Kryzys energetyczny jest obecnie jednym z największych wyzwań dla sektora handlowego.

2023-02-02 | 09:00

Wystarczy powiedzieć, że rachunki za prąd są drugim pod względem wielkości po pensjach wydatkiem właścicieli sklepów, by nakreślić, jak duże znaczenie ma kryzys energetyczny dla rentowności prowadzenia biznesu, która w przypadku małych sklepów już teraz często oscyluje na poziomie blisko 1% – mówi Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.


Branża handlowa powinna być w tym czasie traktowana, jako sektor priorytetowy w zaopatrzeniu w energię, jednak nie tylko ze względu na przedsiębiorców, lecz także konsumentów – ponieważ wyższe ceny prądu mają bezpośredni wpływ na ceny na sklepowych półkach. Bez wątpienia wprowadzony przez ustawodawcę limit cen energii jest krokiem, który należy docenić, ponieważ znacznie ulży handlowi. Nie spowoduje on jednak znaczącego zahamowania wzrostu cen, gdyż obejmie tylko małe i średnie przedsiębiorstwa, a w działalności sektora handlowego znaczenie ma cały proces logistyczny, w którym ważnymi podmiotami są nie tylko sklepy, lecz także hurtownie czy centra dystrybucyjne.

W wielu przypadkach to duże firmy korzystające z gigantycznych chłodni, które zużywają ogromne ilości prądu. Od kosztów, jakie zapłacą te podmioty, również zależy ostateczna cena towaru. Choć wzrastające ceny prądu są wyzwaniem szczególnie dla małych sklepów, to nie możemy zapominać o większych placówkach, eksploatujących jeszcze większe ilości energii, a w szczególności o przedsiębiorstwach, które nie mieszczą się w definicji małych i średnich przedsiębiorstw i nie zostają objęte programami wsparcia. Dlatego w apelach, które wystosowaliśmy do rządu, zwracaliśmy uwagę na konieczność potraktowania sektora handlowego jako priorytetowego: by koszty związane z energią zmniejszyć dla wszystkich działających w nim podmiotów. Jak mieliśmy okazję przekonać się podczas pandemii, handel jest infrastrukturą krytyczną, a tylko w ten sposób jesteśmy w stanie ochronić od skutków gwałtownego wzrostu cen energii zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów.

Tagi: energia kryzys energetyczny Maciej Ptaszyński Polska Izba Handlu
Oceń artykuł:

Fot: Polska Izba Handlu Źródło: Polska Izba Handlu

Kryzys energetyczny jest obecnie jednym z największych wyzwań dla sektora handlowego.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.