Zdaniem przedstawicieli marki Marilyn zdecydowanym plusem posiadania stoiska w centrum handlowym jest możliwość utrzymania szerszych relacji z klientem i łatwiejszy sposób jego pozyskania. Sieci handlowe wiedzą, że galerie gwarantują stały dopływ klientów, dlatego też decydują się na otwarcie w nich firmowych stoisk handlowych. O tym jakie są plusy i minusy prowadzenia takiego biznesu opowiada Katarzyna Rezler z firmy Marilyn.
Obecne tendencje na świecie pokazują, że żeby liczyć się na rynku sprzedaży detalicznej trzeba posiadać lokale w centrum handlowym. Klienci bowiem skupiają się wokół centrów, powodując często upadki mniejszych sklepów usytuowanych w ich pobliżu. Większość z nas nie ma już czasu by wybrać się na spacer połączony z zakupami, a centra handlowe umożliwiają klientowi szybki dostęp do wielu produktów i marek pod jednym dachem. A do takiego stoiska ulokowanego między sklepami klienci mogą podejść z każdej strony, dokładnie zapoznając się z ofertą. Biegnąc od sklepu do sklepu, przy okazji mogą zatrzymać się na chwilę, bo przypomnieli sobie o jeszcze jednym zakupie. Prezentacja marki w centrach handlowych – stworzenie sieci sprzedaży – świadczy o sile marki oraz buduje świadomość znajomości marki przez klientów.
Zdecydowanym plusem posiadania stoiska w centrum handlowym jest możliwość utrzymania szerszych relacji z klientem i łatwiejszy sposób jego pozyskania. Centrum handlowe zwykle poprzez działania marketingowe gwarantuje stały dopływ klientów. Paradoksalnie dzięki większej konkurencji i możliwości wyboru przez klienta w której firmie kupuje, udaje się nam stale zwiększać sprzedaż. Minusem są umowy długoterminowe i niemożliwość zamknięcia punktu jeżeli nie jest rentowny. Umowy z centrum handlowym podpisujemy najczęściej na 5 lat, ale zaznaczmy sobie możliwość renegocjowania warunków umowy najmu.
Ciężko jest określić konkretne koszty wynajmu – ceny czynszów wahają się w zależności od miast w których znajdują się galerie handlowe oraz od tego jak dobre i znane jest dane centrum handlowe. Warto jednak zauważyć, że nie zawsze znana i dobra galeria handlowa gwarantuje sukces – często jest tak, że niepozorne centrum handlowe z dużo niższymi czynszami jest lepszym miejscem do inwestowania.
Najmniejszy lokal jaki posiadamy ma 19 mkw. i znajduje się w Pasażu Grunwaldzkim, największy obecnie lokal znajduje się w Gdańsku w CH Przymorze. Średnia wielkość naszych salonów firmowych to 45 mkw. Wielkość wyspy kształtuje się od 12 do 15 mkw.
Zawsze starannie wybieramy nasze lokalizacje. Traktujemy centrum handlowe jako naszego partnera biznesowego i zwykle razem z osobami koordynującymi wynajem lokali po stronie centrum szukamy optymalnych dla naszej firmy rozwiązań. Warto zauważyć, że kryzys zmodyfikował stanowiska centrów handlowych wobec partnerów i znacząco poprawił współpracę oraz dostępność do lokali.
Średnie koszty otwarcia stoiska w nowym centrum handlowym to wydatek ok. 200 tys. zł. Największe nakłady to koszty prac budowlanych, pompy ciepła, witryny, oświetlania oraz mebli. Najlepiej jest otwierać stoiska w centrach już istniejących – po pierwsze można łatwiej zbadać popyt, po drugie koszty otwarcia obniżają się często znacząco, bo o ok. 40%. Dużo niższe nakłady są potrzebne do otwarcia wyspy – jest to średnio koszt ok. 40 tys. zł – zależy on w dużej mierze od jej wielkości. Po otwarciu stoiska lub wyspy największymi kosztami są koszty wynajmu, należy jednak zwrócić uwagę, że w czasie wynajmu modernizujemy nasze punkty oraz dbamy by coraz lepiej spełniały oczekiwania naszych klientów.
Tagi: