Katarzyna Jacewicz, GfK Polonia: Pizzerie stają się coraz chętniej wybieranymi miejscami przez Polaków

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-01-22 | 13:02
Rynek pizzerii z roku na rok staje się coraz bardziej konkurencyjny. Najwięksi sieciowi gracze na rynku (pod względem liczby posiadanych punktów) stale się rozwijają i otwierają nowe placówki. Na rynku pojawiają się także nowi sieciowi, jak również niezależni gracze. Taka sytuacja powoduje, że polski konsument ma coraz większy wybór, a lokale muszą coraz silniej walczyć o klientów i ich portfele. O rynku pizzerii w Polsce opowiada Katarzyna Jacewicz, researcher GfK Polonia.

Wyniki raportu „Konsument pizzerii w Polsce 2010-2011”, opracowanego przez GfK Polonia, pokazują, że pizzerie stają się coraz chętniej wybieranymi miejscami, w których Polacy spożywają posiłki poza domem. W 2010 roku 20% dorosłych Polaków (w wieku 15-75 lat) deklarowało, że odwiedzało pizzerie, natomiast rok później ten odsetek wzrósł do poziomu 23%. Klienci pizzerii stanowią zróżnicowaną grupę. Ten segment rynku gastronomicznego jest chętnie odwiedzany zarówno przez mężczyzn, jak również przez kobiety. Największym zainteresowaniem pizzerie cieszą się wśród młodszych konsumentów - w wieku 20-29 lat. Dwudziestolatkowie stanowią około 35% wszystkich klientów odwiedzających pizzerie. Również starsi konsumenci, w wieku 30-39 lat, jadając poza domem chętnie decydują się na odwiedzenie punktów serwujących pizzę (stanowią oni 23% wszystkich klientów pizzerii). Najmniej skłonni do odwiedzania pizzerii są najstarsi Polacy (w wieku powyżej 50 lat), którzy chętniej niż pizzerie wybierają restauracje bądź bary/ lunch bary.
Raport „Konsument pizzerii w Polsce 2010-2011” pokazuje, że przy wyborze pizzerii klienci kierują się głównie jakością oferowanych potraw i napojów. To kryterium wskazuje prawie co drugi konsument odwiedzający pizzerie (48%). Drugim istotnym czynnikiem jest lokalizacja punktu (wymienia go około 37% konsumentów). Wybierając pizzerię konsumenci zwracają uwagę również na ceny oferowanych dań, choć ten czynnik nie jest tak istotny, jak dwa wyżej wymienione, czyli jakość oferowanych posiłków oraz lokalizacja (wskazuje go 29% konsumentów). Co więcej klienci, którzy już wcześniej mieli okazję zapoznać się z ofertą wybranej pizzerii, chętnie później do niej wracają. Co czwarty konsument korzystający z usług pizzerii, odwiedza dany lokal, bo zna jego ofertę.
Kryteria wyboru lokalu są różne w zależności od wieku konsumentów. Młodsi konsumenci (w wieku 15-19 lat), wybierając pizzerię są bardziej skłonni do pozostania przy tej pizzerii, którą już znają. W przypadku osób w wieku 20-29 lat oraz tych powyżej 50 lat zdecydowanie największe znaczenie ma jakość oferowanych posiłków. Również kobiety wybierając pizzerię, kierują się wcześniejszym doświadczeniem (prawie co trzecia konsumentka wybiera pizzerię właśnie ze względu na ten czynnik). Co więcej w porównaniu do mężczyzn, kobiety w większym stopniu niż mężczyźni przy wyborze pizzerii polegają na opinii i rekomendacjach znajomych.
W 2011 roku polscy konsumenci odwiedzali pizzerie średnio raz w miesiącu, natomiast średnie miesięczne wydatki na posiłki spożywane w pizzeriach wyniosły 39 zł. Średnie miesięczne wydatki były wyższe w przypadku mężczyzn oraz konsumentów w średnim wieku (40-49 lat), jak również konsumentów z wyższymi dochodami.
Polscy konsumenci odwiedzają pizzerie głównie podczas spotkań ze znajomymi (tę okazję wskazuje około 42% konsumentów odwiedzających pizzerie), jak również w czasie wyjść spontanicznych (35%), wcześniej niezaplanowanych. Innymi stosunkowo często wskazywanymi okazjami są uroczystości rodzinne (19%), a także spontaniczne wyjścia podczas wizyty w centrach handlowych (16%). Zarówno mężczyźni, jak i kobiety odwiedzają pizzerię podczas spotkań z przyjaciółmi, jednak kobiety chętniej niż mężczyźni korzystają z oferty pizzerii podczas wizyt w centrach handlowych.
Jak się można domyślać, pizza cieszy się największą popularnością wśród konsumentów odwiedzających ten segment rynku. Wyniki raportu pokazują, że ponad 80% konsumentów zamawia właśnie ten typ posiłku. Ważną kategorią produktową w pizzeriach oprócz pizzy jest piwo. Co czwarty konsument będący w pizzerii decyduje się na kupno właśnie tego alkoholu. Piwo jest szczególnie popularne wśród młodszych konsumentów (w wieku 20-29 lat), jak również tych w średnim wieku (40-49 lat). Co piąty konsument, będąc w pizzerii, zamawia również napoje gazowane, soki bądź napoje niegazowane. Dlatego tych kategorii nie powinno zabraknąć w ofercie pizzerii. Co więcej, średnio co piąty konsument zamawia danie główne niebędące pizzą, co pokazuje, że właściciele pizzerii w oferowanym menu nie mogą ograniczać się jedynie do pizzy, a powinni starać się poszerzać swoją ofertę o nowe potrawy.
Tagi:
Oceń artykuł:

Katarzyna Jacewicz, GfK Polonia: Pizzerie stają się coraz chętniej wybieranymi miejscami przez Polaków

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.