Czy w czasach tabletów, netbooków oraz audiobooków książki to historia? Jak wskazuje wiele badań w Polsce coraz mniej osób sięga po książkę, wypełniając ten czas oglądając telewizję lub serwując po Internecie. Odmiennego zdania są przedstawiciela Europy Centralnej, którzy zorganizowali akcję "Uwolnij książkę" i już teraz zapowiadają o kontynuacji wydarzeń związanych z szerzeniem czytelnictwa. O szczegółach opowiedziała Katarzyna Skalska, dyrektor ds. marketingu w CH Europa Centralna.
W tym roku zorganizowali Państwo akcję "Uwolnij książkę". Skąd pomysł na zaangażowanie się w tego typu przedsięwzięcie?
Wzorując się na najlepszych trendach europejskich postanowiliśmy wesprzeć ideę bezpłatnego wymieniania się książkami. Do akcji „Uwolnij książkę” zaprosiliśmy całe rodziny, młodszych i starszych. 20 sierpnia w galerii centrum handlowego Europa Centralna zostały ustawione specjalnie oznakowane regały z książkami. Zabawa polega na nieustannej wymianie książek pomiędzy zainteresowanymi czytelnikami, a dodatkową wartością jest tu popularyzacja czytania i bezgotówkowa wymiana między ludźmi, dla których książka ma wymiar nie tylko materialny, ale i kulturalny.
Wskaźnik czytelnictwa w Polsce z roku na rok maleje. Czy klienci wbrew ogólnopolskim prognozom chętnie włączyli się w akcję "Uwolnij książkę"?
Akcja spotkała się z szerokim zainteresowaniem naszych klientów. Książki na regałach stale są przez nas uzupełniane. Od początku akcji regały z książkami wzbogaciły się o około 800 nowych pozycji. Klienci mogą przynosić własne książki i wymieniać je na inne tytuły. Niektórzy zabierają wybrane książki do domu lub czytają je na miejscu.
Jaki jest koszt zorganizowania takiego przedsięwzięcia? Z jakimi organizacjami Państwo współpracowali?
Koszt akcji obejmuje zakup książek, regałów oraz promocję i nagłośnienie takiej akcji. Koszt jest uwarunkowany skalą planowanego przedsięwzięcia. Podczas organizowania akcji podjęliśmy współpracę przede wszystkim z księgarniami i antykwariatami.
Co stanie się z książkami po zakończeniu wydarzenia?
Po zakończeniu akcji chcielibyśmy przekazać książki bibliotekom lub domom dziecka – w zależności od tego jakie tytuły nam pozostaną.
W centrach handlowych coraz częściej powstają czytelnie czy biblioteki. Co Państwo myślą o tego typu działaniach?
We współczesnych centrach klienci szukają nie tylko okazji zakupowych, ale także pomysłów na spędzenie wolnego czasu. Akcja „Uwolnij książkę” jest doskonałą formą popularyzacji czytelnictwa. Ponadto wielu naszych klientów korzysta z dostępnych książek na miejscu, czekając np. na współmałżonka, który w tym czasie robi zakupy.
Czy w Europie Centralnej to pierwsza tego typu akcja?
To pierwsza nasza akcja nastawiona na popularyzację czytania, ale dzięki współpracy z naszymi najemcami takimi jak np. Empik z całą pewnością nie ostatnia.
Tagi: