Joanna Wosińska, Fundacja Pro-Test: Nawet znane marki kuszą swoją "ekologicznością”

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-06-14 | 08:38
Ekologia to dzisiaj coraz popularniejszy temat. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i bliskich coraz częściej sięgamy po ekologiczne i naturalne produkty spożywcze oraz kosmetyki. Na rynku asortymentu tego typu regularnie przybywa, a jego ilość przyprawić może o zawrót głowy. Tym bardziej, że nie zawsze wiemy jak takie produkty wybierać. O tym czym się kierować przy eko zakupach i w jakie pułapki wpadają klienci rozmawiamy z Joanną Wosińską, zastępcą redaktora naczelnego magazynu Pro-Test, Fundacja Pro-Test, współautorka wielu książek, w tym "Dieta bez diety, czyli jak schudnąć przy okazji".

W Polsce rośnie zainteresowanie produktami ekologicznymi. Czy faktycznie warto po nie sięgać?
W testach konsumenckich przeprowadzanych w laboratoriach żywność ekologiczna wcale nie wypada lepiej od żywności konwencjonalnej. Oba rodzaje produktów bywają oceniane zarówno bardzo dobrze, jak i niedostatecznie – mniej więcej po równo.
 
Tego, że żywność ekologiczna może być nawet gorsza od konwencjonalnej, dowiodły testy chociażby gotowych dań dla dzieci. Okazało się, że co prawda słoiczki z logiem "bio" były bezpieczne pod względem zawartości substancji szkodliwych, nie zawierały też bakterii; ale od strony odżywczo-fizjologicznej pozostawiały wiele do życzenia: były zbyt ubogie w witaminę C i w tłuszcz. Inny przykład widzimy w teście oleju rzepakowego. Wśród olejów ekologicznych większość została zdyskwalifikowana ze względu na wady sensoryczne. To wyniki testów niemieckiej konsumenckiej Fundacji Warentest.
Ale są i takie ekologiczne produkty, które zwykle okazują się lepsze od swoich konwencjonalnych odpowiedników. Do nich należy na przykład mleko.
A jak rozpoznać, czy mamy do czynienia z prawdziwą żywnością ekologiczną czy tylko z chwytem marketingowym?
Wskazówką dla konsumentów są specjalne certyfikaty umieszczane na etykietach. Najpowszechniej spotykany jest obowiązujący w całej Unii Europejskiej tzw. euroliść.
Jak ocenia Pani poziom wiedzy polskich klientów jeśli chodzi o wybór ekologicznych produktów?
Dziś panuje moda na ekologię. Sklepy oferujące ekologiczną żywność wyrastają jak grzyby po deszczu. To o czymś świadczy – istnieje zapotrzebowanie na tego typu produkty. Niestety polscy konsumenci jeszcze nie do końca wiedzą, jak rozpoznać prawdziwą żywność ekologiczną. Wciąż często dają się nabierać na produkty pseudoekologiczne.
Co więcej, Polacy wierzą, że jak coś jest droższe, to musi być lepsze. W Polsce, jak się wydaje, zwolennicy żywności ekologicznej są skłonni wydawać na jedzenie majątek w przekonaniu, że kupują zdrowie i modny styl życia. Dlatego znaleźli się producenci, którzy na tej eko-modzie żerują. Bo w sklepie z ekologiczną żywnością albo w ekologicznym dziale supermarketu wystawione są nie tylko wyroby pochodzące autentycznie z rolnictwa ekologicznego. Wśród nich można znaleźć i takie, które tylko zapakowano w szary papier i nazwano "ekologicznymi". Tego typu zabiegi mają stwarzać wrażenie, że do koszyka wkładamy produkt ekologiczny, podczas gdy z zasadami rolnictwa ekologicznego ma on niewiele wspólnego.
Ciekawostką jest fakt, że różnice między cenami produktów ekologicznych i konwencjonalnych sięgają nawet 400-500%. To bardzo dużo. Swego czasu sprawdzaliśmy różnice między cenami żywności eko i zwykłej. I tak: biały ser wyprodukowany zgodnie z zachowaniem eko-zasad to wydatek rzędu 21 zł. Jego zwykły odpowiednik kosztuje około 4 zł. Za 700 ml ekologicznego mleka zapłacimy 9 zł, podczas gdy na litr tego konwencjonalnego wydamy nieco ponad 2 zł. Ekologiczna mąka kosztuje około 10 zł, a zwykła – 3 zł. To tylko kilka przykładów z polskich sklepów. Co ciekawe, na Zachodzie ceny żywności ekologicznej nie są aż tak znacząco wyższe od cen konwencjonalnych wyrobów. Na przykład w Niemczech na eko-produkty trzeba wydawać średnio o 30-50% więcej niż na pozostałe.
Czy zauważają Państwo, aby producenci wykorzystywali rosnącą popularność ekologicznych produktów jako zabieg marketingowy? W jakie marketingowe pułapki zdają się najczęściej wpadać polscy konsumenci?
Tak jak wspomniałam, bywa że producent pakuje swój produkt po prostu w szary papier i nazywa "ekologicznym", podczas gdy w środku znajdziemy produkt wytworzony metodami konwencjonalnymi.
Jakie produkty są najczęściej przedmiotem „ekologicznych oszustw”?
Są wśród nich zarówno produkty żywnościowe, jak i kosmetyki. Nawet znane marki kosmetyczne kuszą konsumentów swoją „ekologicznością”, stosują hasła typu „naturalny” itp., ale wystarczy przeczytać skład, by zobaczyć, że w środku znajdziemy substancje nie mające wiele wspólnego z trendem eko, jak choćby parabeny.
Jak Pani zdaniem moda na zdrową, ekologiczną żywność będzie się kształtować w Polsce na przestrzeni najbliższych kilku lat? Czy zainteresowanie tego typu produktami będzie rosnąć czy spadać?
Wygląda na to, że zainteresowanie polskich konsumentów produktami ekologicznymi będzie wciąż rosło. Tak nadal dzieje się na Zachodzie, na przykład w Niemczech. A trzeba zwrócić uwagę, że tamtejszy rynek konsumencki i świadomość konsumencka są parę (jeśli nie więcej) lat przed nami.
Tagi:
Oceń artykuł:

Joanna Wosińska, Fundacja Pro-Test: Nawet znane marki kuszą swoją "ekologicznością”

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.