Lorenz van der Stam, TMM Polska: Za kilka lat aromamarketing stanie się oczywistą formą promocji

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-01-27 | 08:00
Marketing zapachowy to ciągle nowe narzędzie w Polsce, ale coraz więcej detalistów zauważa, że przyjemna atmosfera stymuluje sprzedaż i przyciąga nowych klientów. Wzrasta świadomość, że działanie na zmysły podczas podejmowania decyzji zakupowych odgrywa bardzo dużą rolę. O działaniu i roli aromamarketingu opowiada Lorenz van der Stam, dyrektor zarządzający TMM Polska Sp. z o.o.

Aromamarketing to jedno z najważniejszych obecnie narzędzi budowania przewagi konkurencyjnej miejsc sprzedaży. Jego podstawowym zadaniem jest stworzenie takiej atmosfery, która będzie sprzyjała aktywności konsumentów. Marketing zapachowy to jeden z najpopularniejszych sposobów komunikacji niewerbalnej z klientem. Zostało udowodnione, że prawie 75% decyzji zakupowych podejmujemy spontanicznie, pod wpływem emocji, a zapach jest jednym z najmocniejszych impulsów wpływających na emocje. Tę wiedzę można doskonale wykorzystać w kreowaniu wizerunku marki, w budowaniu nastroju w miejscu sprzedaży czy podczas eventów. Odpowiednio dobrany aromat ma wpływ na to, jak dużo czasu spędzimy w sklepie, na nasze decyzje zakupowe, ale też na to, czy do niego wrócimy, czy nie. Nie zaliczałbym aromamarketingu do reklamy podprogowej. Percepcja podprogowa dotyczy bodźców, które trwają zbyt krótko, by mogły zostać świadomie zarejestrowane. Marketing sensoryczny nie wykorzystuje tej percepcji. Mimo wszystko, klienci są świadomi tego, że czują zapach. Jest on jednym z elementów komunikacji marketingowej.
Nasza firma funkcjonuje na polskim rynku od 1992 roku, ale marketingiem zapachowym zajmujemy się od kilku lat. Jest to niezwykle prężnie rozwijająca się część marketingu sensorycznego w Polsce, naszych klientów ciągle przybywa. Obecnie obsługujemy kilkaset lokalizacji należących do kilkudziesięciu klientów w całej Polsce: sieci sklepów, restauracji, hoteli, przychodni lekarskich a nawet warszawskie lotnisko. Dostarczamy również aromaty podczas eventów, ostatnio na przykład tworzyliśmy świąteczną atmosferę na premierze najnowszej polskiej komedii „Listy do M.”, która odbyła się w Multikinie w warszawskich Złotych Tarasach. Każdy klient jest specyficzny, każdego traktujemy wyjątkowo. Współpraca przy każdym z projektów stanowi dla nas wyzwanie i zawsze z taką samą pasją ją wykonujemy.
Kompozycja zapachowa odpowiednio połączona z produktem może podkreślić jego wyjątkowe cechy, ale również przekazać konsumentom konkretny komunikat. W naszej ofercie mamy ponad 300 różnych zapachów. Jesteśmy w stanie dopasować aromat do każdej marki, do każdego miejsca. Jeśli klient nie może zdecydować się na jeden z dostępnych zapachów lub potrzebuje zupełnie wyjątkowego, możemy dla niego stworzyć oryginalny, wg określonych preferencji. Aromaty dopasowujemy do gustu wybranej grupy docelowej, cech potencjalnych klientów czy charakteru marki. Posiadamy kompozycje apetyczne, perfumowane oraz standardowe. Mamy zapachy odzwierciedlające naturalne zapachy owoców, warzyw czy ziół, które doskonale sprawdzają się w marketach spożywczych. Są również kompozycje imitujące popularne perfumy, które doskonale sprawdzają się w damskich sklepach odzieżowych, różne rodzaje kawy do kawiarni czy restauracji, ale też wiele, wiele innych! Możemy stworzyć nawet zupełnie niepopularne i nieprzyjemne aromaty, potrzebne w nietypowych eventach. Jesteśmy otwarci na każde, nawet najbardziej wyjątkowe życzenie naszych klientów.
Koszty wdrożenia strategii aromamarketingu są zależne od różnych parametrów, takich jak: kompozycja zapachowa, wielkość powierzchni, która będzie aromatyzowana i cyrkulacja powietrza w pomieszczeniu. Podczas badania oczekiwań klienta zawsze ustalamy, czy będziemy aromatyzowali całą powierzchnię, czy stworzymy tzw. wyspy zapachowe – pojedyncze miejsca, najczęściej te, w których klient podejmuje decyzje o zakupie. Koszty rosną, kiedy przygotowujemy dla klienta indywidualną kompozycję zapachową, której nie ma w naszej podstawowej gamie. Wdrożenie aromamarketingu jest zależne również od tego, ile lokalizacji będziemy obsługiwać, specyfiki miejsca, w którym będą umieszczane urządzenia aromatyzujące oraz od wybranej metody aromatyzacji: metody nawiewowej, aerozolowej, zimnej dyfuzji).
Z ogólnie dostępnych badań wynika, że czas przebywania klienta w sklepie wzrasta aż o ok. 8% w stosunku do czasu przed aromatyzacją. Nasza firma regularnie dokonuje ewaluacji działań. Przeprowadzamy badania satysfakcji klientów w aromatyzowanych miejscach. Z wywiadów kwestionariuszowych wynika, że klienci dostrzegają różnice w porównaniu z niearomatyzowanymi pomieszczeniami, doceniają przyjemną atmosferę. Oczywiście zastosowanie marketingu zapachowego wpływa na klimat miejsca, postrzeganie marki i to, czy klient powróci. Nie bez znaczenia są również opinie usłyszane podczas bezpośrednich kontaktów z klientami. Pracownicy sklepów, restauracji czy hoteli często wspominają, że klienci dopytują o rozpylane kompozycje zapachowe lub zaraz po wejściu po prostu mówią, że „ładnie tu pachnie”.
Naszym główny celem jest stworzenie przyjemnej atmosfery w miejscu sprzedaży, która bezpośrednio wpływa na decyzje klientów. Pośrednią korzyścią jest oczywiście wzrost sprzedaży, dobre skojarzenia i większa chęć klientów do powrotu. Niewątpliwą zaletą aromamarketingu jest niski stały koszt. Dzięki zastosowaniu konkretnego aromatu placówki wyróżniają się na tle innych, wzrasta ich konkurencyjność.
Jestem przekonany, że za kilka lat aromamarketing stanie się to oczywistą formą promocji, wsparcia miejsc sprzedaży, tak jak jest obecnie w USA. Niebawem o strategii aromatyzacji będzie się myślało już podczas projektowania sklepów, bo stanie się ona aż tak powszechna.
Tagi:
Oceń artykuł:

Lorenz van der Stam, TMM Polska: Za kilka lat aromamarketing stanie się oczywistą formą promocji

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.