Przez długi czas trendy w światowym handlu wyznaczały Stany Zjednoczone. Dzisiaj coraz więcej do powiedzenia mają kraje azjatyckie, stawiające na nowe, innowacyjne technologie. Nowoczesne rozwiązania w obszarze handlu cieszą się sporą popularnością, a klienci otwarci są na nowinki techniczne. Wciąż jest jednak sporo do zrobienia w tym obszarze, o czym opowiada Jonathan Yabut, Chief of Staff, AirAsia.
Na jakim etapie rozwoju jest obecnie branża retail w Azji?
Branża retail ma się dobrze, widocznym trendem jest jej rozwój w kierunku technologii cyfrowych i mobilnych. Firmy czerpią korzyści z niższych kosztów sprzedaży detalicznej za pośrednictwem e-commerce, ale również szukają kreatywnych sposobów na pokonywanie trudności w systemie płatności on-line (np. brak karty kredytowej czy PayPal). Osobiście uważam, że jest to największa bariera stojąca na drodze do tego, aby e-commerce stał się w pełni dojrzały.
Czy to oznacza, że sprzedaż w tradycyjnych punktach sprzedaży traci na znaczeniu?
Nie. Myślę, że fizyczna sprzedaż detaliczna również nie będzie zwalniać. Rynek powierzchni handlowych w Azji Południowo-Wschodniej i Indiach kwitnie. Można nawet mówić o „mall manii”, wspieranej przez rosnącą grupę średnią.
Państwa firma, AirAsia, również rozszerza swoją działalność o sprzedaż.
Tak, szukamy nowych szans wzrostu. Odnosi się do możliwości sprzedaży różnych produktów pasażerom, niezależnie od trasy ich przelotu: żywności, pamiątek, różnych gadżetów, dodatkowych usług takich jak wifi na pokładzie samolotu. To dodatkowa szansa rozwoju, którą należy wykorzystać. Linie lotnicze zaczęły patrzeć na pasażerów jak na konsumentów, którzy znaleźli się 37 tys. stóp nad ziemią, ale którzy nadal potrzebują konkretnych produktów za odpowiednią cenę.
Na jakich wyzwaniach się Państwo obecnie koncentrują?
Chcemy celować w wielokanałowy marketing i sprzedaż. W tym zakresie wciąż jest sporo do zrobienia. Sprzedaż internetowa jest korzystniejsza dla naszych kosztów, ale fizyczne sklepy są również ważne, zwłaszcza w przyciąganiu klientów będących tradycjonalistami. AirAsia to firma związana również z wieloma firmami siostrzanymi, dlatego musimy pracować nad tym, jak kreatywnie i wygodnie rozwijać cross marketing.
Poza tym, jak już wspomniałem wcześniej, branża musi rozwijać nowe technologie, ułatwiające sprzedaż w internecie. W prace nad alternatywnymi mechanizmami płatności powinny się włączyć również banki.
Tagi: