Każdy podatek skutkuje zwiększeniem cen na rynku

2018-01-12 | 09:00

Nowy podatek od nieruchomości komercyjnych, tłumaczona przez resort finansów koniecznością walki z agresywną optymalizacją podatkową, zaniepokoiła branżę. Koncepcja zakłada, by nawet przy stracie netto (jest to podstawa naliczania CIT) podmioty posiadające nieruchomości komercyjne warte ponad 10 mln zł płaciły co roku minimalny podatek dochodowy w wysokości 0,5 proc. wartości tych nieruchomości. Chodzi przede wszystkim o biurowce oraz galerie handlowe. Zapytaliśmy ekspertów zasiadających w Radzie Programowej Magazynu Galerie Handlowe o ich opinię na ten temat. Poniżej przedstawiamy stanowisko Grzegorza Skotarka, założyciela Focus Agency Sp. z o.o.

Wprowadzenie podatku od przychodów z tytułu własności środka trwałego dla właścicieli nieruchomości komercyjnych budzi wiele kontrowersji. Już sama nazwa podatku jest sprzeczna z tym, za co będzie on pobierany. Tak naprawdę podatek, o którym tu mówimy, jest podatkiem od wartości aktywa, a nie od dochodu. Jest to próba wprowadzenia podatku od handlu, który w ostatnim czasie zakwestionowała Komisja Europejska, tylko w inny sposób. Drugą kontrowersyjną rzeczą jest podstawa wyliczenia podatku minimalnego, która oparta jest o wartość początkową nieruchomości, a w przypadku większości nowych inwestycji, zysk i dochód, które można opodatkować, pojawiają się dopiero w momencie sprzedaży nieruchomości.

Inwestycja w nieruchomości, jakimi są galerie handlowe, już na wstępie wiąże się przeważnie z dużymi nakładami kapitałowym. Dodatkowo taka inwestycja w większości przypadków jest głównym aktywem spółki i generuje znaczące koszty w postaci odpisów amortyzacyjnych oraz bieżących kosztów obsługi. Dlatego też stworzenie podatku galeryjnego, który jest podatkiem od wartości aktywa, a nie od generowanego dochodu, będzie dodatkowym kosztem, który wpłynie na efektywność całej inwestycji i przełoży się na mniejsze zainteresowanie inwestorów polskim rynkiem. Każdy podatek skutkuje zwiększeniem cen na rynku, stąd też możemy przypuszczać, że ceny najmu mogą ulec zmianom.

Zobacz cały artykuł dotyczący nowego podatku od nieruchomości komercyjnych

Tagi: Focus Agency Grzegorz Skotarek
Oceń artykuł:

Źródło: Focus Agency

Każdy podatek skutkuje zwiększeniem cen na rynku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.