Magdalena Sobocińska, UE we Wrocławiu: Wyzwaniem jest ochrona wizerunku w sieci

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-05-01 | 08:00
Współcześnie zadania z zakresu public relations i marketingu coraz bardziej się zazębiają i przenikają. Dobra organizacja, odpowiedni przepływ informacji i ścisła współpraca pomiędzy tymi dwoma działami, może być źródłem wizerunkowego sukcesu centrum bądź sieci handlowej. Może pomóc także sprostać rosnącym wymaganiom rynku i wyróżnić się wśród konkurencji. O tym czy PR może całkowicie zastąpić marketing, czym centra handlowe powinny się kierować przy wyborze zewnętrznej agencji oraz z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć branża retail rozmawiamy z Magdaleną Sobocińską, adiunkt w Katedrze Badań Marketingowych Instytutu Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Public Relations często mylony jest z marketingiem. Na czym polegają różnice pomiędzy tymi dwoma dziedzinami?
Istnieją różne podejścia do określania relacji między marketingiem a działaniami z zakresu Public Relations. Najbliższe mi jest ujęcie, zgodnie z którym marketing traktowany jest jako koncepcja, filozofia, model działania na rynku, uwzględniający potrzeby klienta. Natomiast Public Relations jest ważnym instrumentem komunikacji marketingowej, którego stosowanie służy kreowaniu pozytywnego wizerunku podmiotu rynku i budowaniu zaufania wobec niego. Takie ujęcie sprawia, że Public Relations będąc formą komunikacji marketingowej sytuuje się w ramach jednego z narzędzi określanych jako „4C”, czyli customer value, cost, convenience, communication.
W wielu firmach zadania z zakresu PR i marketingu pełnią te same osoby. Czy dobrze prowadzony PR może w pełni zastąpić tradycyjny marketing?
Public Relations nie może zastąpić marketingu, który jest kategorią wieloparadygmatyczną. Istnieje wiele koncepcji marketingu, a w tym klasyczna koncepcja marketingu, marketing strategiczny, marketing relacji, marketing wartości, marketing usług, marketing doznań i doświadczeń. W dobie rosnącej konkurencji oraz zmieniających się stylów życia konsumentów, zwiększających się możliwości stosowania nowych mediów szans na sukces w biznesie można upatrywać we wdrażaniu założeń nowoczesnych koncepcji marketingowych, w których istotną rolę pełni komunikacja marketingowa, a w tym Public Relations, którego działania adresowane są do różnych grup odniesienia: odbiorców oferty, pracowników, mediów, inwestorów, społeczeństwa. Public Relations będąc formą komunikacji marketingowej są instrumentem, którego stosowanie powinno przyczyniać się do osiągania celów marketingowych przedsiębiorstwa.
Social media, nowe kanały dotarcia do klienta, rosnąca konkurencja – centra i sieci handlowe muszą mierzyć się współcześnie z wieloma problemami. Przed jakimi wyzwaniami staje PR obiektów komercyjnych i popularnych sieci handlowych?
Rozwój Internetu i nowych mediów poszerza możliwości prowadzenia działań z zakresu Public Relations. Wyzwaniem jest ochrona wizerunku w sieci. Rozwój Internetu sprawia, że oprócz firmowych stron internetowych zyskują znaczenie blogi i społeczności internetowe. Coraz więcej przedsiębiorstw podejmuje współpracę z blogerami, przynoszącą pozytywne efekty wizerunkowe. Wymaga to jednak określenia zasad takiej współpracy. W moim odczuciu generalne wyzwanie dla Public Relations sieci handlowych wiąże się z koniecznością zwiększenia innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze.
 
Czym centra i sieci handlowe powinny się kierować przy wyborze agencji PR?
Głównymi kryteriami wyboru agencji PR są:
- zakres świadczonych usług
- kwalifikacje pracowników
- renoma
- rekomendacje dotychczasowych klientów
- cena
- miejsce w rankingu
- członkowstwo w stowarzyszeniach branżowych
Tagi:
Oceń artykuł:

Magdalena Sobocińska, UE we Wrocławiu: Wyzwaniem jest ochrona wizerunku w sieci

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.