W końcu 2013 roku Grupa Upside Property odkupiła portfel nieruchomości komercyjnych w Polsce od Polimeni International. Transakcja objęła trzy centra handlowe o łącznej powierzchni ponad 38 tys. mkw. GLA i skupiającej około 170 najemców. W skład przejętego portfela wchodzą: Galeria Jastrzębie (9 tys. mkw. GLA i 40 lokali), Galeria Słupsk (13 tys. mkw. GLA i 60 lokali), Galeria Rumia (16 tys. GLA i 90 lokali). Karol Kalicki - prezes firmy zarządzającej Upside Property Management, planuje dalszą strategię inwestycyjną wobec projektów, która koncentrować się będzie na optymalizacji stanu komercjalizacji projektów oraz operacyjnych działaniach zarządczych skierowanych na sukcesywny wzrost wartości przejętych projektów.
Upside Property Management dysponuje profesjonalnym, wszechstronnym i
jednym z najbardziej doświadczonych w Polsce zespołów w zakresie
zarządzania, najmu oraz developmentu nieruchomości komercyjnych, który z
sukcesem zarządza portfelem nieruchomości własnych, a także
inwestycjami z udziałem inwestorów zewnętrznych.
O dynamice rynku nieruchomości komercyjnych rozmawiamy z prezesem Upside Property Management, Karolem Kalickim.
Występuje Pan w unikatowej na polskim rynku roli: jako wieloletni menadżer, teraz także inwestor o wartościowym portfelu inwestycyjnym. Wiedza i doświadczenie w służbie racjonalnego podejścia do ryzyka?
Po latach współpracy z amerykańskimi inwestorami, w połączeniu z polskimi realiami nabywa się ciekawych i użytecznych kompetencji. To wyjątkowy „kurs MBA" na żywym biznesowym organizmie. Przyjmując rolę inwestora w Grupie Upside Property - wybrałem drogę świadomej odpowiedzialności. Był to racjonalny, dobrze wyważony wybór.
To odpowiedni moment? Wszak rynek handlowych nieruchomości komercyjnych przechodzi w Polsce przez „czyściec"?
Metafora jest trafna, ale wymaga komentarza. Rynek charakteryzuje się dużą dynamiką. Jest odmienny od tego, jaki był przed kilkunastu, czy też przed kilku laty. Wcześniej mieliśmy do czynienia z ogólnym optymizmem, niekiedy wręcz bezkrytycznym entuzjazmem. Towarzyszyła nam bardzo dobra globalna koniunktura gospodarcza oraz dynamiczny wzrost siły nabywczej Polaków. Okazało się jednak, że okres niepohamowanego wzrostu nie mógł trwać wiecznie. Nadszedł czas nagradzania doświadczenia i faktycznych kompetencji uczestników rynku nieruchomości komercyjnych. Na rynku pozostaną i rozwiną się gracze, którzy będą potrafili dostosować zarządzanie swoimi inwestycjami do nowych realiów. Dlatego odpowiadając na pytanie – tak, uważam że to bardzo odpowiedni moment dla Upside Property Management.
Czyli czasy kryzysu przyniosły tym samym przetasowania wśród uczestników rynku nieruchomości komercyjnych?
Trudne czasy z pewnością zweryfikowały kompetencje wielu uczestników rynku. Sądzę, że obecnie wykształca się grupa profesjonalnych inwestorów i doświadczonych specjalistów zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. Ich kompetencjami aktualnie muszą być umiejętność rozpoznania wszelkich czynników ryzyka i skuteczne zarządzanie inwestycją w czasach wciąż trwającego kryzysu – to będzie decydować o uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Ich partnerami w tej pracy są najemcy, sieci handlowe - także coraz bardziej profesjonalni i doświadczeni. Taka wspólnota problemów jest ścieżką do wypracowania skutecznych rozwiązań. Bardzo istotne także są doświadczenie i wzajemne zaufanie. Jest to fundament dobrej marki, pozwalający zajmować pozycję wiarygodnego partnera dla wszelkich kontaktów biznesowych – potencjalnych inwestorów, najemców oraz instytucji finansujących. Jestem przekonany, że zespół Upside Property Management, jako wieloletni profesjonalny uczestnik rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, wpisuje się w tą charakterystykę i jako taki potwierdzi swoją istotną pozycję. Taki był cel utworzenia tej organizacji.
Konieczna więc była zmiana strategii inwestycyjnej?
Kto bezpiecznie przeszedł przez wyzwania osłabionego rynku, zyskuje unikatową wiedzę pozwalającą racjonalnie, bez skłonności do oportunizmu, obiektywnie oceniać ryzyko i podejmować rozważne decyzje. Dotyczy to zarówno nowych inwestycji, jak również zarządzania istniejącymi już obiektami. Upside Property podejmuje te wyzwania w ramach zarządzanego portfela, pracując z powodzeniem nad dostosowaniem oferty naszych centrów handlowych do aktualnej sytuacji na rynku i aktualnych potrzeb klientów, w celu umocnienia i ustabilizowania ich funkcjonowania.
Co czeka rynek nieruchomości komercyjnych w najbliższym czasie?
Jestem przekonany, że prowadzone w sposób przemyślany projekty komercyjne powinny radzić sobie w każdej koniunkturze. Tym większe znaczenie ma właściwe i skuteczne zarządzanie projektem. Przykładem może tu być jeden z obiektów z portfela Upside Property, jakim jest Galeria Rumia. Projekt ten, pomimo otwarcia w najtrudniejszym momencie rynku, sukcesywnie zwiększa poziom komercjalizacji, atrakcyjność oferty handlowej oraz poziom odwiedzalności. Takich osiągnięć będzie więcej, ponieważ głównym naszym celem jest wzrost wartości każdej inwestycji w naszym portfelu – jej Upside.
Tagi: