W Pasażu Grunwaldzkim niektóre rozwiązania w technologii LED wykorzystano jeszcze na etapie budowy Centrum. Wszystkie iluminacje świetlne na elewacji zewnętrznej centrum oraz oświetlenie informacyjne i kierunkowe na parkingach są w technologii LED. W późniejszym okresie, już na etapie eksploatacji wprowadziliśmy interaktywne mapy dla klientów Digital Signage, których budowa oparta jest na rozwiązaniach w technologii monitorów LED. W 2011, podczas zmiany logo Pasażu Grunwaldzkiego na nowe, sięgnęliśmy ponownie po rozwiązanie w technologii LED instalując na elewacji nowe znaki Pasażu, posiadające w pełni oświetlenie ledowe. Naturalnie cała dekoracja bożonarodzeniowa, światełka na choinkach, girlandach oraz reszta oświetlenia dekoracyjnego centrum jest również ledowa.
Patrząc z perspektywy czasu, technologia LED to absolutny przełom w branży elektronicznej. Zastosowanie produktów powstałych w oparciu o tę technologię półprzewodników, niesie ze sobą tyle korzyści, że śmiało możemy mówić o nowej erze elektryczności. Oto podstawowe i najważniejsze z nich:
a. Hermetyczność instalacji, tj. łatwość uzyskania szczelnej instalacji – odpornej na wilgoć, co wpływa m.in. na wydłużenie żywotności urządzeń
b. Dowolny kolor przy zastosowaniu diod RGB, a więc zdecydowanie większe możliwości wykorzystania oświetlenia ze względu na jego walory estetyczne
c. Niskie zużycie energii elektrycznej
d. Długa żywotność źródła światła
e. Przy niskich napięciach zasilających, łatwiej jest wykonywać i projektować elementy sterujące oświetleniem, a co za tym idzie mamy dowolność w uzyskiwaniu oczekiwanych efektów
f. Do działania oświetlenia ledowego - w przeciwieństwie do świetlówek, efektywny współczynnik wykorzystania mocy wynikającej ze struktury energii jest bliski 1 co oznacza, że pobrana moc bierna jest bliska zeru, a to wiąże się z dużymi oszczędnościami w zużyciu energii.
Zainstalowane w Pasażu Grunwaldzkim urządzenia w technologii LED pełnią wszystkie 3 funkcje: zarówno informacyjne (oświetlenie znaków kierunkowych, drogowskazów, komunikaty na ekranach itp.), jak i wizualne (iluminacja świetlna, dekoracja bożonarodzeniowa) oraz reklamowe. Na obiekcie zastosowano i zainstalowano kilkanaście telewizorów LCD z podświetleniem ledowym, co oznacza, że na emisję reklam i informację interaktywną zużywamy mniej energii elektrycznej niż w przypadku standardowych ekranów LCD. Na ekranach telewizorów emitowane są nie tylko reklamy komercyjne, ale także dodatkowe informacje dla klientów: m.in. prognoza pogody, planowane wydarzenia w Centrum czy bezpłatne ogłoszenia fundacji lub innych organizacji pożytku publicznego. Najważniejszą i najistotniejszą funkcjonalnością całego systemu DS jest nawigacja, którą pełnią mapy multimedialne. Na nich każdy klient może znaleźć poszukiwany przez siebie sklep oraz sprawdzić jak do niego dojść i to najkrótszą drogą. Oprócz mapy sklepów, każdy może sprawdzić, jaki salon oferuje w danym czasie promocje dla swoich klientów, a klienci korzystający z komunikacji miejskiej odnajdą informacje dotyczące godzin odjazdów tramwajów i autobusów spod Pasażu Grunwaldzkiego.
Instalacja powstała głównie z myślą o najemcach i klientach Centrum. Z uwagi na to, że z jej funkcjonowaniem wiążą się określone koszty (amortyzacja urządzeń, bieżąca obsługa techniczna, pobór energii) korzystanie z ekranów musi być dodatkowo płatne. Dbamy jednak o to, aby nasi najemcy byli traktowani na lepszych warunkach, aniżeli inne podmioty spoza Centrum, chcące się reklamować na naszych ekranach i otrzymywali dobrze przygotowane, z punktu widzenia kosztów, oferty współpracy.
Tagi: