Współcześnie zadania z zakresu public relations i marketingu coraz bardziej się zazębiają i przenikają. Dobra organizacja, odpowiedni przepływ informacji i ścisła współpraca pomiędzy tymi dwoma działami, może być źródłem wizerunkowego sukcesu centrum bądź sieci handlowej. Może pomóc także sprostać rosnącym wymaganiom rynku i wyróżnić się wśród konkurencji. O tym czy PR może całkowicie zastąpić marketing, czym centra handlowe powinny się kierować przy wyborze zewnętrznej agencji oraz z jakimi wyzwaniami musi się mierzyć branża retail rozmawiamy z Magdaleną Sobocińską, adiunkt w Katedrze Badań Marketingowych Instytutu Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Public Relations często mylony jest z marketingiem. Na czym polegają różnice pomiędzy tymi dwoma dziedzinami?
Istnieją różne podejścia do określania relacji między marketingiem a działaniami z zakresu Public Relations. Najbliższe mi jest ujęcie, zgodnie z którym marketing traktowany jest jako koncepcja, filozofia, model działania na rynku, uwzględniający potrzeby klienta. Natomiast Public Relations jest ważnym instrumentem komunikacji marketingowej, którego stosowanie służy kreowaniu pozytywnego wizerunku podmiotu rynku i budowaniu zaufania wobec niego. Takie ujęcie sprawia, że Public Relations będąc formą komunikacji marketingowej sytuuje się w ramach jednego z narzędzi określanych jako „4C”, czyli customer value, cost, convenience, communication.
W wielu firmach zadania z zakresu PR i marketingu pełnią te same osoby. Czy dobrze prowadzony PR może w pełni zastąpić tradycyjny marketing?
Public Relations nie może zastąpić marketingu, który jest kategorią wieloparadygmatyczną. Istnieje wiele koncepcji marketingu, a w tym klasyczna koncepcja marketingu, marketing strategiczny, marketing relacji, marketing wartości, marketing usług, marketing doznań i doświadczeń. W dobie rosnącej konkurencji oraz zmieniających się stylów życia konsumentów, zwiększających się możliwości stosowania nowych mediów szans na sukces w biznesie można upatrywać we wdrażaniu założeń nowoczesnych koncepcji marketingowych, w których istotną rolę pełni komunikacja marketingowa, a w tym Public Relations, którego działania adresowane są do różnych grup odniesienia: odbiorców oferty, pracowników, mediów, inwestorów, społeczeństwa. Public Relations będąc formą komunikacji marketingowej są instrumentem, którego stosowanie powinno przyczyniać się do osiągania celów marketingowych przedsiębiorstwa.
Social media, nowe kanały dotarcia do klienta, rosnąca konkurencja – centra i sieci handlowe muszą mierzyć się współcześnie z wieloma problemami. Przed jakimi wyzwaniami staje PR obiektów komercyjnych i popularnych sieci handlowych?
Rozwój Internetu i nowych mediów poszerza możliwości prowadzenia działań z zakresu Public Relations. Wyzwaniem jest ochrona wizerunku w sieci. Rozwój Internetu sprawia, że oprócz firmowych stron internetowych zyskują znaczenie blogi i społeczności internetowe. Coraz więcej przedsiębiorstw podejmuje współpracę z blogerami, przynoszącą pozytywne efekty wizerunkowe. Wymaga to jednak określenia zasad takiej współpracy. W moim odczuciu generalne wyzwanie dla Public Relations sieci handlowych wiąże się z koniecznością zwiększenia innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze.
Czym centra i sieci handlowe powinny się kierować przy wyborze agencji PR?
Głównymi kryteriami wyboru agencji PR są:
- zakres świadczonych usług
- kwalifikacje pracowników
- renoma
- rekomendacje dotychczasowych klientów
- cena
- miejsce w rankingu
- członkowstwo w stowarzyszeniach branżowych
Tagi: