowego podmiotowi publicznemu. W umowie warto przywołać inne dokumenty i umowy, które dotyczyć będą realizacji przedsięwzięcia stanowiącego przedmiot partnerstwa. Uregulowane powinny zostać także zagadnienia skutków zmian w prawie, możliwość wprowadzania zmian w przedmiocie przedsięwzięcia oraz sytuacje, w których możliwa będzie zmiana samej umowy. Ponadto, wskazane jest uregulowanie zasad rozwiązania umowy oraz następstw z tego wynikających dla podmiotów zaangażowanych w realizację przedsięwzięcia.
Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym co do zasady zawierana jest na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. Okres, na jaki zostanie zawarta umowa, zależeć będzie w dużej mierze od oczekiwań podmiotu publicznego, charakteru, złożoności określonego projektu oraz od sposobu jego finansowania. Z uwagi właśnie na długotrwały charakter umów o partnerstwie publiczno-prywatnym pożądane jest możliwie szerokie zidentyfikowanie ryzyk, jakie mogą pojawić się w trakcie wykonywania umowy na różnych etapach procesu inwestycyjnego (np. na etapie przygotowania projektu do realizacji, budowy jak i późniejszej jego eksploatacji) i powierzenie zarządzania określonymi ryzykami tej stronie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która uczyni to w sposób bardziej efektywny.
W mojej ocenie, wysokość kar grożących za zerwanie umowy powinna zależeć w dużej mierze od skali projektu. Ponadto wysokość kar powinna być zróżnicowana i uwzględniać przyczynę, z powodu której dojdzie do rozwiązania umowy. Przy ustalaniu wysokości kar, czy też innych zobowiązań związanych z faktem rozwiązania umowy należy uwzględnić nie tylko bezpośredni interes drugiej strony umowy, ale także np. oczekiwania instytucji finansujących przedsięwzięcie, jeżeli takie mają zostać zaangażowane do jego realizacji.
Tagi: