Magda Stoczkiewicz, Friends of the Earth Europe: Wiedza o eko-sztuczkach nie jest w Polsce duża

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-06-05 | 08:07
"Produkt z naturalnych upraw", "z zielonych, górskich terenów" czy "w pełni ekologiczny". Takie slogany i etykiety coraz częściej zwracają uwagę polskich konsumentów, którzy chętniej sięgają po ekologiczne produkty. Zdarza się jednak czasem, że pomimo zachęcającego opisu i wyższej ceny, to co wydaje się być naturalne i zdrowe, wcale takim nie jest. Ekologia przez część producentów zaczęła bowiem być wykorzystywana jako sprawdzony trik marketingowy. O tym czy polscy klienci wpadają w takie pułapki rozmawiamy z Magdą Stoczkiewicz, dyrektor Friends of the Earth Europe.

Czy każdy produkt (spożywczy, kosmetyk) opatrzony słowem „bio” bądź „eko” jest faktycznie ekologiczny?
Artykuły rzeczywiście ekologiczne sprzedawane w sklepach poznać można po certyfikatach. Nie ma niestety jednego certyfikatu na wszystko, ale można zapoznać się z gamą certyfikatów, które są rzetelne i zawsze szukać takich na opakowaniach produktów.
Z kolei produkty z certyfikatem Fair Trade nie są z definicji ekologiczne, ale są one na pewno produkowane w sposób bardziej przyjazny środowisku i ludziom, co np. oznacza mniejszą ilość pestycydów.
Często dajemy się zatem jedynie nabrać na zjawisko greenwashingu. Na czym ono polega?
To prawda. Greenwashing to sugerowanie, iż dany produkt został wyprodukowany w sposób przyjazny dla środowiska i jest bezpieczniejszy (dla środowiska i dla ludzi) w sytuacji, kiedy nie ma dowodów, że tak faktycznie jest. Certyfikaty wspomniane powyżej zakładają pewne normy produkcji, których nie spełniają produkty jedynie używające nazw "eko’’, ‘"bio’’ czy "naturalne’’.
Czy konsumenci w Polsce zdają sobie z tych ekologicznych oszustw sprawę?
Niestety, wiedza o eko-sztuczkach nie jest jeszcze w Polsce duża. Potrzebna jest "edukacja’’ konsumentów związana z certyfikatami, ale również z systemem lokalnej produkcji. Na przykład w Europie rozwija się system rolnictwa wspieranego przez obywateli (Community Supported Agriculture) gdzie cale rodziny mogą pomagać w gospodarstwie rolnym i bezpośrednio zakupywać produkty rolne po niższej cenie. Taki system pomaga w zrozumieniu jak wygląda produkcja żywności i rozwija świadomość konsumentów.
Polacy skarżą się jednak na wysokie ceny ekologicznych produktów spożywczych czy kosmetycznych.
Produkty ekologiczne produkowane są większym nakładem pracy. Otrzymanie odpowiednich certyfikatów również kosztuje dodatkowo, wiec żywność ekologiczna jest droższa. Ale rzeczywistość jest również taka, ze rolnictwo zintensyfikowane nie płaci wszystkich kosztów produkcji (tzw kosztów zewnętrznych związanych z zanieczyszczaniem środowiska, wód gruntowych itd). W związku z tym wszyscy dopłacamy do "tańszej’’ żywności konwencjonalnej.
Czy sądzi Pani, że zainteresowanie tego typu ekologicznymi produktami będzie rosnąć czy spadać?
Przykłady państw Europy Zachodniej pokazują, że zainteresowanie produktami ekologicznymi wzrasta. Wzrasta też świadomość konsumentów nt produkcji i zagrożeń dla środowiska, jak i dla zdrowia ludzi. Jakość produktów żywnościowych zaczyna odgrywać większą rolę, również w Polsce, gdzie widzimy powrót do starych receptur, lokalnej żywności, nieużywania nawozów i pestycydów niebezpiecznych dla zdrowia i środowiska, oraz do smaku jako wyznaczników dobrego produktu.
Tagi:
Oceń artykuł:

Magda Stoczkiewicz, Friends of the Earth Europe: Wiedza o eko-sztuczkach nie jest w Polsce duża

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.