Wyniki raportu „Konsument pizzerii w Polsce 2010-2011”, opracowanego przez GfK Polonia, pokazują, że pizzerie stają się coraz chętniej wybieranymi miejscami, w których Polacy spożywają posiłki poza domem. W 2010 roku 20% dorosłych Polaków (w wieku 15-75 lat) deklarowało, że odwiedzało pizzerie, natomiast rok później ten odsetek wzrósł do poziomu 23%. Klienci pizzerii stanowią zróżnicowaną grupę. Ten segment rynku gastronomicznego jest chętnie odwiedzany zarówno przez mężczyzn, jak również przez kobiety. Największym zainteresowaniem pizzerie cieszą się wśród młodszych konsumentów - w wieku 20-29 lat. Dwudziestolatkowie stanowią około 35% wszystkich klientów odwiedzających pizzerie. Również starsi konsumenci, w wieku 30-39 lat, jadając poza domem chętnie decydują się na odwiedzenie punktów serwujących pizzę (stanowią oni 23% wszystkich klientów pizzerii). Najmniej skłonni do odwiedzania pizzerii są najstarsi Polacy (w wieku powyżej 50 lat), którzy chętniej niż pizzerie wybierają restauracje bądź bary/ lunch bary.
Raport „Konsument pizzerii w Polsce 2010-2011” pokazuje, że przy wyborze pizzerii klienci kierują się głównie jakością oferowanych potraw i napojów. To kryterium wskazuje prawie co drugi konsument odwiedzający pizzerie (48%). Drugim istotnym czynnikiem jest lokalizacja punktu (wymienia go około 37% konsumentów). Wybierając pizzerię konsumenci zwracają uwagę również na ceny oferowanych dań, choć ten czynnik nie jest tak istotny, jak dwa wyżej wymienione, czyli jakość oferowanych posiłków oraz lokalizacja (wskazuje go 29% konsumentów). Co więcej klienci, którzy już wcześniej mieli okazję zapoznać się z ofertą wybranej pizzerii, chętnie później do niej wracają. Co czwarty konsument korzystający z usług pizzerii, odwiedza dany lokal, bo zna jego ofertę.
Kryteria wyboru lokalu są różne w zależności od wieku konsumentów. Młodsi konsumenci (w wieku 15-19 lat), wybierając pizzerię są bardziej skłonni do pozostania przy tej pizzerii, którą już znają. W przypadku osób w wieku 20-29 lat oraz tych powyżej 50 lat zdecydowanie największe znaczenie ma jakość oferowanych posiłków. Również kobiety wybierając pizzerię, kierują się wcześniejszym doświadczeniem (prawie co trzecia konsumentka wybiera pizzerię właśnie ze względu na ten czynnik). Co więcej w porównaniu do mężczyzn, kobiety w większym stopniu niż mężczyźni przy wyborze pizzerii polegają na opinii i rekomendacjach znajomych.
W 2011 roku polscy konsumenci odwiedzali pizzerie średnio raz w miesiącu, natomiast średnie miesięczne wydatki na posiłki spożywane w pizzeriach wyniosły 39 zł. Średnie miesięczne wydatki były wyższe w przypadku mężczyzn oraz konsumentów w średnim wieku (40-49 lat), jak również konsumentów z wyższymi dochodami.
Polscy konsumenci odwiedzają pizzerie głównie podczas spotkań ze znajomymi (tę okazję wskazuje około 42% konsumentów odwiedzających pizzerie), jak również w czasie wyjść spontanicznych (35%), wcześniej niezaplanowanych. Innymi stosunkowo często wskazywanymi okazjami są uroczystości rodzinne (19%), a także spontaniczne wyjścia podczas wizyty w centrach handlowych (16%). Zarówno mężczyźni, jak i kobiety odwiedzają pizzerię podczas spotkań z przyjaciółmi, jednak kobiety chętniej niż mężczyźni korzystają z oferty pizzerii podczas wizyt w centrach handlowych.
Jak się można domyślać, pizza cieszy się największą popularnością wśród konsumentów odwiedzających ten segment rynku. Wyniki raportu pokazują, że ponad 80% konsumentów zamawia właśnie ten typ posiłku. Ważną kategorią produktową w pizzeriach oprócz pizzy jest piwo. Co czwarty konsument będący w pizzerii decyduje się na kupno właśnie tego alkoholu. Piwo jest szczególnie popularne wśród młodszych konsumentów (w wieku 20-29 lat), jak również tych w średnim wieku (40-49 lat). Co piąty konsument, będąc w pizzerii, zamawia również napoje gazowane, soki bądź napoje niegazowane. Dlatego tych kategorii nie powinno zabraknąć w ofercie pizzerii. Co więcej, średnio co piąty konsument zamawia danie główne niebędące pizzą, co pokazuje, że właściciele pizzerii w oferowanym menu nie mogą ograniczać się jedynie do pizzy, a powinni starać się poszerzać swoją ofertę o nowe potrawy.
Tagi: