System franczyzowy jest jednym ze sposobów otwarcia własnego biznesu w centrum handlowym. Jedną z firm oferujących taką możliwość jest marka 4F. O tym jak długo trwa ustalanie warunków współpracy pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą, jakie koszty zobowiązany jest ponieść franczyzobiorca i w jakich przedziałach kwotowych one się kształtują opowiada Konrad Grabski, kierownik ds. rozwoju sieci detalicznej 4F.
W przypadku branży outdoor i odzieży sportowej istnieje sezonowość sprzedaży związana z porami roku. Marka 4F kojarzona była głównie z okresem jesienno-zimowym, dlatego czas ten był najlepszym okresem handlowym w roku. Rozwój marki 4F sprawił, iż w większości przypadków zaciera się różnica pomiędzy okresami jesień/zima a wiosna/lato, dlatego sezonowość ma mniejszy wpływ na uzyskiwane wyniki sprzedażowe. Moim zdaniem dużo większe znaczenie niż termin otwarcia sklepu ma odpowiedni wybór właściwego centrum handlowego w danej miejscowości oraz trafny dobór miejsca w tym obiekcie.
Ustalenie warunków pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą wymaga zazwyczaj kilku spotkań poprzedzonych wcześniejszą mailową i telefoniczną wymianą informacji. Jeśli rozmawiamy o centrach handlowych, które znajdują się w fazie budowy, to negocjacje mogą trwać nawet kilka miesięcy, gdyż nie można ustalić szczegółowych warunków współpracy bez przeprowadzenia negocjacji z centrum handlowym. W przypadku funkcjonujących obiektów handlowych, okres ten jest zazwyczaj krótszy i często decyzje podejmowane są maksymalnie w kilka tygodni.
W przypadku otwarcia sklepu 4F, franczyzobiorca ponosi koszty związane z wyposażeniem lokalu i jego przygotowaniem do sprzedaży, zgodnie z ustalonym standardem. 4F wnosi swoje produkty do projektu jako wkład (depozyt), a Partner unika w ten sposób dodatkowego ryzyka związanego z kosztami wyprzedaży i ewentualnych stocków magazynowych. Oferta 4F zapewnia ciągłość dostaw oraz dostęp do najnowszych kolekcji, z optymalizacją zatowarowania każdego punktu, pokrywając jednocześnie koszty logistyki wynikające z obrotu towarem.
Koszty inwestycji uzależnione są od wielkości lokalu, jego aktualnego stanu technicznego oraz lokalizacji i wielkości centrum handlowego. Można przyjąć, iż całkowity koszt przygotowania lokalu w istniejącym (funkcjonującym) centrum handlowym wynosi 800 - 1000 zł / mkw. W przypadku nowego centrum handlowego przekazywanego najemcy w stanie „surowym”, zazwyczaj należy się liczyć z dużo większymi wydatkami, które mogą zwiększyć powyższe koszty nawet dwukrotnie.
Przewidywany okres zwrotu inwestycji, jest przedstawiany indywidualnie każdemu franczyzobiorcy, a wyliczany jest w oparciu o posiadane konkretne dane liczbowe tj. koszty, szacowana sprzedaż itp.
Na rynku istnieje wiele sposobów na uzyskanie dofinansowania, jednak każdy franczyzobiorca podchodzi do tego zagadnienia indywidualnie. Z moich informacji wynika, iż można uzyskać dofinansowanie np. z urzędu pracy. Koszty które należy ponieść na remont, adaptacje i wyposażenie lokalu można także częściowo odroczyć w czasie, gdyż na rynku dostępne są np. opcje leasingu wyposażenia sklepu.
Tagi: