Z roku na rok centrów i galerii handlowych przybywa. Te nowo budowane nie tylko kuszą najnowocześniejszym dizajnem, ale również bogatą ofertą rozrywkowo-handlową. Te istniejące, chcąc być zauważalnym na tle rosnącej konkurencji rozbudowują się lub przeprowadzają remonty. O zaletach rozbudowy istniejącego obiektu opowiedział Marcin Materny – dyrektor działu centrów handlowych Echo Investment.
Rozbudowa działającego centrum handlowego pozwala szybko i stosunkowo niewielkim kosztem osiągnąć wysoką pozycję rynkową i wykorzystać nagromadzony potencjał marki.
Dobrym przykładem prawidłowo przeprowadzonej rozbudowy istniejącego centrum handlowo-rozrywkowego jest Galeria Echo w Kielcach. Projekt został oddany do użytku w sierpniu 2011 roku i w chwili otwarcia był największą galerią w Polsce pod względem liczby sklepów (300). Inwestycja zdobyła szereg nagród i wyróżnień branżowych w Polsce i zagranicą, a najważniejszą z nich jest zwycięstwo w konkursie MAPIC Awards 2011, gdzie międzynarodowe jury uznała Galerię Echo za najlepiej rozbudowane centrum w Europie.
Głównym czynnikiem sukcesu rozbudowy jest lokalizacja - znana, wypromowana i utrwalona w przyzwyczajeniach klientów. Większość istniejących centrów posiada rozbudowany i przez lata funkcjonowania optymalizowany układ komunikacji i obsługi ruchu. Klienci świetnie wiedzą jak do centrum dotrzeć i jak się w jego obrębie poruszać.
Wypracowana pozycja centrum ma również duże znaczenie dla nowych najemców, którzy mogą korzystać z gwarantowanej przez istniejący obiekt frekwencji. Rozszerzenie oferty w naturalny sposób przyczynia się do zwiększenia liczby osób odwiedzających.
Ważnym kryterium dla nowych najemców są również standardy zarządzania – w przypadku funkcjonujących centrów te kwestie są od dawna znane, dopasowane i wielokrotnie sprawdzone w różnych wariantach. Nowo budowane obiekty będą potrzebowały kilku lat, żeby osiągnąć ten poziom jakości świadczonych usług.
Kolejna przewaga to znacznie niższe koszty marketingu – korzystamy z potencjału marki, która po latach obecności na lokalnym rynku jest doskonale rozpoznawalna i posiada na ogół bardzo wysoką pozycje rynkową. Warto podkreślić też rolę centrów handlowych jako zintegrowanej przestrzeni publicznej – miejsca prowadzenia akcji społecznych, imprez kulturalnych czy zawodów sportowych. To ważne pod względem wizerunkowym – utrwalenie obrazu centrum jako miejsca, w którym zawsze coś się dzieje, następuje bardzo powoli i wymaga systematycznego zaangażowania i dużych nakładów.
Poza tym rozbudowa to również dużo niższe koszty realizacji, ze względu na uproszczony proces administracyjny, istniejąca rozwiązania techniczne i technologiczne, układ komunikacyjny i pełną integrację z infrastrukturą miejską.
Tagi: