Jak Państwo podsumowują swoją dotychczasową działalność? Czy udało się zrealizować zakładane cele?
Biorąc pod uwagę liczbę obsługiwanych przez Ziko Aptekę pacjentów – ponad 16 tys. dziennie - oceniamy naszą dotychczasową działalność jako sukces. Co oczywiście nie znaczy, że spoczniemy na laurach, a wprost przeciwnie – dobre rezultaty są doskonałą motywacją do dalszej pracy i rozwoju. Więc, odpowiadając na pytanie, tak do tej pory udaje nam się realizować założone cele.
Ile nowych aptek Ziko powstało w roku 2013? Kiedy możemy spodziewać się otwarcia Państwa kolejnych lokali?
W 2013 roku otworzyliśmy 7 Ziko Aptek oraz 6 drogerii Ziko Dermo. 21 i 22 listopada 2013 otwieramy 2 kolejne apteki - w Bielsku i w Otwocku. Przed końcem roku zaplanowane są dodatkowo 3 otwarcia w Warszawie. Oczekiwany bilans otwarć za 2013 rok, to 12 aptek i 9 drogerii. Nasza sieć pod koniec 2013 roku będzie więc liczyć 39 aptek, 12 drogerii oraz 2 sklepy internetowe.
Na czym Państwo skupiają uwagę wybierając lokalizację dla swoich aptek? Chętniej wybierają Państwo powierzchnie centrów handlowych, czy może ulice, pasaże miast?
Nie mamy ulubionego formatu, każdy typ powierzchni ma swoje wady i zalety. Wybierając lokal skupiamy się na aspektach istotnych dla naszego pacjenta, jak łatwy dostęp i dojazd do lokalu czy centrum handlowego, widoczne oznakowanie apteki, wystarczająca powierzchnia do zainstalowanie kącika malucha, ciśnieniomierza, ławeczki. Choć faktycznie ostatnio coraz częściej pojawiamy się w galeriach handlowych, zarówno mniejszych formatów jak Odkryta w Warszawie, jak i większych typu Sfera w Bielsku.
Jakie działania Państwo wdrażają, aby zyskać zaufanie coraz większej liczby klientów?
Reklama aptek jest już w Polsce zakazana od stycznia 2012 roku. Niektóre z działań w naszych oczach nie będących reklamą, jak np. program ofertowy, dzięki któremu przydzielaliśmy rabaty stałym pacjentom, zostały zakwalifikowane jako reklama. Z tego też powodu zaniechaliśmy wszelkich działań marketingowych odnoszących się do aptek. W zamian, zaufanie klientów budujemy pracując nad 3 istotnymi aspektami: jakości obsługi, fachowych poradach i niskich cenach.
Jak oceniają Państwo branżę aptekarską w Polsce?
Jest to bardzo dynamiczny i konkurencyjny rynek, od kliku lat podlegający ciągłej ewolucji. Stale pojawiają się na nim nowe sieci. Konkurencja spowodowała jednoczesny spadek cen i poprawę jakości obsługi, co oczywiście jest korzystne dla pacjenta. Ogólnie, dostrzegamy silną profesjonalizację branży.
Czym Państwa oferta wyróżnia się na tle konkurencji?
Co nas wyróżnia? Chyba właśnie to że jesteśmy jednym z prekursorów zmian w branży – jako jedni z pierwszych uruchomiliśmy aptekę internetową, skróciliśmy czas oczekiwania na leki recepturowe do 15 min, wykonywaliśmy w aptekach badania skóry. Aktualnie, najbardziej wyróżniającą nas od konkurencji usługą jest Ziko Dermo. W drogeriach Ziko Dermo proponujemy nie tylko produkt, ale przede wszystkim fachowe doradztwo dermokonsultantki. Tak wyspecjalizowanego doradztwa w dziedzinie kosmetyków nie znajdziemy ani w samoobsługowych supermarketach drogeryjnych, ani w specjalizujących się w farmaceutykach aptekach.
Państwa apteki i drogerie oferują sprzedaż wysyłkową. Czy w dobie szybkiego rozwoju Internetu ta forma sprzedaży jest bardziej popularna od tradycyjnych zakupów?
Pomimo rosnącej liczby jej adeptów, sprzedaż internetowa wciąż pozostaje mniej popularna od sprzedaży w aptekach i drogeriach stacjonarnych. W naszej branży wynika to między innymi z potrzeby dotknięcia i powąchania kosmetyku. Podczas gdy zakup leków na receptę wiąże się z zakupami w aptece stacjonarnej, bo przez Internet nie wolno ich sprzedawać. Natomiast sposób w jaki ewoluuje klient internetowy - jego obawy i oczekiwania – świadczą o coraz większej popularności zakupów internetowych i coraz większym doświadczeniu kupujących. Wierzymy więc, że ten kanał sprzedaży będzie się spieszył rosnąca popularnością.
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku. Jakie plany mają Państwo na rok 2014? Czym planują Państwo zaskoczyć klientów?
Plany na 2014 rok wpisują się w
długoterminowa strategię firmy. Ich częścią jest doskonalenie jakości
obsługi, utrzymanie polityki niskich cen oraz doskonalenie i dalsze
budowanie sieci. W 2014 roku planujemy otworzyć kolejne 20 - 30 aptek.
W 2014 roku, jedną z niespodzianek dla klientów będzie rozszerzenie
asortymentu preparatów do skóry wrażliwej i alergicznej. Oprócz
kosmetyków, w Ziko Dermo będziemy oferować wyselekcjonowany, wąski
asortyment farb do włosów i chemii gospodarczej, jak np. detergenty
ekologiczne, czy hipoalergiczne proszki i płyny do prania. Nie chcemy
powielać oferty supermarketów drogeryjnych - stawiamy na wąską, ale
skrupulatnie wyselekcjonowaną ofertę.
Tagi: