Łukasz Tomczak, Caelum Development: Sztuka i obiekty handlowe mogą sobie pomagać

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-01-10 | 08:00
Sztuka, w dosłownym tego słowa znaczeniu, coraz częściej widoczna jest w centrach handlowych. Współpraca środowisk artystycznych jest zarówno okazaniem poczucia odpowiedzialności społecznej przez zarządców centrum jak i ciekawym sposobem na przyciągnięcie fanów nie tylko shoppingu, ale również kultury i sztuki. O wydarzeniach ze świata artystycznego w wybranych centrach handlowych opowiada Łukasz Tomczak z Caelum Development.

Centra Handlowe już dawno stały się czymś więcej niż jedynie miejscem zakupów. To także miejsca spotkań i rozrywki. Obiekty handlowe stają się także centralnym miejscem życia społeczno-kulturalnego. Jednym z elementów stała się także sztuka.
Wśród centrum grupy Caelum Development, m.in. w Galerii Młyńskiej, Galerii Askana, Galerii Wisła, w kalendarzu marketingowym stałym elementem są wydarzenia artystyczne, przede wszystkim wystawy, czasem koncerty.
Działanie via sztuka ma dwa wymiary. Naturalnie, ciekawa i atrakcyjna ekspozycja jest magnesem dla klientów. Wystawy potrafią zarówno spowodować wzrost footfallu obiektu, jak i zaskoczyć i wprawić w pozytywny nastrój odwiedzających. Jednakże, nie należy zapominać o wymiarze społecznym. Wielu inwestorów i zarządców, czując społeczną odpowiedzialność biznesu, promuje takimi działaniami lokalnych artystów, dla których niejednokrotnie wystawa w obiekcie handlowym jest pierwszą poważną możliwością „wypłynięcia na szerokie wody” i pokazania się szerszej publiczności. Angażując się w sztukę, obiekty handlowe pełnią rolę nowoczesnych mecenasów, promujących młodych artystów oraz propagujących sztukę wśród szerokiego grona odwiedzających.
Wystawy to  przedsięwzięcie organizowane przy współpracy z innymi instytucjami, fundacjami.W przebiegu całej akcji wiele zależy od założonego operacyjnego kalendarza wydarzeń planowanych w danym centrum handlowym. Nie należy zapominać, że działania uatrakcyjniające wizyty w centrum muszą zachować pewien balans pomiędzy sferą prosprzedażową, rozrywkową, prospołeczną i kulturalną.
Często zgłaszają się do nas młodzi artyści, ogniska kulturalne czy instytucje np. Raciborskie Centrum Kultury, Płocka Galeria Sztuki, etc. Dla tych podmiotów galeria handlowa jest doskonałym miejscem dotarcia z komunikatem, przekazem i własnymi działami do szerokiego grona odbiorców.
Niemniej, zdarza się, że sam inwestor poszukuje i z góry przeznacza miejsce pod daną działalność. W Galerii Askana, w  trakcie budowy obiektu zaaranżowaliśmy zabytkową wieżę, które pełni funkcję tarasu widokowego, z którego rozciąga się panorama całego Gorzowa Wielkopolskiego. W drodze na jej szczyt klienci mogą podziwiać zdjęcia miasta uwiecznione przez najbardziej znanych gorzowskich fotografików. Jest to stały element Galerii, który pełni funkcję tak kulturalną, jak i, a może przede wszystkim, podkreśla ścisłe powiązanie obiektu z miastem i lokalną społecznością.
Muszę przyznać, że nasi klienci pozytywnie odbierają połączenie sztuki w handlowym, skądinąd, obiekcie komercyjnym, jakim jest galeria. Badania klientów, które regularnie przeprowadzamy i które dają istotny feedback dla kierunków działań marketingowych, pokazują, że wystawy są bardzo dobrze zapamiętywane przez klientów i wysoko oceniane. Oczywiście, są to często ekspozycje trwające przez dłuższy czas, zatem klient częściej styka się z takim wydarzeniem niż w przypadku jednodniowego czy weekendowego eventu rozrywkowego. Dlatego staramy się co roku umieścić kilka wydarzeń ze sztuką w tle.
Wspólne działanie środowisk artystycznych oraz zarządców centrów handlowych nazwałbym symbiozą.  Faktycznie, centra handlowe przyciągają rzesze odwiedzających. Są daleko bardziej popularnymi miejscami niż teatry, muzea – czy to się nam podoba czy nie. Dlatego sztuka pojawiająca się w obiektach komercyjnych nie powinna być deprecjonowana tylko z powodu miejsca organizacji, ekspozycji.
Życie kulturalne wzbogaca codzienne życie centrum handlowego. Nawet zaryzykuję stwierdzenie, że potrafi promować sztukę, niejednokrotnie lepiej i skuteczniej niż miejsca tradycyjnie do tego powołane – właśnie przez dostęp i oddziaływanie do szerokiego grona publiczności. Zamykanie sztuki w muzeach powoduje jej hermetyzowanie. Oczywiście, buduje elitarność i w pewien sposób wyróżnia ekspozycję, wystawę. Powszechnym jest poczucie komercjalizowania się sztuki ilekroć przekroczy ona próg centrum handlowego; niejednokrotnie poczucie pejoratywne. Natomiast pojawia się pytanie – czy sztuka powinna być sama dla siebie, czy powinna jednak „trafić pod strzechy” – oddziaływać na widza, uczestnika spektaklu, wystawy. Jeżeli wyjdziemy z założenia, że sztuka i jej przesłanie powinna jednak oddziaływać na odbiorcę, to jej funkcjonowanie w centrach handlowych właśnie na to pozwala.
Z drugiej strony, dla środowisk artystycznych, jest to doskonała forma do pokazania się szerszej publice. Zamknięcie się w muzeum, teatrze, niestety, często tę okazję odbiera.
Zatem, podkreślam, że sztuka i komercyjny charakter obiektów nie muszą się wykluczać ani kłócić – wręcz przeciwnie – mogą sobie nawzajem pomagać. Jeżeli po stronie Zarządcy centrum funkcjonuje świadome poczucie „misji” i społecznej odpowiedzialności biznesu, co wpływa na rozsądny dobór działań, to owa „współpraca” sztuki i handlu obu może wyjść jedynie na dobre.
Tagi:
Oceń artykuł:

Łukasz Tomczak, Caelum Development: Sztuka i obiekty handlowe mogą sobie pomagać

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.