Aromamarketing to jedno z najważniejszych obecnie narzędzi budowania przewagi konkurencyjnej miejsc sprzedaży. Jego podstawowym zadaniem jest stworzenie takiej atmosfery, która będzie sprzyjała aktywności konsumentów. Marketing zapachowy to jeden z najpopularniejszych sposobów komunikacji niewerbalnej z klientem. Zostało udowodnione, że prawie 75% decyzji zakupowych podejmujemy spontanicznie, pod wpływem emocji, a zapach jest jednym z najmocniejszych impulsów wpływających na emocje. Tę wiedzę można doskonale wykorzystać w kreowaniu wizerunku marki, w budowaniu nastroju w miejscu sprzedaży czy podczas eventów. Odpowiednio dobrany aromat ma wpływ na to, jak dużo czasu spędzimy w sklepie, na nasze decyzje zakupowe, ale też na to, czy do niego wrócimy, czy nie. Nie zaliczałbym aromamarketingu do reklamy podprogowej. Percepcja podprogowa dotyczy bodźców, które trwają zbyt krótko, by mogły zostać świadomie zarejestrowane. Marketing sensoryczny nie wykorzystuje tej percepcji. Mimo wszystko, klienci są świadomi tego, że czują zapach. Jest on jednym z elementów komunikacji marketingowej.
Nasza firma funkcjonuje na polskim rynku od 1992 roku, ale marketingiem zapachowym zajmujemy się od kilku lat. Jest to niezwykle prężnie rozwijająca się część marketingu sensorycznego w Polsce, naszych klientów ciągle przybywa. Obecnie obsługujemy kilkaset lokalizacji należących do kilkudziesięciu klientów w całej Polsce: sieci sklepów, restauracji, hoteli, przychodni lekarskich a nawet warszawskie lotnisko. Dostarczamy również aromaty podczas eventów, ostatnio na przykład tworzyliśmy świąteczną atmosferę na premierze najnowszej polskiej komedii „Listy do M.”, która odbyła się w Multikinie w warszawskich Złotych Tarasach. Każdy klient jest specyficzny, każdego traktujemy wyjątkowo. Współpraca przy każdym z projektów stanowi dla nas wyzwanie i zawsze z taką samą pasją ją wykonujemy.
Kompozycja zapachowa odpowiednio połączona z produktem może podkreślić jego wyjątkowe cechy, ale również przekazać konsumentom konkretny komunikat. W naszej ofercie mamy ponad 300 różnych zapachów. Jesteśmy w stanie dopasować aromat do każdej marki, do każdego miejsca. Jeśli klient nie może zdecydować się na jeden z dostępnych zapachów lub potrzebuje zupełnie wyjątkowego, możemy dla niego stworzyć oryginalny, wg określonych preferencji. Aromaty dopasowujemy do gustu wybranej grupy docelowej, cech potencjalnych klientów czy charakteru marki. Posiadamy kompozycje apetyczne, perfumowane oraz standardowe. Mamy zapachy odzwierciedlające naturalne zapachy owoców, warzyw czy ziół, które doskonale sprawdzają się w marketach spożywczych. Są również kompozycje imitujące popularne perfumy, które doskonale sprawdzają się w damskich sklepach odzieżowych, różne rodzaje kawy do kawiarni czy restauracji, ale też wiele, wiele innych! Możemy stworzyć nawet zupełnie niepopularne i nieprzyjemne aromaty, potrzebne w nietypowych eventach. Jesteśmy otwarci na każde, nawet najbardziej wyjątkowe życzenie naszych klientów.
Koszty wdrożenia strategii aromamarketingu są zależne od różnych parametrów, takich jak: kompozycja zapachowa, wielkość powierzchni, która będzie aromatyzowana i cyrkulacja powietrza w pomieszczeniu. Podczas badania oczekiwań klienta zawsze ustalamy, czy będziemy aromatyzowali całą powierzchnię, czy stworzymy tzw. wyspy zapachowe – pojedyncze miejsca, najczęściej te, w których klient podejmuje decyzje o zakupie. Koszty rosną, kiedy przygotowujemy dla klienta indywidualną kompozycję zapachową, której nie ma w naszej podstawowej gamie. Wdrożenie aromamarketingu jest zależne również od tego, ile lokalizacji będziemy obsługiwać, specyfiki miejsca, w którym będą umieszczane urządzenia aromatyzujące oraz od wybranej metody aromatyzacji: metody nawiewowej, aerozolowej, zimnej dyfuzji).
Z ogólnie dostępnych badań wynika, że czas przebywania klienta w sklepie wzrasta aż o ok. 8% w stosunku do czasu przed aromatyzacją. Nasza firma regularnie dokonuje ewaluacji działań. Przeprowadzamy badania satysfakcji klientów w aromatyzowanych miejscach. Z wywiadów kwestionariuszowych wynika, że klienci dostrzegają różnice w porównaniu z niearomatyzowanymi pomieszczeniami, doceniają przyjemną atmosferę. Oczywiście zastosowanie marketingu zapachowego wpływa na klimat miejsca, postrzeganie marki i to, czy klient powróci. Nie bez znaczenia są również opinie usłyszane podczas bezpośrednich kontaktów z klientami. Pracownicy sklepów, restauracji czy hoteli często wspominają, że klienci dopytują o rozpylane kompozycje zapachowe lub zaraz po wejściu po prostu mówią, że „ładnie tu pachnie”.
Naszym główny celem jest stworzenie przyjemnej atmosfery w miejscu sprzedaży, która bezpośrednio wpływa na decyzje klientów. Pośrednią korzyścią jest oczywiście wzrost sprzedaży, dobre skojarzenia i większa chęć klientów do powrotu. Niewątpliwą zaletą aromamarketingu jest niski stały koszt. Dzięki zastosowaniu konkretnego aromatu placówki wyróżniają się na tle innych, wzrasta ich konkurencyjność.
Jestem przekonany, że za kilka lat aromamarketing stanie się to oczywistą formą promocji, wsparcia miejsc sprzedaży, tak jak jest obecnie w USA. Niebawem o strategii aromatyzacji będzie się myślało już podczas projektowania sklepów, bo stanie się ona aż tak powszechna.
Tagi: