Kwiecień 2012 roku – otwarcie centrum handlowego Nova Park powoduje, że na gorzowskim rynku funkcjonują dwa duże nowoczesne obiekty handlowe – Galeria Askana, otwarta w październiku 2007 roku oraz właśnie Nova Park. Obie galerie, o łącznej powierzchni GLA 50,4 tys. mkw., należą do irlandzkiej grupy kapitałowej Caelum Development, przy czym nowe centrum funkcjonować będzie jako współwłasność z węgierskim developerem Futureal. O gorzowskich inwestycjach opowiada Łukasz Tomczak, marketing manager Caelum Development.
Prowadzenie dwóch dużych obiektów handlowych w jednym, średniej wielkości mieście to szansa na zdominowanie regionalnego rynku. Pozornie dla inwestora jest to idealny układ, który pozwala nasycić lokalny rynek pod względem popytu na powierzchnię handlową. Nie należy jednakże zapominać, że takie okoliczności to również ryzyko powstania "efektu kanibalizmu".
Taka sytuacja to przede wszystkim wyzwanie, które wymaga bardzo przemyślanych działań dotyczących obu projektów. Otwarcie nowego obiektu powoduje efekt świeżości i zwiększone zainteresowanie ostatecznych klientów, odwiedzających centrum handlowe. Te okoliczności powodują naturalny spadek footfallu już istniejących obiektów. Od działań zarządcy zależy na ile istotny i długotrwały może być ten spadek.
Caelum Development działa w pełnym przekonaniu, że oba obiekty będą komplementarnie operować obok siebie.
Galeria Askana to centrum o dobrze ugruntowanej pozycji. Pomimo spadkowych trendów na rynku centrów handlowych w Polsce (konsekwentnie niższe obroty wielu obiektów rok do roku), Galeria Askana podlega nieprzerwalnie tendencji wzrostowej. Każdy miesiąc 2011 roku zamknął się wzrostem obrotów najemców rok do roku. Świadczy to o sile projektu, ale także o potencjale lokalnego rynku, na którym jest miejsce dla drugiego nowoczesnego obiektu handlowego.
W 2011 roku Caelum rozpoczęło proces repozycjonowania Galerii Askana. Dotychczas był to obiekt uniwersalny, centrum rodzinne, w którym każdy ostateczny klient znalazł coś dla siebie. Obecny kierunek zmierza do nacisku na pro-modowy wizerunek obiektu. Organizacja cyklu imprez o charakterze modowym, takich jak m.in. Askana Swap Party, Askana Street Fashion Festival, pokazuje inny charakter centrum. Działania kreujące Galerię Askana jako centrum trendy to długofalowa taktyka operacyjnie, szczególnie istotna wobec zbliżającego się otwarcia Nova Park.
Zmiany pojawiają się również w tenant-miksie i są ukierunkowane wzmocnienie pro-modowego wizerunku. Oba obiekty zatem będą w pełni komplementarne. Przemyślana komercjalizacja Nova Park oraz rekomercjalizacja Galerii Askana stworzą z obu projektów centra uzupełniające się ofertą i charakterem.
Nova Park będzie obiektem o większym zasięgu, celującym także w klienta regionalnego. Mieszkańcy spoza Gorzowa będą mieli w obu obiektach grupy Caelum dostęp do wszystkich najważniejszych marek na polskim rynku. Bieżąca komunikacja promocyjna w przypadku Nova Park będzie kładła nacisk przede wszystkim na region. Wprowadzenie marek dotychczas lokalnie nieobecnych, takich jak: H&M, KappAhl, Intersport, KFC, Cubus, Lavard, czy Reporter, sprawi, że Nova Pak szybko odnajdzie swoje miejsce w zakupowych zwyczajach klientów.
Sprzyjającą okolicznością jest zatwierdzenie i realizacja drogi ekspresowej S3, łączącej Szczecin z południem Polski. Na jeszcze łatwiejszym dostępie do miasta zyskają oba projekty. Galeria Askana już obecnie przyciąga mieszkańców Szczecina. Oddanie drugiego projektu do użytkowania jedynie wzmocni tę tendencję.
Tagi: