W branży nieruchomości komercyjnych najważniejszymi czynnikami są lokalizacja i tenant mix, czyli dobór najemców. To one w decydującym stopniu świadczą o atrakcyjności obiektu dla konsumentów. Jednak nie są to jedyne mierniki oceny galerii handlowych. Równie ważny jest prestiż miejsca, który podnosi rangę budynku i tym samym zwiększa zainteresowanie najemców oraz przyciąga więcej klientów. Przykładem inwestycji o dużej renomie są miejsca z charakterem – zmodernizowane obiekty postindustrialne lub nowe obiekty zachowujące klimat przeszłości.
Od jakiegoś czasu na rynku obserwuje się adaptowanie starych przestrzeni przemysłowych i budynków pofabrycznych na potrzeby nowych inwestycji. Są to projekty bardziej czasochłonne, wymagające szerokiej wiedzy, gruntownego przygotowania i większych nakładów finansowych niż te budowane od podstaw. Ich przewagą jest historia lokalizacji. Projekt może uwzględniać rewitalizację całej istniejącej infrastruktury lub jednego z budynków, czy ważnych elementów konstrukcji, np. komina, tak jak w przypadku Bawełnianki lub Bonarka City Center. Niezależnie od tego, ważne jest, aby zachować charakter i atmosferę modernizowanego miejsca. Szczególny styl architektury postindustrialnej opiera się przede wszystkim na dużych oknach, otwartych przestrzeniach oraz nietynkowanej czerwonej cegle. W przypadku budownictwa mieszkaniowego, takiego jak lofty, ważne są również surowe wykończenia - elementy betonowe, żelazne, oraz widoczne instalacje. Obiekty, które powstały na skutek modernizacji terenów postindustrialnych, dziś cieszą się dużym uznaniem
i zainteresowaniem. Wyróżniają się one na tle inwestycji planowanych od podstaw oryginalnością i szacunkiem dla tradycji, a przez to są atrakcyjne nie tylko dla klientów, ale także dla najemców. Inwestycją z historią jest galeria Bawełnianka, która powstaje na terenie dawnych Zakładów Przemysłu Bawełnianego w Bełchatowie.
Galeria stanie w miejscu zakładów, które przez ponad sto lat kontynuowały tradycję włókienniczą miasta. Sentyment bełchatowian do tego obiektu oraz historii silnie wpłynął na ostateczny projekt
i charakter Bawełnianki, natomiast nie stanowił przeszkody dla inwestycji. Wręcz przeciwnie, badania wykonane przez Uniwersytet Łódzki dla Spółki Bawełnianka wykazały, że ponad 75% osób pozytywnie ocenia plan uruchomienia galerii w tym miejscu.
Ponadto, niemal 75% badanych przyznało, że w Bełchatowie brakuje obiektów o ciekawej architekturze. Świadczy to o tym, że mieszkańcy uważają zabudowę miasta za nieciekawą
i monotonną oraz oczekują obiektu, który spełni ich oczekiwania nie tylko pod względem funkcjonalnym, ale także estetycznym. Dlatego dołożyliśmy starań, aby zaplanować modernizację przestrzeni publicznej w taki sposób, by w miejscu dawnych zakładów zapewnić powstanie atrakcyjnego obiektu wysokiej klasy, który będzie oferował nie tylko łatwy dostęp do sklepów światowych marek, ale także żywą, estetyczną przestrzeń publiczną. Już teraz zdecydowana większość badanych uważa, że galeria Bawełnianka poprawi wygląd Bełchatowa.
Projekt centrum nawiązuje do architektury industrialnej. Ceglany komin, najbardziej charakterystyczna część infrastruktury dawnych zakładów został zachowany. Zapewni on spójne połączenie tradycji
z nowoczesnością oraz estetyki z funkcjonalnością – projekt zakłada czynne włączenie konstrukcji
w struktury obiektu. Wokół komina zawiśnie antresola oraz okalający go szklany strop. Zwieńczeniem całości będzie przestrzenne logo. Natomiast industrialny charakter centrum podkreśli fasada wykonana z nietynkowanej czerwonej cegły. Obiekt planujemy oddać do użytku w drugiej połowie 2012 roku.
Tagi: