Krzysztof Szulborski, Stowarzyszenie Polskich Kucharzy: Restauracje w galeriach to intratny biznes

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-01-19 | 08:00
Prowadzenie restauracji nie jest zadaniem dla amatora. Biznes gastronomiczny w związku z licznymi programami kulinarnymi jest co prawda aktualnie "na topie", ale praca, którą należy włożyć w jego odpowiednie funkcjonowanie, to wielki wysiłek. Tym bardziej, że nie każdy rodzaj restauracji jest odpowiedni dla galerii handlowej. W strefach food court, zdaniem Krzysztofa Szulborskiego, prezesa Stowarzyszenia Kucharzy Polskich, nie ma miejsca na autorską kuchnię. Wszystko tam odbywa się w systemie fast food: zamów szybko, znajdź stolik, zjedz szybko na tacce, zwolnij stolik.


Jak ocenia Pan kondycję branży gastronomicznej w Polsce w ostatnim roku w porównaniu do poprzednich lat?
Z roku na rok wygląda to coraz lepiej, choć idealnie jeszcze nie jest. Coraz częściej restauracje otwierają celebryci, bądź osoby, które osiągając sukces w innych branżach mają kapitał inwestycyjny. Niestety wydaje im się, że prowadzenie biznesu gastronomicznego jest proste i nie potrzebuje dużego zaangażowania. Rzeczywistość wygląda inaczej. Polski klient wymaga od nas – restauratorów profesjonalizmu, a co za tym idzie, wysokiej jakości świadczonych usług i zaangażowania. Polskiego klienta nie da się oszukać zastępując np. w mascarpone bitą śmietaną w tiramisu czy też oliwy ex virgin oliwą z wytłoczyn. Wychodzę z założenia, że najlepsze szanse powodzenia w prowadzeniu restauracji ma wykształcony i przedsiębiorczy szef kuchni, którego zadaniem jest dopilnowanie codziennych świeżych zakupów, procesów technologicznych produkcji potraw oraz gospodarki magazynowej. Restauracja to oczywiście nie tylko kuchnia. To tez profesjonalna, pozytywnie nastawiona i zgrana załoga zaczynając od barmanów poprzez kelnerów i ich pomocników po osoby sprzątające.
Jakie nakłady finansowe są wymagane, aby otworzyć w Polsce choćby niewielką restaurację?
Wszystko zależy jaki zakład gastronomiczny chcemy otworzyć i dla jakiego klienta chcemy trafić. Musimy wybrać profil restauracji, do którego później dobierzemy menu. Niezależnie od tego, czy otwieramy dużą czy mała restaurację – koszty zawsze są zależne od tego, jaki cel chcemy osiągnąć i jakie mamy wykształcenie. Porównując np. doświadczonego szefa kuchni, który stawia na agresywny marketing z kapitałem amatora - pasjonata gotowania, który stawia na marketing szeptany i artykuły w lokalnych portalach – wówczas sprawa jest jasna. Architekt wyda mniej pieniędzy, gdyż odpadną mu koszty związane z zatrudnieniem specjalisty lecz więcej na działania marketingowo - PR-owe, natomiast pasjonata wyda bardzo dużo pieniędzy na zatrudnianie specjalistów od wszystkiego, jeżeli sam nie jest fachowcem w danej dziedzinie. Nasz amator może oczywiście zrobić wszystko sam, ale wiąże się to z dużym ryzykiem niepowodzenia, a co za tym idzie kolejnymi wydatkami na naprawę błędów.
Czy prowadzenie lokalu w centrum bądź galerii handlowej stanowi z reguły większy wydatek niż przy jednej z ulic miast? A może jest na odwrót?
Jeżeli chodzi o otwieranie restauracji w galeriach handlowych, uważam że jest to intratny biznes. Zakupy męczą, a zmęczony człowiek powinien coś zjeść. W mojej opinii nie ma tu miejsca na wykwintne restauracje z wyszukanym menu. Podczas zakupów liczy się przede wszystkim możliwość szybko przygotowanego, wysokoenergetycznego pożywienia. Odpoczynek zazwyczaj celebruje się przy dobrej kawie i ciastku.
    
Jak ocenia Pan warunki do prowadzenia restauracji i punktów gastronomicznych w tzw. strefie food court w centrach handlowych? Czy są one wystarczające do spełnienia wymogów sanitarnych i zapewnienia komfortu klientom?
Warunki do prowadzenia restauracji od strony finansowej są dobrym rozwiązaniem dla tzw. „sieciówek”. Nie ma tu miejsca na autorską kuchnię. Wszystko odbywa się w systemie fast food: zamów szybko, znajdź stolik, zjedz szybko na tacce, zwolnij stolik. Na pewno nie jest to miejsce na romantyczną kolację we dwoje. Ale nie takie jest przecież założenie food court. Tak jak wspomniałem, zakupy w galeriach zaliczane są do wyczerpujących i w drodze pomiędzy sklepem obuwniczym a odzieżowym można na chwilę przystanąć i szybko doładować akumulatory. Jeżeli chodzi o wymogi sanitarne – wszystko zależy od jakości świadczonych usług i zaangażowaniu personelu sprzątającego, który z pewnością ma „pełne ręce roboty”.
Czy fast foody albo jedzenie na wynos będą zdobywać coraz większą grupę zwolenników, czy może typowe restauracje z obsługą kelnerską będą nadal przeważać? Jakie są Pana prognozy?
Zabrzmi to brutalnie, ale fast food nie musi zdobywać, bo już zdobył grupę zwolenników. Obecnie panuje trend slow food co jest pocieszające ale też food truck, bo ludzie żyją w biegu. Młodzi ludzie, tj. studenci, biznesmeni i yuppie (dorobkiewicze) nie mają czasu na spędzanie czasu w typowych restauracjach, chyba że ze są to rozmowy biznesowe. Dlatego szybkie, lekkie, lokalne jedzenie, które można zakupić obecnie w food truckach będzie jeszcze długo hitem.
Jaką kuchnię wybierają najczęściej Polacy? Co w najbliższych latach może stać się kulinarnym hitem i będzie podbijać kubki smakowe Polaków?
Polacy od dłuższego czasu eksperymentują w kuchni. Stało się to za sprawą lepszej dostępności produktów zagranicznych. Do poszerzenia perspektyw przyczyniły się także programy kulinarne, magazyny, książki i blogi o tematyce czysto kulinarnej i life stylowej. Obecnie odżywiamy się albo slow food, czyli powracamy do tradycyjnych, lokalnych produktów, albo fast food, czyli tłusto, wysoko energetycznie i szybko. Obie formy mają swoich zwolenników i przeciwników. To się szybko nie zmieni.
Jaka jest przeciętna kwota wydawana przez Polaków w restauracji? Czy w porównaniu do ostatnich lat wzrasta czy maleje?
Kwota wydawana przez Polaków w restauracjach wzrasta. Wiąże się to z czynnikami takimi jak: wzrost płac, ale i wzrost cen produktów. Dochodzi do tego także zrozumienie istoty pozostawiania napiwków dla obsługi kelnerskiej i kucharzy, poszerzenie grupy yuppie w Polsce oraz zmiana przyzwyczajenia z przyjmowania gości w domu do organizacji spotkań rodzinnych i towarzyskich właśnie w restauracji. Jest to podyktowane również brakiem czasu, bo jak wiadomo do przyjścia gości należy się starannie przygotować oraz włożyć dużo pracy i energii w czynności porządkowe.
Tagi:
Oceń artykuł:

Krzysztof Szulborski, Stowarzyszenie Polskich Kucharzy: Restauracje w galeriach to intratny biznes

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.